Annons

Länka Rå-bilder till Photoshop CS.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rottan

Aktiv medlem
Köpte en Canon 20D i går.
Men har lite problem när jag vill binda rå-filen till Photoshop CS.
Laddar nere bilden genom Canons program.
Sen vill jag öppna den med CS i utforskaren.
Högerklickar på filen, öppna med. Men CS finns inte med i listan(XP). Letar i program, markerar CS men vill ändå inte länka bilden till CS.
Men går jag in i CS ser jag rå-bilderna och kan jobba med dom.
Är det någon som har haft samma problem?
Tacksam för tipps.
/Lars

Hej Martin!
Tack för tipset.
Men det är den jag har laddad ner och satt in i CS.
Och det är precis så jag gör när jag vill välja det som standardprogram på Rå-filen
Man kanske skulle prova att installera om CS.
Det har inget att göra med Canons råprogram att göra. Att de stör varandra eller något.
Ge gärna mer tips.
/Lars

Räcker det inte med detta?

Högerklicka på filen välj egenskaper...
Öppna med [Program] tryck [Ändra..]
välj PhotoshopCS i listan kryssa i använd alltid detta program för att öppna den här filtypen...

ursäkta mig :)
haha skum läste. :)

sitter o jobbar samtidigt *Grv*..
hehe ..
kan man ta bort medelanden här *Grv*?

ominstallation av CS kan ju hjälpa :)

Re: Räcker det inte med detta?

mlx skrev:
Högerklicka på filen välj egenskaper...
Öppna med [Program] tryck [Ändra..]
välj PhotoshopCS i listan kryssa i använd alltid detta program för att öppna den här filtypen...
Nix!
Funkar inte PS SC är inte med på listan. Väljer jag bläddra och PS CS så funkar inte det heller?
Det enda program jag kan välja är ett annat CS program Image tror jag det hette och Adobe Acrobat men inte själva PS CS.
HJÄLP!
/Lars

Börja med att leta upp en mapp där du har bilder i rawformat lagrade.

Höger klicka på bilden och välj valet "öppna med" om detta val saknas gör du så att du först markerar filen... sedan håller ner shift-tangenten samtidigt som du högerklickar... då bör det finnas tillgängligt. Välj sedan att "välja program"

Bilagor

• 1.gif
    1.gif
    15.4 KB · Visningar: 194
Sedan trycker du på bläddraknappen eller browseknappen beroende på om du har svensk eller engelsk windows.

Bilagor

• 2.gif
    2.gif
    12.6 KB · Visningar: 191
Leta sedan på var photoshop ligger installerat i din burk... i mitt fall ligger det enligt dumpen:

Bilagor

• 3a.gif
    3a.gif
    19.6 KB · Visningar: 188
Gjort detta också, markerat CS men funkar ändå inte.
Får nog ta och installera om det och se om det hjälper.
Tack för tipsen.
/Lars

Klicka ok för att välja just den filen.

Sedan klickar du i rutan för att "alltid välja att öppna med det valda programmet.

Bilagor

• 4.gif
    4.gif
    12.9 KB · Visningar: 189
Det jag märkte var att om jag inte verkligen öppnade raw-bilden när jag hade gjort enligt min beskrivning här funkade det inte... dvs... jag gjorde enligt alla dessa steg men tryckte på "cancel" när jag väl hade fått igång PS.

Viktigt är oxå den lilla rutan med "använd alltid"
Prova att göra detta ett par gånger.

Skulle det fortfarande inte funka så gå till valfri mapp... väl "folder options" under tools menyn. I dialogen du får upp så väljer du att lista filtyperna. Letar rätt på filtypen som är din raw-filtyp. Markera och radera denna filtyp. När du gör detta kommer windows inte att ha nån assosiation till ändelsen längre. Och på så viss så får du välja nästa gång du försöker öppna den.

Hoppas du är med... *ler*

Edit: Lagt till text missade det där med att du skall radera inte bra markera.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar