Annons

Lämpligt pris på en beg Pentax Lx?

Produkter
(logga in för att koppla)

BoBGunnar

Aktiv medlem
Någon som vet vad som är ett rimligt pris på en gammal Pentax Lx i dagens läge? Det är bara ett hus som jag är intresserad av och slitaget verkar vara normalt.

Min gissning, ca 1500-2500 beroende på skick (möjligen med tyngdpunkt på det lägre beloppet). Ser man på t ex lp fotos kommande auktion så har Canon F-1 new utropspris på 1500-2000 kr. Nikon F3 ligger ungefär lika. Tror inte de brukar gå så mycket högre än utrop heller. Du kan ju gå igenom gamla auktioner hos lp foto och se.

www.lpfoto.se

Jag kollade just avslutade auktioner på eBay där kamerahuset har blivit sålt. Fullt fungerande kamerahus verkar gå för mellan 2000 och 3000 kr. Kamerahus fungerande men i behov av service: 1000 - 1500:-. Trasiga, för reparation eller reservdelar: 400 - 1000:-

Servicen för ett fungerande hus kostar ungefär 2500:-, då byts packningar, exponeringsmätare och slutare kalibreras "sticky mirror" åtgärdas mm.

-- MW

Ok, då känner jag att jag är lite mer uppdaterad. 2500 för service? Känns ju nästan som att man kan köpa ny om något går sönder då...

Tack för ni tog er tid att svara.

BoBGunnar skrev:
... 2500 för service? Känns ju nästan som att man kan köpa ny om något går sönder då...
Problemet är nog främst "sticky mirror" som drabbar i princip varenda LX efter 15-20 år. Möjligen med undantag av de sist tillverkade. Och sticky mirror måste åtgärdas för att kameran skall vara användbar. En ordentlig genomgång av ett kamerahus med okänd bakgrundshistoria är inte dumt alls.

Och sen får man se det med lite framtidsperspektiv; efter 25 års trogen tjänst lämnade jag mitt äldsta LX-hus på service förra våren. Nu håller det kanske 25 år till :)

Eller i alla fall 10-15 år. En hundring per år i servicekostnad tycker jag nog är helt ok.

-- MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar