Annons

Längre USB kabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Jag är ute efter en längre USB kabel till min Nikon D70, orginalkabeln är lite för kort. Är det någon som vet om det finns att köpa eller om man kan förlänga den befintliga på något sätt?

Någon som vet hur lång kan kabeln vara som max?

Förlängningssladdar finns överallt. Jag köpte en på Clas Ohlson för 39 kr. Jag vet inget om maxlängd på USB, men min totallängd är 1,5 meter + originalkabeln och det funkar fint med D100 i alla fall.

Kontakten som sitter i kameran är också en standardkontakt som finns hos de flesta butiker, så vill du inte ha en förlängare kan du även köpa en hel lång kabel.

Perfekt. Skall styra kameran från datorn, så nu när vinterkylan kommer är det gott att kunna sitta inne :)

Det skall alltså vara en USB 2.0 kabel Typ A Hane - Typ Mini B Hane? I så fall blir det nog en 3 meters sådan. Tror ni 5 är på gränsen? Läste att gränsen för USB är just 5 meter så den kanske ger problem.

gost skrev:
Perfekt. Skall styra kameran från datorn, så nu när vinterkylan kommer är det gott att kunna sitta inne :)

hum nu hänger jag inte med.. vad menar du med styra kameran..?? man kan väl inte styra kameran via USB mer än att man kan överföra bilderna eller har jag missat nåt..??

Kör 8 meter, funkar perfekt!

Standarden är ju satt så den ska funka i de flesta miljöer, även överfulla kontor, datahallar etc.

Jag anväder en USB kabel för att föra bilder från stationär dator till bärbara datorn. Vet inte vad den kallas för men den har en klump mitt på sig. Den är 1,5 meter. PC- link kallas det för tror jag.

Om det är nån av er som använder sådan, kan man i så fall skarva den med vanlig förlängningskabel? Jag vill koppla den till en annan stationär dator i ett annat rum

Jag kommer att använda min D70 för en del astrofotografering och då kopplar jag kameran till teleskopet istället för att använda ett objektiv. Detta ger en brännvidd på 762mm eller om jag använder en sk. barlow, 1524mm.

Med Nikon Capture kan man styra kameran från en dator via en USB-kabel. Du har alla inställningsmöjligheter i programmet, precis som i kameran och klickar bara på en knapp för att ta en bild. Denna bild laddas sedan ner direkt i datorn, mycket smidigt.

gost skrev:
Jag kommer att använda min D70 för en del astrofotografering och då kopplar jag kameran till teleskopet istället för att använda ett objektiv. Detta ger en brännvidd på 762mm eller om jag använder en sk. barlow, 1524mm.

Med Nikon Capture kan man styra kameran från en dator via en USB-kabel. Du har alla inställningsmöjligheter i programmet, precis som i kameran och klickar bara på en knapp för att ta en bild. Denna bild laddas sedan ner direkt i datorn, mycket smidigt.

där ser man.. det visste jag inte.. nån som vet omm 300D har denna funktion.. =)

Om man vänder på grundfrågan lite. Kan man hitta en kort sådan sladd någonstans? Typ 10cm eller så. Känns så onödigt att ha med den långa när man är på resor osv. Har letat lite själv men inte hittat någon. Någon annan som vet?

Köp Hamas 10-i-ett-kortläsare för 189 kr på Siba. Den har en 10 cm lång kabel med D70-kontakt i ena änden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar