Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt och smidigt stativ till digitalare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Versus

Aktiv medlem
Hej, jag är nu väldigt trött på mitt gamla stativ som jag fick av farsan som väger väldigt mycket och är väldigt väldigt klumpigt.

Så jag är nu på jakt efter ett nytt smidigt och lätt stativ, någon som har några förslag? Gärna hemsida/buik också där man kan hitta just det stativet.

Det skulle även vara bra om det inte kostade en mindre förmögenhet för att när man är är fattig student så har man inte råd men några superstativ..

Det är för övrigt en Canon A80 som stativet skall användas till.

Tacksam för svar!
/Jonas
 
sagan: De två såg intressanta ut, ska kolla närmare på dem.

FouFoto: Det är så mycket som ett silverfärgat Exelas Model 323 B
 
FouFoto skrev:
Vad är det för stativ du fått av farsan?

Så vi vet vad du tycker är tungt och klumpigt...

Jag letade lite på nätet och fann detta:
2050 gram
55x9 cm ihopfälld
53 cm minsta höjd
135 cm högsta höjd

stativ.jpg


Det verkar som om man kan fixa och trixa lite så att man kan fota på 5 cm höjd men jag är inte säker...

Själv har jag ett Vanguard VT-158. Jag valde det för att jag ville ha ett så billigt och lätt stativ som möjligt på tre ben utan att kvalitén för den skull var usel.
 
Senast ändrad:
Grimmer : Jepp precis det stativet är det! Bökigt att använda sedan väger det ganska mycket också men det står stabilt på marken, alltid något..

Det verkar som om man kan fixa och trixa lite så att man kan fota på 5 cm höjd men jag är inte säker...

Har försökt mig på det men det går tyvärr inte vad jag har kommit fram till iallafall.
 
Jag har testat båda de stativ som Kim rekomenderar men jag tycker Manfottos är det bättre. Du kan även titta på Manfrottos 718.
 
divander skrev:
Jag har testat båda de stativ som Kim rekomenderar men jag tycker Manfottos är det bättre. Du kan även titta på Manfrottos 718.

Okej, 718 stativet var också klart intressant då det var mycket kortare ihopfällt.

Någon annan som kanske har något annat stativ som man bör kolla in?
 
Det beror ju lite på vad man har för krav och så...
Vill man ha ett riktigt litet nätt stativ så kan ju ett sånthär vara något:
http://www.cullmann-foto.de/en/products/tripods/travelpods/50011.htm

Mycket litet ihopfällt och blir hyfsat högt, sett till sin storlek. Det är dock inget man bör använda ute om det blåser en del.
Jag har ett liknande till min A70 och det funkar bra, men det står inte så stabilt om det blåser.

Annars skulle jag åxå titta på Manfrottostativen som nämnts.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.