Annons

lärare/elev

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
vad har ni för uppfattning om att lärare använder sina elever som modell? talar nu om vuxna människor. inte minderåriga alltså.

ni som är lärare, har ni några moraliska betänkligheter vad gäller detta?
kanske undrar ni varför jag ens frågar, men jag har själv varit i sitvationen och jag tyckte inte det var en okomplicerad sitvation. även om jag är en vuxen människa och man inte får betyg av lärare så är det en beroendesitvation, ett icke jämställt förhållande från början. det ligger liksom inbakat i lärare/elev på nåt vis.
vad jag menar är att även om det är hur goda intensioner som helst så känns det inte okomplicerat. sen kanske det är mina fördomar som ligger till grund, jag vet inte. en äldre man som vill fotografera, han måste vara gubbsjuk. det är ju inte så rättvist av mig.

har ni några erfarenheter eller tankar kring det här?

Jag har arbetat som lärare i många olika sammanhang och håller med dig. Det är i bästa fall omdömeslöst att be en elev ställa upp som modell, i värsta fall ett sätt att utnyttja en styrkeposition till sin fördel.

Relationen lärare/elev måste så långt som möjligt hållas ren från andra bindningar.

Däremot är det ju inget som hindrar att läraren återkommer med sin fråga efter examen.

Utbildning

Nu är inte jag någon lärare men jag har varit på några porträttfotokurser som elev.Min erfarenhet är den att jag som elev ser saker på ett sätt när jag sitter på "skolbänken" och på ett annat sätt när jag står modell för att läraren skall visa dom andra i klassen. Om jag tittar rent utbildningsmässigt så får man sämre förutsättningar att "se" det läraren vill lära ut om man skall vara modell än om man får lov att vara elev. Tänker er en situation där läraren skall visa ljussättning, jag skall som modell bli ljussatt. Alla elever ser hur ljuset faller på mig men jag själv ser inget alls.
Så om man bortser från moraliska aspekter tycker jag att elever INTE skall vara modell på den kurs dom själva går.
/Lars-Åke

Talar vi om fotokurser eller bara allmänt, dvs. vilka elev/lärarrelationer talar vi om?

/Anders

andm31 skrev:
Talar vi om fotokurser eller bara allmänt, dvs. vilka elev/lärarrelationer talar vi om?

Bra fråga.

Vi pratar om längre utbildningar där betyget är ett viktigt inslag. Vi pratar inte om demonstrationer av olika tekniker, utan om "riktigt" modellsittande som syftar till att fotografen, läraren alltså, ska göra bilder som en del av sitt konstnärsskap utanför lärarrollen. Anna pratar om en typ av modelljobb som, korrekt eller ej, kan ge associationer till "gubbsjuka".

Jag räknar med att Anna rättar mig om jag har fel.

lars-åke, fast nu tänkte jag på efter skoltid. inte som en del av utbildningen.

tack för era funderingar. det är inget ovanligt att lärare använder sina elever som modell på min skola och jag förstår det, det är en konstskola, många samarbeten sker, det råder ett annat klimat än på en "vanlig" skola. vet inte riktigt hur jag ska förklara. men iallafall - blir det fel eller missförstånd, så tror jag att de kan bli svåra att reda ut, eller att de växer sig ännu större eftersom man är de man är(lärare/elev).

Nu hänger jag med lite mer.

Jag jobbar som lärare på gymnasiet och det där med lärar- elevrelation är väldigt svårt. Det är nog svårare om man håller på med den typen av artistiskt skapande som du talar om där just den biten är en del av utbildningen.

Ur ett lärarperspektiv så är det väldigt svårt att hålla en strikt relation till eleverna. Speciellt i mitt fall då jag snarare ligger närmare eleverna i ålder än mina kollegor. Det är svårt att inte bli vän med en del elever, det kan också vara svårt att se dessa som elever ibland, men man gör sitt bästa. Det blir inte lättare av att man bor i en liten stad där man känner många och många känner en.

Vet inte om jag flummade utanför diskussionen lite.

Hursomhelst, det gäller att på något sätt göra sitt bästa med att skilja på sin roll som lärare och sin roll som privatperson. Jag talar bara för mig själv men, om man bara är medveten om sina gränser och hur man tänker så kan man nog göra det. Det är säkerligen svårare som elev att göra samma.

/Anders

jo, det är himla svårt att säga något generellt om det här. tror att tydlighet är jäkligt viktigt. så långt det går att vara tydlig, för att undvika de jobbigaste missförstånden.

"Hursomhelst, det gäller att på något sätt göra sitt bästa med att skilja på sin roll som lärare och sin roll som privatperson. Jag talar bara för mig själv men, om man bara är medveten om sina gränser och hur man tänker så kan man nog göra det. Det är säkerligen svårare som elev att göra samma. "

jag fick helt klart problem med min roll. kändes som jag förlorade min lärare lite grann, han blev helt plötsligt en person, en individ för mig, och det kändes inte alls bara positivt.

Re: Utbildning

Lars-Åke skrev:
Om jag tittar rent utbildningsmässigt så får man sämre förutsättningar att "se" det läraren vill lära ut om man skall vara modell än om man får lov att vara elev. Tänker er en situation där läraren skall visa ljussättning, jag skall som modell bli ljussatt. Alla elever ser hur ljuset faller på mig men jag själv ser inget alls.
Så om man bortser från moraliska aspekter tycker jag att elever INTE skall vara modell på den kurs dom själva går.
/Lars-Åke

ser inga problem med detta om man sedan byter "modell" så att man själv kan se vad de andra har sett.
Det kan ju dessutom vara ett bra alt. att hålla kostnaderna nere, modeller brukar väl inte var gratis...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto