Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läs å begrunda ditt köp av 20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan ju också notera att han har inte provat/testat 20D utan uttalar sig enbart utifrån de publicerade specifikationerna.

--jalle

niklasl skrev:
Och samtidigt skriver han någonstans att den och den tidskriften inte accepterar bilder från digitalkameror för att man inte anser kvaliteten vara tillräckligt hög?! Själv tycks han dock ha en hel del prylar och han testar villigt ny utrustning och avger ett omdöme.

I ett av de senaste nummerna av Foto så var det mycket intressanta fågelbilder och alla de var automatiskt utlösta. Dvs: fotografen monterade upp utrustningen och en utlösarmekanism skötte exponering. Jag kommer inte ihåg vad han hette men det gick åt många exponeringar innan han fick de bilderna som han ville ha...

Det är inte alltid fel att låta "slumpen" avgöra. Dessutom är vissa skenden för snabba, så det är alltid slumpen som avgör om får bilden eller inte. Mer "fps" gör bara att du får en högre sannolikhet att fånga ögonblicket, och det är inte fy skam...

--jalle

Hustomten skrev:
Jag menar att du inte kan avgöra att den 17:e bilden exponeras exakt när fågeln har vingarna (eller hur du nu vill ha den) på det sätt du är ute efter.

Du överlåter fågelns "pose" åt slumpen. Du vet inte hur fågeln kommer posera när bilden exponeras.

Jag säger inte det är rätt eller fel, för det gör vi alla olika, men slump är det.

JalleS skrev:
Dessutom är vissa skenden för snabba, så det är alltid slumpen som avgör om får bilden eller inte. Mer "fps" gör bara att du får en högre sannolikhet att fånga ögonblicket, och det är inte fy skam...
Det är det enda sättet att undvika slumpen vid snabba skeenden...snabb kamera.

Det är nog slumpen ändå, Kim! Du hinner aldrig själv med att registrera det som kameran ser fem ggr i sekunden.Alltså är inte varje bild du tar ett medvetet val från din sida. Du blir litet mer filmfotograf än stillbildsdito kanske man skulle kunna säga?

Du blir nog oxo som de flesta av oss andra; Dvs glatt eller negativt överraskad när du chimpar eller väl kommer hem å tittar närmare på bilderna.

Man blir inte bättre fotograf med bra utrustning men chanserna till riktigt vassa bilder som skildrar snabba rörliga förlopp ökar dramatiskt med möjligheten till snabba sekvenstagningar och bra följande af. Nåt annat är inget annat än avundsjukt skitsnack som jag ser det eller möjligen har en del missat den senaste utvecklingen på kamerafronten - Hemska tanke! JANNE

cw-op skrev:
Det är nog slumpen ändå, Kim! Du hinner aldrig själv med att registrera det som kameran ser fem ggr i sekunden.Alltså är inte varje bild du tar ett medvetet val från din sida. Du blir litet mer filmfotograf än stillbildsdito kanske man skulle kunna säga?
Man kan givetvis se det på olika sätt..jag menar då att när man medvetet använder 5bps (eller varför inte ännu snabbare) så har man "lurat" slumpen genom att kameran regerar snabbare än vad man själv kan göra...man får alltså en skarp och lyckad bild trots dina fysiska begränsningar.

cw-op skrev:
Du blir nog oxo som de flesta av oss andra; Dvs glatt eller negativt överraskad när du chimpar eller väl kommer hem å tittar närmare på bilderna.
Jag förväntar mig att jag ska bli mindre överraskad när jag får en snabbare kamera...så blev det iaf med 10D, låååångt fler lyckade actionbilder...jag slutade att bli förvånad över resultatet för länge sen.

cw-op skrev:
Man blir inte bättre fotograf med bra utrustning men chanserna till riktigt vassa bilder som skildrar snabba rörliga förlopp ökar dramatiskt med möjligheten till snabba sekvenstagningar och bra följande af. Nåt annat är inget annat än avundsjukt skitsnack som jag ser det eller möjligen har en del missat den senaste utvecklingen på kamerafronten - Hemska tanke! JANNE

Om man kan ta fler vassa bilder, har man inte då blivit en bättre fotograf? hur bra fotograf man är bedöms ju av vilka bilder man tar..

Jo du har rätt - Tänkte inte på det! Eller rättare sagt jag tänkte på det men först EFTER jag hade postat! Hur bedömer man om en fotgraf är bra eller ej? Jo, på bilderna förstås! Ingen bryr sig om hur dom stora grabbarna har fått sina bilder. Om dom har hängt o dinglat i en lyftkran 30 meter ovanför marken i nån regnskog. Huvudsaken är att bilderna är bra! Mao vi blir i alla fall inte sämre fotografer med bra grejor...(C; JANNE

fjalstal skrev:
Hehe, tråden bekräftar bara mer och mer vad artikeln i trådstarten ville säga...

:)

Jo, men jag uppfattar inte artikeln i början av tråden som varken vara positiv eller negativ till de betteenden vi har. den bara berättar varför vi har det till en viss del. Personlogen fattar jag inte alls att en snabbare och mer tekniskt avancerad kamera skall få mig till en sämre fotograf som en del här verkar tro. Kan man inget om fotografering så spelar det ingen roll om man tar foton i serie eller inte. Ingen bild blir bra. Och i slutändan är det väl resultatet som räknas?. Inte hur många foton man tagit för att få den bilden?. För att bedöma hur bra de stora fotograferna är, så måste dom ju i så fall skriva hur många foton dom har tagit, och hur många som är med på utställningarna, och förhållandet där emellan berättar hur bra man är.
Jag förstår inte heller vad det är andra retar sig på när folk köper nya saker. Det måste ju vara en klassisk svensk avundsjuka för att man precis köpt nåt liknande för mer pengar eller att man missunnar andra att köpa nya saker. Man hackar ner på folk som gillar teknik och nya saker. Vad är poängen med det?. Är man rädd att själv inte förstå och följa med i utvecklingen?.
Folk pratar om behov också. Vad är ett behov då?. Vi behöver inte kameror alls. Vi hade dom inte förr, men dom gör livet roligare. En ny modell gör livet roligare för en del, varför hacka ner på dom som tycker det? Ni som gillar äldre kameror, var glada att det kommer nya, så dom gamla blir billigare, och ni kan köpa alla dom. Dom som gillar nya prylar är glada att det kommer nya.

Stefan - Som inte beställt en 20D, men är jätteglad för alla som gjort det och ser fram emot att se nya bilder från dom som köpt den.

sjost skrev:

Jag förstår inte heller vad det är andra retar sig på när folk köper nya saker. Det måste ju vara en klassisk svensk avundsjuka för att man precis köpt nåt liknande för mer pengar eller att man missunnar andra att köpa nya saker. Man hackar ner på folk som gillar teknik och nya saker. Vad är poängen med det?. Är man rädd att själv inte förstå och följa med i utvecklingen?.

Jag har sagt det förr, det handlar inte om att hacka på någon. Poängen är att det hymlas och skarvas om diverse bytesanledningar när det i själva verket handlar om nöjet av att ha den senaste tekniken. En nog så god anledning till att byta, men säg det då för b*velen!

Folk pratar om behov också. Vad är ett behov då?. Vi behöver inte kameror alls. Vi hade dom inte förr, men dom gör livet roligare. En ny modell gör livet roligare för en del, varför hacka ner på dom som tycker det?

Samma sak här, tala ur skägget (som du gör), det är något jag har respekt för.

/Johan

sjost skrev:
Stefan - Som inte beställt en 20D, men är jätteglad för alla som gjort det och ser fram emot att se nya bilder från dom som köpt den.

Det håller jag med om fullständigt och kanske torskar väl jag också på en 20D men jag kommer göra det fullt medveten om varför och inte försöka skyla över med tekniska manliga argument. Att torska på prylar pga imponatorfaktorn har jag respekt för, men teknikdribblandet har jag hört för många gånger för att tro på.

:)

Finns det något som är rätt eller fel? Jag skulle gärna vilja ha en 20D men har inte råd. Som många andra är jag lite av en teknikfreak men jag dömer inte ut andra för att de föredrar analoga kameror eller ett annat märke, vilket tycks vara ett stort diskussionsämne på denna sida.....

Jag bara lyckönskar de som har pengar till att köpa en som jag tror är en bra kamera och ser fram emot bättre tider så att jag kan byta ut min lite långsamma till nåt bättre

Ha det bra!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar