Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandsson

Aktiv medlem
Det är så att jag tänkte köpa ett nytt stativ eftersom att mitt gammla SILK GoodMan är ganska ostabilt (benen är för klena) och dessutom är benlåsen gängade, vilket gör att det tar en evighet att sätta upp stativet.

Jag har kollat lite på Velbon stativ, men jag tycker de är ganska plastiga. Däremot är ju priset mycket tilltalande. För den största modellen med videohuvud tar de bara 495 på elgiganten medan jag såg den mindre modellen för 395.

Senare såg jag ett Manfrotto, och blev ju helt såld på det (med tanke på den höga kvalite det måste vara på dessa stativ).

Nu undrar man ju om man ska lägga 3-4 gånger så mycket som man får göra för Velbon stativen. Det jag egentligen är ute efter är ju ett stativ som ska duga till hobbyfotografering, och så ska det vara stabilt.

Jag är tacksam för alla synpunkter och tips jag kan få.

köp inte Velbon.
Kör på Manfrottostativet istället.
Då kan du köpa tillbehör till stativ vilket inte går med Velbons amatörstativ.
Velbon har inte ens utbytbart kamerahuvud.

Ok, men vad behöver man egentligen för tillbehör till stativ som amatörfotograf?

Det enda tillbehör jag kan tänka mig att jag skulle vilja ha är ett VR huvud, men man kan ju göra en ganska enkel kostruktion själv.

Även om du bygger ett panoramahuvud själv (har jag gjort) så måste du ju kunna skruva fast det på stativet.

Kan man inte göra ett som man fäster på samma sätt som kameran, och så fäster man kameran på VR grejen i sin tur?

Jag menar, man behöver väl bara göra en annordning som gör att objektivet centreras på stativet väl?

Kan kan man alltid, men det kan nog göra ett redan vingligt projekt vingligare.

Vilket Manfrotto stativ ska man satsa på då?

Jag behöver ju som sagt bara ett stabilt stativ med bra kvalitet.

Ett 190B med kulled 352 kostar bara 695 på Scandinavian. Som hittat. Kulleden är en enkel sådan, men den funkar. Tar du isär den och byter ut fettet mot köldtåligt funkar dne till och med i minusgrader.

Tack för tipsen.

Det blir nog ett Manfrotto då....var och tittade både på Veldon och Activ, och de var ju ruggigt plastiga.

Bjelkengren skrev:
Jim. Hur mycket kamera (vikt) klarar 352 kulleden? Det paketet lät intresant.
Jag använder den med som mest en Kiev 88 med prismasökare och 250 mm-objektiv. Det borde röra sig om närmare 3 kg gissar jag, och visst funkar det. Det flexar mer om kamerabottnen än kulleden i alla fall.

Ajajaj! Jag gjorde det stora misstaget och blev pålurad ett Activ-stativ när jag var ny i fotosvängen, rena skräpet. Nu skall jag investera i ett Manfrotto 190 som verkar passa mina behov kanon. En polare har dock ett velbon som han är riktigt nöjd med, stabilt, lätt och till ett bra pris.

Nu när jag har talat mig varm för Manfrotto 190B kanske jag skall nämna att det har en nackdel. Det är lite kort faktiskt. Om man skall ha kameran i ögonhöjd och står upp så måste man resa mittstolpen. Jag accepterar det, men om man vet med sig att man har mycket höga kamerapositioner kanske man måste ta steget upp till 055.

Jim. Angående det här Manfrotto 190B:

Det står ju att maxhöjden är 139 cm, är då förhöjningsstaven inräknad i det?
För isåfall är det ju inte direkt stort...

I övrigt verkar det ju vara ett intressant stativ.

Jag har ingen erfarenhet av kulledshuvuden. Hur är de att jobba med?

Man kan ju förvisso komplettera med ett vanligt 141RC huvud eller ett COMPACT PRO 320 om man vill ha mer avancerade funktioner.

Kulled är det enda som gäller för stillbild tycker jag. Ett reglage att sköta för alla rörelser. Behöver man kunna panorera i sidled så har de lyxigare kullederna sån funktion. Vad mer behövs? "Panoramahuvudena" är ju inte bra till panorama heller eftersom de saknar reglering i djupled för parallaxjustering. Så vad är de bra på? Jag vet inte.

Och ja, mittpelaren är inräknad. Dock inte kulleden som höjer paketet ca 10-15 cm.

Ok...en sista fråga nu bara ;)

Om man räknar in kulleden i längden så får man ju totalt ca 1,5 m.
Jag är själv 1,81 lång....är det inte lite jobbigt att man måste stå lite böjd över det eller?

nejnej
Det är grymmare att sitta ner på marken eller på knä. Eller som Gunte precis tipsade mig om att sitta på en lite och lätt campingstol. Då räcker det till. Det blir nog lite stadigare också om man inte behöver dra ut benen så långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar