Viggenpatrik
Avslutat medlemskap
hum får man fråga om du vet i vilket vädersträck månen kommer befinna sig vid dessa tidpunkter?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det utmärkta astronomiprogrammet Redshift 2 berättar att det är så gott som exakt i söder, räknat från min position i Uppsala (59°51'56"N 17°38'4"E)Viggenpatrik skrev:
hum får man fråga om du vet i vilket vädersträck månen kommer befinna sig vid dessa tidpunkter?
Magnus W skrev:
Det utmärkta astronomiprogrammet Redshift 2 berättar att det är så gott som exakt i söder, räknat från min position i Uppsala (59°51'56"N 17°38'4"E)
-- MW
tomasandersson skrev:
Mmmm, helfel.
Storleken är en mycket riktigt en synvilla just pga storleksreferenser när den står lågt. Månens röda färg när den står lågt kan däremot förklaras av längre väg för ljuset genom atmosfären. Prova att fota månen när den står lågt, och upprepa med samma brännvidd när den står högt på himlen. Räkna diametern i antal pixlar på bägge bilderna. Slutsats?
WFS) (Graylingman skrev:
Hmmm... helfel?
Min sambo brukar veta vad hon pratar om, så även denna gång och hon hävdade att detta med storleksreferenser inte riktigt stämmer, utan att fenomenet, som för övrigt kallas "Moon Illusion" inte har nån riktigt tillfredsställande förklaring. Lite googlande gav bl a denna artikel skriven av Donald Simanek, Professor of Physics at Lock Haven University of Pennsylvania. Så nu vet jag inte vem jag ska tro på.
Och nej, jag har inte testat genom att fota månen. Har du?
//Anders