Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Länktips: Tokyos? Underjord - Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar så mycket Johan!

Stiligt!

"Den värld som ingen i staden lever utan men som alla förnekar och inte vill se"

En ny typ a turism har ju faktiskt uppstått där det faktiskt blir allt vanligare att arrangera guidade turer under städer i kloaker och schakt.
Ett knepigt fenomen. Själv så tror jag att det kommer utav att vi helt enkelt generellt har det så rent och kliniskt idag att vi kan kosta på oss att uppleva den totala kontrasten. Kanske är det en lite förklaring,,

/Niclas, som studerar turismen som fenomen för tillfället (ber om ursäkt för slidingen åt sidan)

Kanske lockar det storstadsmänniskan för att det i deras närmiljö inte annars finns så många så uppenbart tomma rum?

Johan Okker skrev:
Kanske lockar det storstadsmänniskan för att det i deras närmiljö inte annars finns så många så uppenbart tomma rum?

Ja, det är liksom en annan sfär med en slags "negativ stadsbild",, en annan dimenssion av den verklighet vi lever i.

Det där med tomma rum är intressant, vårt eget naturvårdsverk har faktiskt insett viktigheten av tystnad och frihet. Just nu så färdigställs faktiskt en rapport som kartlägger tystnaden i Sverige. Alltså platser som inte har över 20db max 10 min i veckan (om jag inte mins fel så här på rak arm). Tanken är att förstå ljudets geografi bättre och att värna om tystnaden.

Bara att be till Gud att de inte gör det för att i framtiden kunna "kommodifiera" förpacka och sälja den som den hårdvaluta den faktiskt snart är.

Intressant ämne detta. Det angår oss alla.
**

När det gäller bilderna så är de fantasktiska, skall ge dem tid ikväll när mörkret faller ute;)

/Niclas, som hade köpt oländ perifer terräng om pengarna fanns, bara för att behålla lite makt om tystnaden själv.

Det kanske mest otäcka är ju att tystnad och stillhet istället tycks ha börjat stressa upp människor.

Absolut ett högaktuellt ämne!

storformat och vidvinkel

in med en storformats kamera ,och vidvinkel optik sen kan leken börja

as coola miljöer
vill dit nu

f

Johan Okker skrev:
Det kanske mest otäcka är ju att tystnad och stillhet istället tycks ha börjat stressa upp människor.
Inte bara "börjat", när min mamma flyttade från lägenhet i stan till villa i förorten 1967 kunde hon knappt sova eftersom allt var så tyst.

Jag är likadan, sover med öppen balkongdörr och hör bilarna susa förbi utanför...me like.

Re: Re: Länktips: Tokyos? Underjord - Bilder

Linmajon skrev:
Vilken miljö! Det ser precis ut som i Half-Life eller vilket FPS spel som helst.
Vad föreställer bilderna egentligen? Var är det?

Jag har ingen aning om vad det föreställer..
Tokyo fick jag uppfattning om - men det är ju inga garantier att det stämmer.

Men jag undrar om det dels kan vara någonslags ventilationsanläggningar eller möjligen tunnlar för att ta hand om dagvatten vid häftiga skyfall?

Pelarhallen tyckte jag var imponerande.

Re: Re: Länktips: Tokyos? Underjord - Bilder

Linmajon skrev:
Vilken miljö! Det ser precis ut som i Half-Life eller vilket FPS spel som helst.
Vad föreställer bilderna egentligen? Var är det?
Visst är det läckert! Jag vill också dit, älskar sådana miljöer. Men jag undrar också vad det egentligen är. Synd att man inte kan japanska...

Re: Re: Re: Länktips: Tokyos? Underjord - Bilder

Men jag undrar om det dels kan vara någonslags ventilationsanläggningar eller möjligen tunnlar för att ta hand om dagvatten vid häftiga skyfall?

Pelarhallen tyckte jag var imponerande. [/B]

Inte dåligt gissat :) Efter lite sökningar på nätet så visar det sig att det är ett dräneringssystem för att förhindra att floder och vattendrag svämmar över vid större oväder och liknande. Man kan tydligen traska ner där om man råkar turista i tokyo.

läs mer:
http://www.boingboing.net/2004/11/21/gcans_massive_underg.html

Skithäftiga bilder, verkligen, som flera har sagt så känns det verkligen som miljöer direkt tagna ur HL eller liknande.

ANNONS