Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt videohuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyperdrive

Medlem
Hej!

Jag är ny på sidan och letar efter ett lämpligt videohuvud till mitt stativ som klarar 4.5 Kg. Jag är ute efter ett vanligt med arm som kommer att användas för allt möjligt då jag inte är alltför stadig på handen.

Kraven är att man kan låsa det för panorering i horisontalplanet och panoreringen måste gå mjukt. Samtidigt vill jag kunna dra åt ordentligt så att kameran sitter när det behövs.

Har en Canon 7D (860g) med ett EF 100/2,8L USM IS Macro (625g) som tyngsta objektiv och har inga direkta planer på något som väger över kilot för tillfället.

Är det nån här som har provat några olika och kan tipsa om ett lämpligt?

Tack,

Andreas

Varför vill du ha ett huvud som klarar 4,5kg om du skall köra med lätt utrustning?

Gitzo G2180 har jag testat och det upplevde jag som bra, men jag är ingen expert på vdeohuvuden - det är iaf mycket bättre än mitt (förserie vilket jag fått gratis - det kanske är bättre produktionsexemplaren) Manfrotto 391 med RC2 som dock har just fördelen att det är RC2 plattor på det vilket jag har på kulleden och bilfästet - så det är praktist, men inte speciellt bra, personligen är jag lite orolig för att det skall gå sönder och det det är svårt att använda - pinsamt nog känns mitt över 20 år gammal SLIK stativ med inbyggt videohuvud mycket bättre och säkrare. Så 391 vill jag inte rekomendera och Gitzo G2180 har lite dyr tycker jag iaf - så jag vet inte vad man skall titta på - gamla Manfrotto 128LP är ju billigt och om det fortfarande finns att köpa så är det ett vettigt huvud som man kan ballansera genom att stativskruven går i skåra. Men visst, det är gammalmodigt, fult och säkert dåligt på något sätt som jag inte har fattat (bortsätt ifrån frånvaron av snabbfäste). Det går att använda iaf och känns mycket säkrare än 391an :)

Det är stativet som klarar 4,5 Kg.

Jag har kollat lite mer på huvuden nu och läst lite recensioner och kan konstatera att även de dyrare huvudena, Gitzo G2380 t ex inte verkar gå jämnt till 100%. Jag får en känsla av att man måste kliva upp på proffsnivå för att få det.

Men jag har i alla fall jämfört Manfrotto 701HDV och Gitzo G2180 och det som talar för/emot dem är:

701HDV
+ billigt, tumskruv för armen, vattenpass (inte för att jag behöver det men ändå)
- 260g tyngre än G2180

G2180
+ 260g lättare än 701HDV
- spårskruv för armen, kritik för hackig panorering

En nackdel med båda är att de har en tippfjäder som inte går att koppla ur.

Jag funderar lite på att skaffa ett Manfrotto 701HDV till att börja med och se hur det funkar. Det verkar inte finnas så många fotobutiker i stockholm som har något större utbud av huvuden hemma så man kan testa tyvärr.

Nån som har mer erfarenhet av dessa?

Titta på Manfrotto 501 HDV några hundra dyrare men med balanseringsfjädrar som går att koppla ur, jag är väldigt nöjd med mitt o det går verkligen mjukt o panorera utan några konstigheter.

Hittade en video om 701HDV på youtube och fjädern ser ut att gå ganska lätt ändå, så det kanske inte är nåt problem vid panorering. Den stora nackdelen med 501HDV är att den väger dubbelt så mycket och jag vill försöka hålla vikten nere.

Jag tog mig till www.rajalacamera.se i stockholm och fick möjligheten att känna på ett Manfrotto 701HDV och det kändes som en helt OK kompromiss funktionalitets/kvalitets/vikt och prismässigt även om jag upplevde det som lite större i verkligheten än på bild. Jag har provat det till stillbilder och det går att låsa som jag vill. Tror inte att fjädringen kommer att störa mig nämnvärt. Har inte provat det till video än men för amatörtagningar så funkar det nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar