Annons

Lära mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
Jag är väldigt ny på foto, hittat pappas gamla Minolta AF 7000 och vill lära mej fota. Problemet är att jag inte kan nått =) nån som vet en bra sida där man kan lära sig grunderna, allt som har med slutare, bländare, etc etc och vad olika värden ger för effekter o så .. eller om nån rent av orkar skriva lite om det så vore jag tacksam.

Tack
 
Ett gott råd på vägen:
Bege dig till biblioteket, leta upp fotoböcker både på svenska och på utrikiska.. ju fler desto bättre. Bläddra, läs och förkovra dig. Titta på bilder, försök fundera hur bilderna är tagna och hur DU skulle försöka ta en likadan bild. Testa, se hur det blev, vad blev bra/mindre bra etc.

Fotografera mycket och ofta...i mån av plånbok och tid iofs.


Jag kan varmt rekommendera Michael Langford och hans böcker Basic- respektive Advanced Photography.
 
Tyckte osso att bibblan borde vara det forsta stallet du kollar. Nar du val fatt klam pa slutare o blandare och fatt narra schysta kopior, foton sa tycker jag att du borde ga over till dia.
Det ar forst da du kommer att se till 100% vad du gor, eftersom labben korekterar efter dina "misstag" nar du skjuter print...

Men som sagt, skjut mkt innan du hoppar pa dia.

Timo
 
Sedan har du ju alltid oss här på sidan att fråga.. Inga fråga är för dum!

Men jag håller med om att det bästa är att börja med böcker så du lär dig grunderna först!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.