Annons

Lätt bärbar förvaring för större mängder bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick just veta att den kabel med vilken man kunde överföra bilder direkt från kameran rakt in i sin iPod inte har producerats (och kanske inte kommer) för den senaste generationens iPods.

Det jag är ute efter är ett enkel smidig och bärbart förvaringsutrymme för mina bilder då jag är tex på vandringar eller festival, så jag vill inte ha någon laptop eller stor bärbar fotohårddisk med display och allt.

Finns det några alternativ i detta läge förutom att köpa ett gäng Compact Flash?

Hade ju hoppats och räknat med på att kabeln skulle funka till iPod Touch så att man kunde få ett snyggt multiverktyg, men det verkar som om jag får ge upp den drömmen eller?
 
Amitech Travel disk

Sök på Amitech Travel disk med 40 eller 60GB lagringsutrymme. Den klarar av att lagra minst 10GB på en laddning av batteriet. Ingen display att visa bilderna på och bara en knapp för kopiering. Enkelt och tillförlitligt.
 
Hur ska du göra med batterier då? Överföringen suger mer kraft än man kan tro.

PS. Jag ser att du har 1DmkII. Köp 3st 4G eller 8G kort och de bör räcka en vecka i fjällen eller på festival. Dessa kort kräver ingen ström och överlever även om någon välter en bajamaja över dig.

Hårddiskar kan försvinna eller tvärdö, vad gör du då?
 
Kolla på Hyperdrive Colorspace, plastig men fungerar bra.
Jag monterade en 250gb disk i min och den har massor med bra features som bla Recover (hittar deletade bilder).
De finns att köpa på bla Dustin och så köpte jag en lös HD (IDE) på Webhallen till den.
 
Man bör inte lägga alla bilder på ett jättekort. Jag vet inte hur stora raw-filer din kamera ger, 20Mb? Har du 8G kort så får du in 400 bilder. Det är alldeles lagom tycker jag. Har du med dig tre kort så är det 1200 bilder! Räcker inte det under en festival eller fjällvandring?

Bärbara hårddiskar som inte har "hål" för minneskort, kräver att både kameran och hårddisken är igång under överföringen. Någon nämnde 10Gig på en laddning. Hur laddar du kameran utan ström? Finns ström, finns även internetcafe och då kan du använda en enkel bärbar hårddisk, typ western-digital passport och kortläsare för CF.

mina 2 ören
 
Amitech TravelDisk har inbyggd kortläsare för flera olika kortformat, bl.a. CF och SD.

Vet ej hur länge en laddning räcker eftersom jag aldrig kört slut på batteriet i fält. Laddning sker med 220V-adapter eller via USB-porten.
 
Sharpshooter skrev:
Hade ju hoppats och räknat med på att kabeln skulle funka till iPod Touch så att man kunde få ett snyggt multiverktyg, men det verkar som om jag får ge upp den drömmen eller?

iPod touch är väl max på 32 GB, då tycker jag det känns lika enkelt att köra med 4 st 8 gb kort.

Mvh
Anders
 
Lagra bilderna på en iPod kan du fetglömma (om det inte gjorts någon ny kortläsare på sistone). Överföringstiden med den tidigare versionen var nånstans runt en timme per gigabyte (så man gör slut på batteriet innan man ens kopierat ett stort minneskort).

Portabla hårddiskar med inbyggd kortläsare var en hyfsad lösning tidigare, men nu är CF-korten så billiga att jag tycker det är klart värt att köra flera stora minneskort i stället.

Enligt din profil har du en 1D MkII, och den torde generera råfiler på maximalt runt 10MB (min 20D med ungefär samma antal pixlar hade ett snitt på ungefär 7MB har jag för mig). 8GB Extreme III kostar en knapp tusenlapp, och rymmer således ungefär (minst) 800 bilder.
 
mitt tips om bärbar lagring i fjällen

Jag använder bara 4Gb kort och alla korten förvaras i vattentätta fodral för en veckas resa brukar jag ha med 16 st extrem 3 cf-kort. sedan har jag med mig en 80 gb Hårddisk som jag gör säkerhets backup på min CF kort se här
Fördelen med denna hårdisk att det är vanliga AA + att det finns 12 volts kabel så jag kan använda skoters eller fyrhjulings batteri.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.