Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Jag håller på med ett litet projekt där jag tänkte strippa ett Manfrotto 190 för att få det så lätt som möjligt (istället för att lägga 7000 på ett Gitzo i kolfiber). Jag kommer iaf ta bort en bensektion och jag har planer på att köpa titanrör i rätt diameter och byta ut.

Men till saken. Jag behöver dessutom en ny kulled. Så lätt som möjligt men ändå tillräckligt stabil för att som mest bära upp en Mamiya 645 (inga långa telen). Jag har funderat lite på Gitzo G1177M som väl egentligen inte är avsedd för mf, men en 645 är ju ganska nätt och jag använder dessutom mest en 5D.

Någon som har något annat tips. Helst inte så mycket dyrare än en tusenlapp och gärna mindre. Jag är medveten om att jag inte kan förvänta mig superstabilitet men i detta projekt är vikt a och o. :)
 
Ähum, titan är dubbelt så tungt som aluminium. Inte ett svar på din fråga, men ändå. Ska du byta rör så verkar det vettigare (och mycket billigare) att byta till tunnare aluminiumrör. Du kommer att få ett svajigare stativ om du byter till så tunna titanrör att du tjänar någon vikt mot aluminium.

Tillägg: Kolla om du kan hitta rör av magnesium. Det är oerhört lätt och mycket styvt. Dock säkert dyrt, men inte dyrare än titan skulle jag tro.
 
Okej. Tack för infon. Jag har inte börjat kolla vikter på rör än. Då stryker jag titan och kollar tunnare aluminium eller magnesium. De kostar förmodligen en del men det är ju inte särskilt mycket som behövs. Inte viktmässigt iaf. Gäller bara att hitta rätt dimensioner.
 
dJb skrev:
Kolfiberrör verkar ju inte vara omöjligt att få tag på heller..

http://www.algonet.se/~andmat/Kolf.html
Nej, men de där rören är ju snuskigt smala;-) Dock kan du säkert få tag i rör med rätt diameter för under tusenlappen allt som allt. Det är ju inte styrka du behöver, utan bara låg vikt. Alltså kan du välja sjukt tunna väggtjocklekar utan några som helst krav på hållfasthet. De kommer att vara väldigt sköra dock, tänk på det. Noll tålighet mot slag och stötar.
 
Makten skrev:
Nej, men de där rören är ju snuskigt smala;-) Dock kan du säkert få tag i rör med rätt diameter för under tusenlappen allt som allt. Det är ju inte styrka du behöver, utan bara låg vikt. Alltså kan du välja sjukt tunna väggtjocklekar utan några som helst krav på hållfasthet. De kommer att vara väldigt sköra dock, tänk på det. Noll tålighet mot slag och stötar.

Ja fast det fanns ju lite bredare längre ner. Det jag behöver är ca 27mm och 22mm ytterdiameter (utan att ha använt skjutmått). Det gör inte så mycket om stativet blir skört. Huvudsaken är att det blir lätt! Att lägga 7000 på ett "riktigt" kolfiberstativ känns inte motiverat och sen så är det kul att experimentera lite själv! :) Jag hittade f ö ett ställe som sålde magnesium: http://www.fridman.se/Magnesium_615.html

Hur stor skillnad är det månne mellan kolfiber och magnesium?
 
Magnesium är väl ung som aluminium. Och kolfiber måste inte vara dyrt, kolla feisol annars.

Själv köpte jag mitt Gitzo G1127 till inköpspris på en utförsäljning och la på ett Ultimate Ballhead. Stadigare än mitt gamla manfrotto 055. Kombinationen klarar min vikt på 70kg utan att rubba sig, jag testade helt enkelt att hänga mig i mittpelaren när det var fullt utfällt. En kille på Gitzo på mässan demade detta när jag ifrågsatt de låga viktgränserna för stativen. Men det är ju topptungt, så blåster det och det inte är nedtyngt så...
Men för 70 kg så blev det att stativet varken bångade eller rubbade sig. Nu till det bästa, stativ + huvud väger tillsammans 1.69 kg. In alles. Dessutom klarar huvudet rediga laster utan problem.
 
Tips

Tips på bra kolfiber billigt: VELBON SHERPA PRO CF 635 +QHD71Q hos hegethorns för 3190kr!!! Kulleden går lös på 1590kr om du bara vill köpa den. Har själv kombon och är supernöjd trodde inte att man kunde få en kolfiberkombo för detta priset. Upplever att kombon är minst lika stadig som min "lilla" Al-kombo :Manfrotto 144 + Gitzo kulled.
 
dJb skrev:
Hur stor skillnad är det månne mellan kolfiber och magnesium?
Det beror på vad man menar. Materialegenskaperna är väldigt olika, men viktmässigt blir det nog ungefär samma. Magnesium är troligen mycket styvare som rör, men också skörare. Kolfiber flexar ju rejält, vilket kan vara både bra och dåligt.

Damocles skrev:
Magnesium är väl ung som aluminium.
Magnesium är ordentligt mycket lättare än aluminium faktiskt. 1,8 kilo per liter mot 2,7.
Manfrottostativet har ju aluminiumben redan från början, men det går nog att halvera vikten genom att byta till rör med tunnare väggar. Det bör vara mycket billigare än kolfiber eller magnesium. Sen kan man ju fräsa bort överflödigt material på gångjärnen och så;-)
 
Tack för tips. Att köpa nytt kolfiberstativ är inget alternativ för närvarande utan jag ser det här som ett litet projekt jag gör dels för skoj skull och dels för att eventuellt försöka skära bort ett antal gram från stativet. Jag har demonterat stativet nu och benen känns ganska tunga och man borde lätt kunna spara ett antal hundra gram genom att välja lättare, tunnväggigare material och samtidigt göra dem något kortare eftersom jag inte behöver ett fullhögt stativ utan det går bra att "huka" bakom det. Operationen är inget under av ingenjörskonst heller utan handlar bara om att hitta lättare rör i rätt diameter. :)
 
Om vi återvänder till kulledsfrågan så säger jag Manfrottos MG468 RC(1-4). Väger ca 650-800 gram beroende på snabbfäste. Grymt stabil och glider inte.

Visst finns det lättare, men knappast lika stabila. Ett annat alternativ är förstås M10 från Markins, som väger halvkilot jämnt, men då blir priset lite annat.

Sälv kör jag med ett Velbon ElCarmagne 630(i princip samma som det som Tony tipsar om). Riktigt bra, men framförallt, riktigt lätt. Jag gick från ett 055 Pro + Manfrotto 469 Proball, vikt 3,8 kg till ett Velbon i kolfiber + MG468 RC4, vikt 2,3 kg. Kulan och stativet håller lätt 6 kg utan problem, vilket är det tyngsta jag har.
 
Tack för tipset Jesper. Ska kolla upp det! Ser att M10 nog skulle bli perfekt, men jag tror även Q3 på 385g skulle räcka ganska bra. Lite dyrare som sagt. Just nu kör jag också på en 055 kombination med en tung manfrotto-led samt 190clb med samma kulled. Jag försöker dock få ner vikten på all min friluftsutrustning och har t ex lyckats få ner vikten på sovsäck, ryggsäck och tält till lite drygt 3 kg totalt och försöker komma under 1,5 kg för stativet. Så småningom kommer jag nog investera i ett kolfiberstativ men tills vidare så tänkte jag försöka klara mig med det jag har med ny kulled och små modifieringar.
 
va!!!

3 kg för rygga, tält och sovsäck!!! Kör du kånken och ett påslakan och 2 kvadrat lättviktspresssening?
 
Hilleberg Nallo 2, Fjällräven Distance P5 och Lundhags T24 = 3,1 kg ;)

Gäller bara att klara sig på 24 liter packning och temperaturer över noll grader ;p
 
Re: va!!!

Tonyeagle skrev:
3 kg för rygga, tält och sovsäck!!! Kör du kånken och ett påslakan och 2 kvadrat lättviktspresssening?

Domuskasse med en rulle celofanplast som jag vindar in mig i hehe ;)

Nä, jag håller på byta ut en del av min friluftsutrustning som sagt och har köpt ny Marmot hydrogen, sovsäck i dun 595g och komf.temp -1, ryggsäck Granite Gear ca 62 liter, 1,36 kg. Tält ska jag snart beställa och det blir antingen ett Hilleberg Akto eller Helsport ringstind 2. Dom väger ca 1,2-1,6 kg. Så det blir max lite drygt 3,5 kg och min ca 3,2 kg.

Aningens skillnad mot min gamla Bergans rygga som väger över 4 kg, Marmottält på nästan 4 kg och en 1,5 kg sovsäck. :)
 
dJb skrev:
Nä, jag håller på byta ut en del av min friluftsutrustning som sagt och har köpt ny Marmot hydrogen, sovsäck i dun 595g och komf.temp -1, ryggsäck Granite Gear ca 62 liter, 1,36 kg. Tält ska jag snart beställa och det blir antingen ett Hilleberg Akto eller Helsport ringstind 2. Dom väger ca 1,2-1,6 kg. Så det blir max lite drygt 3,5 kg och min ca 3,2 kg.


Kan man få tillräcklig bärkomfort med en så lätt ryggsäck?
 
eon skrev:
Kan man få tillräcklig bärkomfort med en så lätt ryggsäck?

Jodå. Hela grejen bygger ju på att få ner totalvikten på emballaget och då krävs heller inte lika stor stabilitet som om man bär 30 kg.
 
Antecknar lågviktsmodeller ur tråden!

Shit, känns som lite har hänt på den fronten sedan jag köpte mina saker trots att det bara var en 4 år sen. Gillar iofs min Haglöfs Sec-85, den är helt ok. Sovsäcken, också haglöfs är någorlunda lätt, och tält väntade jag med, vilket verkar bra om det nu finns väldigt lätta saker. Får man ner totalvikten till runda 10kg klarar man sig väldigt långt ju. Det värsta jag burit, var dock bara fram och tillbaka till biluthyrningen sist, men då var jag uppe på en totalvikt av 35kg+, var lite väl mycket faktiskt.

David, om inte priset måste vara lågt, kolla in Ultimate ball head som sagt, 450gram och klarar rätt mycket vikt.
 
Jag är nyfiken på hur tung fotoutrustningen blir (utan stativet som är okänt än så länge).
 
Peter: Ultimate ball head ser intressant ut! Jag börjar fundera på att kanske gå upp lite i pris för kulleden. En bra kulled är ju en fin investering!

Erik: Jag tänkte begränsa mig till antingen en Mamiya 645 pro tl med normalen (80/2,8) och eventuellt en 35.a och en 150.a.
eller
5D med 24, 50 och 135.a

samt trådutlösare, några filter, batterier och till mf-kameran film (ev två magasin), eventuellt spotmätare.

Jag har inte vägt samman allt men det kan kanske väga mellan 3-4 kg. 5D-alternativet blir nog något lättare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.