Annons

Läran om vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan!

Fotar med en D50. Jag har testat lite inomhus med belysningen från vanliga lampor. Bilderna blir för gula. Jag brukar köra med auto vitbalans.

Men man kan ju ställa in vitbalansen på D50:in. Hur ska man veta vad för inställningar man ska köra på? Jag har läst något om kelvin men jag förstår ingenting. Jag har sökt men inte hittat något vettigt (tittat även på artiklarna på fotosidan).

Nå, någon som har en länk som skulle kunna klarna upp en del grejer här? Eller någon som är tillräckligt hygglig att förklara detta?

Tackar tackar :)
 
På D50 kan du inte ställa in färgtemperatur utan måste använda de förinställda vitinställningsprogrammen eller köra manuellt mot vit(grå)kort.

Vid glödlampsbelysning ställer du helt enkelt in vitbalans för glödlampsljus (symbolen som ser ut som en glödlampa i den övre displayen).

Johannes
 
Vet inte hur d50'n funkar men man borde kunna ställa in manuell vitbalans. Alltså: fota någonting vitt (helt vitt i sökaren, ex ett papper) i det ljuset du vill vitbalansera i. Använd sen den bilden för att ställa manuell vitbalans. Exakt hur det går till på din kamera borde stå i manualen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.