ANNONS
Annons

lådkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Tjaba.

Tänkte prova på att bygga en lådkamera, inte nån sån där sladdrig papplåds eller filburks kamera utan en ordentlig av trä.

Har sökt på nätet men hittar knappt nåt i ämnet, vad jag funderar på är hur man dimensionerar hålet och själva lådan. Har det tex nån betydelse hur långt det är från hålet till filmen/pappret, hur stort skall hålet vara m.m.

Är det nån som har byggt nån lådkamera som kan ge tips eller nån länk där man hittar info?

Föreslår att du ändrar rubriken till "Hur göra en hålkamera" e.d., som jag förstår är vad du vill göra (det är inte samma sak som "Lådkamera").

Här lite länkar:

http://www.pinholeday.org/support/faq.php?setlang=se

Denna går till sajten Worldwide Pinhole Photography Day
med bl.a.:

Vanliga frågor om hålkameror
----------------------------------
Vad är hålkamerafotografi?
Vad behöver jag för att göra en hålkamera?
Hur gör man själva hålet i kameran?
Vad är den bästa storleken på hålet i kameran?
Hur bestämmer man exponeringstiden?
Böcker som handlar om hålkamerafotografi

http://www.konstfoto.com/technical/pinhole/pinhole.htm

Art & Photography

Fotoserier: Tankar | Reflektioner | Porträtt | Rörelse | Impressionism | Pauser | London | Prag

Konstgallerier: Tuschteckningar | Grafik | Målningar | Blandtekniker

BYGG EN KAMERA SJÄLV!

http://www.skolresurs.fi/fykeresursen/lektioner/Halkamera.pdf

(Här föreslås att hålet ska göras 1-2 mm stort för en fokallängd på uppskattningsvis 100 mm. Jag skulle dock föreslå ett mindre hål i detta fall - snarare mellan 0,25 till 0,5 mm.)

Föreslår att du ändrar rubriken till "Hur göra en hålkamera" e.d., som jag förstår är vad du vill göra (det är inte samma sak som "Lådkamera").

Här lite länkar:

http://www.pinholeday.org/support/faq.php?setlang=se

Denna går till sajten Worldwide Pinhole Photography Day
med bl.a.:

Vanliga frågor om hålkameror
----------------------------------
Vad är hålkamerafotografi?
Vad behöver jag för att göra en hålkamera?
Hur gör man själva hålet i kameran?
Vad är den bästa storleken på hålet i kameran?
Hur bestämmer man exponeringstiden?
Böcker som handlar om hålkamerafotografi

http://www.konstfoto.com/technical/pinhole/pinhole.htm

Art & Photography

Fotoserier: Tankar | Reflektioner | Porträtt | Rörelse | Impressionism | Pauser | London | Prag

Konstgallerier: Tuschteckningar | Grafik | Målningar | Blandtekniker

BYGG EN KAMERA SJÄLV!

http://www.skolresurs.fi/fykeresursen/lektioner/Halkamera.pdf

(Här föreslås att hålet ska göras 1-2 mm stort för en fokallängd på uppskattningsvis 100 mm. Jag skulle dock föreslå ett mindre hål i detta fall - snarare mellan 0,25 till 0,5 mm.)

Javisst är det en hålkamera jag skal ha, där ser man hur okunnig man kan vara! ;)

Toppen länkar, tackar för dom!

Planen var att bygga en telemodel som tar 6*6 film, det svåra blir nog att få till filmmatningen. Får se hur det går!

Hur byter man rubrik?

Lycka till!

Och hur det gick kan du gärna återkomma med i denna tråd så småningom.

Är inte säker på ifall det går så lätt att ändra rubriken efter att det har gått mer än en halvtimme, men prova med att klicka på redigera, och ändra sedan ENBART i rubriken. Går det inte kan du ju alltid kontakta Fotosidans webmaster.

Har du läst länkarna så vet du nog om att Avståndet mellan film/papper och hålet är brännvidden. hålets storlek hänger ihop med bländaröppningen och just hålet är det kritiska punkten, förutom storleken så ska hålet vara runt och platt. Bra material är aluminiumfolie eller Koppar, ett enkelt och dåligt hål görs med en nål, ett avancerat hål med laser. För ca 15år sen sålde Fotografi kopparfolie med flera hål i olika storlekar, dom var troligen gjorda med laser och därmed riktigt runda.

Annonsera under köpes, så kanske du får tag på en.

Har du läst länkarna så vet du nog om att Avståndet mellan film/papper och hålet är brännvidden. hålets storlek hänger ihop med bländaröppningen och just hålet är det kritiska punkten, förutom storleken så ska hålet vara runt och platt. Bra material är aluminiumfolie eller Koppar, ett enkelt och dåligt hål görs med en nål, ett avancerat hål med laser. För ca 15år sen sålde Fotografi kopparfolie med flera hål i olika storlekar, dom var troligen gjorda med laser och därmed riktigt runda.

Annonsera under köpes, så kanske du får tag på en.

Dimensioneringen börjar klarna nu, hittade en del forum ock räknare i ämnet.

Beställde just hem lite 120 film så jag får måtta och fundera på film framdragning m.m. Tror jag provar på det hemmagjorda hålet först, funkar det inge vidare så får jak kolla upp laserskurna. Det fanns en del till salu men då mest i USA...
Ganska spännande dehär.

Visst går det med APS eller småbildskamera, men man kan inte greja så stora bilder/förstora så mycket pga hög diffraktion med ett så litet hål. Men med bladfilm eller fotopapper behöver man inte förstora så mycket.

Är det verkligen så kritiskt att det är ett runt hål? Redan då man upptäckte camera obscura-tekniken gjorde man iaktagelsen att om man gjorde ett litet hål i väggen i ett mörkt rum blev en rund bild på motstående vägg. Ännu märkligare var att bilden blev rund även om man gjorde ett fyrkantigt hål.

Är det verkligen så kritiskt att det är ett runt hål? Redan då man upptäckte camera obscura-tekniken gjorde man iaktagelsen att om man gjorde ett litet hål i väggen i ett mörkt rum blev en rund bild på motstående vägg. Ännu märkligare var att bilden blev rund även om man gjorde ett fyrkantigt hål.

Skulle tro att rundheten mest påverkar bokeh. I en hålkamera ligger väl allt i oskärpa, men genom att ha en liten och snygg oskärpecirkel så ser det ju skarpt ut. Borde också bli betydande vinjettering om hålet placeras nära filmen/sensorn i färhållande till filmstorleken. Om hålet inte är runt borde det bli olika vinjettering runt kanten.

Tror jag provar på det hemmagjorda hålet först, funkar det inge vidare så får jak kolla upp laserskurna. Det fanns en del till salu men då mest i USA...
Ganska spännande dehär.

Beställ laserskuret direkt om du är ute efter en perfekt rund bild. Jag har fotat en del med min 4x5-tummare på fotopapper. Man ser direkt att hålet är hemmagjort på bildernas ojämna kanter. Laserskurna kan du få exakt till den brännvidd du önskar ha på kameran också.

Två bilder med fotopapper. Framkallade som vanligt, skannade och inverterade i PS:

Exempel 1
Exempel 2

För mig så såg hålet helt perfekt runt ut :)

Skulle tro att rundheten mest påverkar bokeh. .... Om hålet inte är runt borde det bli olika vinjettering runt kanten.

Men det var ju precis det jag sa i förra inlägget? Hålets form spelar ingen roll. Ett fyrkantigt hål gör också en rund bild.

Skulle förr tro att en hemmastansat hål gör fransiga kanter som ger längre kantlinje, dvs mera kant som ljuset kan böja runt. Om hålet är relativt litet i förhållande till totala omkretsen (inklusive fransar) så blir det inte mycket hål kvar för ljuset att passera utan att böja av. Dvs det blir suddigt.

Paco-> Har du inte hålet lite för nära filmen? Kanten borde hamna utanför filmen? Kanten skuggar ju filmen (om det är hålets kanter vi ser?).

Paco-> Har du inte hålet lite för nära filmen? Kanten borde hamna utanför filmen? Kanten skuggar ju filmen (om det är hålets kanter vi ser?).

Japp det är hålets kanter. Jag piercade en liten bit ölburk med en knappnål och gjorde en optikplatta av kartong till Sinarkameran. Helt ovetenskapligt, så pressade jag bara ihop kameran så mycket det gick för att få så mycket vidvinkel som möjligt. Hålet är för stort, så det hjälpte inte och det blir precis som du sa.

Tack för alla svar och tips. Skaffade en brownie nyligen som jag tror ja ska plocka lite delar ur, men gick man ju och laddade den med 120 film i ett svagt ögonblick så nu ede bara att vänta tills filmen är exponerad!

Jag gjorde hålkamera av min gamla Nikon D2X. Gjorde helt enkelt ett laserskuret hål i locket (det som sitter på huset när man inte har objektivet på). Tror hålet blev ca .15 mm. Sen ställde jag kameran på ISO ca 500 och exponerade direkt på CCD:n i 30 sekunder. Funkade hur bra som helst, om det nu är en modern hålkamera man vill ha....!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar