Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
När du säger det så låter det hemskt lite. Jag är 174 lång och har aldrig upplevt att jag stått och krummat med ryggen. Längden kanske är angiven utan pelare ändå? Mitt ligger ute i bilen så jag kan inte mäta nu.

Sen tillkommer ju några cent från gänga till sökare på kameran också :)

Vill bara påpeka en liten sak.. Tidigare körde jag med pappas velbon stativ, det var klent och kort, c:a 140cm.

Jag började med att köpa på mig ett enbent stativ från manfrotto, fungerar fint i trånga situationer, t.ex när man tar bilder i en folkmassa under konserter osv. Sedan köpte jag ett 055 Nature (grönt, med benvärmare för 1300:) samt en finare kuled för runt 500kr, kommer inte ihåg modellnamnet, men det är den som klarar panorering - något man inte använder så ofta, iaf inte jag ;)

Det fina med 055 Nature är att du kan fälla ut benen i spagat för att ta riktiga närbilder med macro optiken. Det kan man med andra stativ också, vet dock inte bestämt vilka.

Tillsammans blir detta 055 helt uppfällt tillsammans med kulleden mer än jag behöver för att stå "normalt". Jag är 192cm, och den höjden stativet torde räcka för de flesta.

Manfrotto 190 är för kort tycker jag.. man får stå o böja sig (är normal lång själv 1.82), satsa på 055PRO istället, mycket bra, bättre benspärrar, möjlighet att gå ned helt i spagat samt mittpelare som kan sättas horisontellt.

Mvh
Johan

Nu har jag fått mitt Manfrotto 190b med 352rc kulled. Måste säga att det är en höjdare. Skillnaden mellan velbon, activ mfl och detta är ju som natt och dag.

Tack för tipset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar