ANNONS
Annons

Lätt panik - förstört CF-läsaren på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stockholm2009

Aktiv medlem
Japp, jag gjorde det. I ett stressat ögonblik, inspirerad av en kortvarig fotomöjlighet, tjongade jag i CF-kortet. På tvären fasen. En pinne är böjd i botten av läsaren.

Jaha. Vad gör jag nu? Någon som har erfarenhet?

Aj aj, inte kul! Tyvärr har jag hört att det är väldigt dyrt att få fixat. Jag läste om nån som böjde tillbaka pinnen själv och fick det att funka, men jag vet inte om jag skulle våga testa. Risken finns att pinnen går av och/eller att man skadar nåt annat medan man håller på, Kolla först om garantin täcker kostnaden innan du försöker själv.

Aj fan. Kan bli dyrt alltså. Tack för tipset.
Någon som vet hur dyrt, eller har prövat och fixa böjd pinne?

Aj aj, inte kul! Tyvärr har jag hört att det är väldigt dyrt att få fixat. Jag läste om nån som böjde tillbaka pinnen själv och fick det att funka, men jag vet inte om jag skulle våga testa. Risken finns att pinnen går av och/eller att man skadar nåt annat medan man håller på, Kolla först om garantin täcker kostnaden innan du försöker själv.

Aj fan. Kan bli dyrt alltså. Tack för tipset.
Någon som vet hur dyrt, eller har prövat och fixa böjd pinne?

jag har böjt tillbaka många pinnar på processorer i mina dagar och det där ska inte vara något problem. Metallen i piggarna är rätt mjuk så de brukar i princip aldrig gå av. Skaffa dig en bra pincett som är riktigt smal så ska det nog inte vara några problem. Det finns såna för elektronik och kostar typ 80:-. Ta bara god tid på dig när du böjer tillbaka pinnen.

Du kan ju lika gärna göra ett försök själv för kostnaden att lämna in den lär väl bli lika stor även om du mot för modan skulle råka förstöra den ännu mer :)

Kom bara ihåg att ta ut batteriet och låta kameran stå en stund innan du börjar pilla på kontakterna där inuti, annars kan du få dig en fetsmäll från batteriet. Naturligtvis också, undvik att pinnen kommer i kontakt med andra pinnar där, kortslutning är ännu dyrare att fixa..

/ Magnus

Kom bara ihåg att ta ut batteriet och låta kameran stå en stund innan du börjar pilla på kontakterna där inuti, annars kan du få dig en fetsmäll från batteriet. Naturligtvis också, undvik att pinnen kommer i kontakt med andra pinnar där, kortslutning är ännu dyrare att fixa..

/ Magnus
Nej, någon fetsmäll lär man inte kunna få i en kamera, det är väldigt låga både strömmar och spänningar! Däremot bör batteriet vara ur för att inte riskera kortslutningar, ESD-skador mm.

jag har böjt tillbaka många pinnar på processorer i mina dagar och det där ska inte vara något problem. Metallen i piggarna är rätt mjuk så de brukar i princip aldrig gå av. Skaffa dig en bra pincett som är riktigt smal så ska det nog inte vara några problem. Det finns såna för elektronik och kostar typ 80:-. Ta bara god tid på dig när du böjer tillbaka pinnen.

Du kan ju lika gärna göra ett försök själv för kostnaden att lämna in den lär väl bli lika stor även om du mot för modan skulle råka förstöra den ännu mer :)

Kanske en sån här pincett?
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#item=80-675-82;
Meckigt att handla på Elfa, men hitta inget bra på Classe eller Kjell.

Nopp kortläsaren i kameran. Tittar man i botten så sitter det en massa piggar som ska in i hålen på CF kortet.

En klar nackdel med CF-formatet är just detta. Något liknande går inte göra med något annat format.
Annars tycker jag om formatet, allt annat är ju så fjuttigt :)

Så har jag gjort med en kortläsare, så efter det så kör jag med sladd mellan kameran o datorn.

Så har jag gjort med en kortläsare, så efter det så kör jag med sladd mellan kameran o datorn.

Samma här men hade en i reserv då den andra kastade jag, vågade inte ha den kvar ifall en pinne skulle gå av & fastna i kortet & sen vad som händer när jag stoppar in kortet i kameran vill jag inte tänka på.

Nej, någon fetsmäll lär man inte kunna få i en kamera, det är väldigt låga både strömmar och spänningar! Däremot bör batteriet vara ur för att inte riskera kortslutningar, ESD-skador mm.

Inte det?

Iofs lär man inte få det om man blott pillar på CF-sloten. Men EOS 7D, liksom många andra systemkameror, har en inbyggd blixt.... och blixten drivs av en kondensator, vilken är laddad till ca 330V.

Kan garantera dig att det känns om man glömmer att ladda ur den, när man mekar med kameran, och är oförsiktig.

En klar nackdel med CF-formatet är just detta. Något liknande går inte göra med något annat format.
Annars tycker jag om formatet, allt annat är ju så fjuttigt :)
Vid SD-korten är det själva korten jag haft itu istället. Två st har lossnat vid skrivskyddsspärren.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.