Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lämpligt pris på en beg Pentax Lx?
- Trådstartare BoBGunnar
- Start datum
dJb
Aktiv medlem
Min gissning, ca 1500-2500 beroende på skick (möjligen med tyngdpunkt på det lägre beloppet). Ser man på t ex lp fotos kommande auktion så har Canon F-1 new utropspris på 1500-2000 kr. Nikon F3 ligger ungefär lika. Tror inte de brukar gå så mycket högre än utrop heller. Du kan ju gå igenom gamla auktioner hos lp foto och se.
www.lpfoto.se
www.lpfoto.se
Magnus W
Aktiv medlem
Jag kollade just avslutade auktioner på eBay där kamerahuset har blivit sålt. Fullt fungerande kamerahus verkar gå för mellan 2000 och 3000 kr. Kamerahus fungerande men i behov av service: 1000 - 1500:-. Trasiga, för reparation eller reservdelar: 400 - 1000:-
Servicen för ett fungerande hus kostar ungefär 2500:-, då byts packningar, exponeringsmätare och slutare kalibreras "sticky mirror" åtgärdas mm.
-- MW
Servicen för ett fungerande hus kostar ungefär 2500:-, då byts packningar, exponeringsmätare och slutare kalibreras "sticky mirror" åtgärdas mm.
-- MW
Magnus W
Aktiv medlem
Problemet är nog främst "sticky mirror" som drabbar i princip varenda LX efter 15-20 år. Möjligen med undantag av de sist tillverkade. Och sticky mirror måste åtgärdas för att kameran skall vara användbar. En ordentlig genomgång av ett kamerahus med okänd bakgrundshistoria är inte dumt alls.BoBGunnar skrev:
... 2500 för service? Känns ju nästan som att man kan köpa ny om något går sönder då...
Och sen får man se det med lite framtidsperspektiv; efter 25 års trogen tjänst lämnade jag mitt äldsta LX-hus på service förra våren. Nu håller det kanske 25 år till
Eller i alla fall 10-15 år. En hundring per år i servicekostnad tycker jag nog är helt ok.
-- MW