Jag tycker indirekt enkel blixt är toppen som ljuskälla.. Jag använder det jätteofta.
Tummen upp.
D
När det kommer till att digitalt göra färgbilder till svart/vitt så brukar jag försöka tänka "analog s/v film".
Analoga s/v filmer är mindre känsliga för röda färger. Därför blir dessa färger något mörkare än om man skulle "översätta" dom rakt av till s/v.
Det passar mycket bra för det mänskliga ögat då vi oftast är hyfsat duktiga på att se färgnyanser, som tex särskilja läpparna från huden då läpparna är rödare i färgen även om färgmättnaden skulle råka vara densamma som huden.
Om man tar en färgbild på en person utan läppstift och bara tar bort färgerna så kommer dom gråa nyanserna skilja sig mycket lite mellan hud och läppar. Det kommer alltså se mycket konstigt i våra ögon eftersom vi i verkligheten ser stor skillnad.
Därför bör man se till att dom röda färgerna i ett porträtt får bli en mörkare grå nyans, så det ser mer ut som "äkta" s/v film.
Jag gissar att du användt channel mixer via menyn i ps.
För att förenkla så kan du använda ett färdigt makro (action) som redan finns i ps.
"Custom RGB to Grayscale".
Den har redan ställt in medelvärden åt dig som faktiskt för det mesta liknar det som en s/v film skulle återge.
Man kan överdriva detta om det behövs och dra den röda pilen mer mot mitten och den gröna pilen mer mot höger.
Det är olika på olika bilder och ibland får man göra flera olika channelmixer-varianter och passa ihop dom.
Jag har gjort en testbild där den vänstra bilden är gjord med channel mixer men där jag bara ljusat upp med den röda kanalen.
Då är bilden mycket lik de som du konverterat.
Så blir det när man sätter ett rödfilter framför en kamera laddad med s/v film.
De röda färgerna i bilden blir alldeles för ljusa.
Man kan se att läpparna får en sjukligt blek nyans och att tänderna ser "gula" ut... dvs. lite för mörka.
Även ögonvitorna ser lite för mörka ut.
Huden blir förvisso mindre knottrig men blir istället platt och trist.
Mittenbilden är en enkel "desaturate". Dvs jag har med nyans/mättnad dragit bort all färgmättnad.
Där ser man viss skillnad (eftersom flickan hade hyfsat mörka läppar).
Men om man tittar på den högra bilden så ser tänder och läppar mycket friska och fräscha ut.
Där har jag använt channel mixer med det färdiga makrots ursprungsinställningar.
Kontrasterna (jag har kört autonivåer på alla bilder) är bättre och det ser mycket naturligt ut.
Knottrigheten har förstås ökat, men så oxå naturligheten.
Knottrigheten kan man ta bort med ett brusreduceringsprogram.... det finns en uppsjö av dessa.
Hellre att man tar bort ev. finnar och knottrighet med lagningsplåster och brusreduceringsprogram än att använda "rödfilter" på sin kamera.
För med rödfiltret förlorar man mycket av djupet i den s/v bilden.