ANNONS
Annons

Lämplig optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är jag ingen expert på att plåta hundar, men jag skulle nog spontant välja något i stil med en 70-200 zoom, tror jag. Budgeten styr vilken...
 
Jag gillar fasta linser.

Kanske en fin 135 f2?!!

Då kan du fint separera objektet från bakgrunden.

De flesta brännvidder är användbara eftersom man kan erhålla alla avstånd ifrån objektet,,

/Niclas,
 
Man kan få de mest konstiga svar å en sådan här fråga. En 135/2 är ett fint objektiv. Men knappast det man i första hand rekommenderar som enda objektiv. Men behöver dessutom bo väldigt stort så att man kan backa för att en större hund ska rymmas i bilden.

En Sigma eller Canon zoom 28-135 är inte inte så ljusstark men funkar till all typ av fotografering.
Du kan ta helbild på kort avstånd inomhus och fotografera en springande hund utomhus på långt håll. Tyvärr kräver objektiven mycket ljus.

Bättre kvalitet ger onekligen en Canon 70-200/4 men den kostar 7000 ny. Men eftersom du ska frysa rörelser behöver du korta slutartider och då kanske du behöver ett ljusstarkare objektiv som Sigmas 70-200/2,8
 
eftersom du kommer att ha rörliga mål så är en optik med snabb AF att föredra.
Sedan är budgeten viktig i valet i fråga.

men en kort zoom kan kanske vara passande 28-80/2.8L kanonotik men kostar lite grann

Tänk bara på att INTE köpa ett EF-S objektiv då det inte funkar på 10D

Själv har jag en gammal EF35-70/3.5 från -87, blixtsnabb i AF och tar knivskarpa bilder.'

En sådan begagnad får du för under 1000-lappen.
 
Jag har fotograferat en del hundar (flatcoated retriever) på utställningar, jaktprov i skogen samt porträtt (se på http://www.pbase.com/andreaspaulsson/flatterhaft2004 eller http://www.pbase.com/andreaspaulsson/lukas ).

Mitt förstaval i skogen och vid porträtt är mitt Canon 80-200/2.8.
Vid utställningsringen behöver man komplettera med ett 28-135 eller liknande. Observera att vid utställningar inomhus så behöver du allt ljus du kan få.

Mao: ett 70-200/2.8 kommer du använda mycket. Canons är bäst (och dyrast), men Sigmas lär vara mer prisvärt. Ett 70-200/4 tror jag inte är tillräckligt ljusstarkt.

Sedan kommer du att behöva en normalzoom, och då skulle jag rekommendera Tamrons 28-85/2.8.

/Andreas
 
froderberg skrev:
Man kan få de mest konstiga svar å en sådan här fråga. En 135/2 är ett fint objektiv. Men knappast det man i första hand rekommenderar som enda objektiv. Men behöver dessutom bo väldigt stort så att man kan backa för att en större hund ska rymmas i bilden.

Hehe,, tänkte som vanligt i fullformat!!

Vem snackar om "Enda objektiv"?

Jag ser det helt klart som en fin brännvidd, en brännvidd som jag hellre använder än en 70-200 zoom. Det är ju mitt tips, 135mm!

När jag tänker på hundbilder (och fullformat)generellt så tänker jag direkt utomhus. Inne har jag fotat mina huvudsakliga porträttbilder med 135mm, kräver inte all världen med avstånd. Med en 10D,, visst krävs det mer utrymme;)
Föresten vet du om det är en liten eller stor hund det är frågan om här?,,

Har man ingen lins till sin kamera så skulle jag tveklöst rekommendera en 35 f2 till en 10D. Om normalen redan är i ägo så rekommenderar jag fortfarande ca85mm,, till en 10D, för att nå ut till motsvarande 135mm som är/ger mitt "bildvinkel-tips";)

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt att ev börja med ett EF 17-40/4.0L & ett EF 50mm/1,8f II.

Fast jag undrar om man borde hitta ngt annat som
är mer lämpligt för att frysa rörelser bra?

Något billigt.
 
Senast ändrad:
Det som fryser rörelserna är ju slutartiden.
En kort slutartid får man genom att antingen använda en lins med stoor öppen bländare (t ex f2) eller med hög ljuskänslighet (ISO 400 eller högre). Det bästa är ofta en "snabb" kombination av dessa två,,,

Alltså när det gäller linsen så handlar det om vilken bländare som är den största.

Eftersom storleken på bländaren inte är lika lätt att tillverka lika stor i alla brännvidder så är f4 stort i ett 600mm men en ganska så liten i förhållande till ett den största i ett 50mm. Detta var kaanske gammalt nytt,)

En 85 f1,8 skulle locka mig, om jag fotade med en 10D!

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.