Annons

Lämplig brännvidd för att fota månen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Viggenpatrik skrev:
hum får man fråga om du vet i vilket vädersträck månen kommer befinna sig vid dessa tidpunkter?
Det utmärkta astronomiprogrammet Redshift 2 berättar att det är så gott som exakt i söder, räknat från min position i Uppsala (59°51'56"N 17°38'4"E)

-- MW
 
Magnus W skrev:
Det utmärkta astronomiprogrammet Redshift 2 berättar att det är så gott som exakt i söder, räknat från min position i Uppsala (59°51'56"N 17°38'4"E)

-- MW

Hmm.. Jag noterade igår det där med "fullmåne" 6-8e augusti. Råkar inte bergstopparna som Abisko har med i någon bildreklam ligga rakt söder om Abisko eller alldeles intill? Att om månen ligger precis rakt söderut kan man få den mitt emellan bergstopparna..?
 
tomasandersson skrev:
Mmmm, helfel. :)

Storleken är en mycket riktigt en synvilla just pga storleksreferenser när den står lågt. Månens röda färg när den står lågt kan däremot förklaras av längre väg för ljuset genom atmosfären. Prova att fota månen när den står lågt, och upprepa med samma brännvidd när den står högt på himlen. Räkna diametern i antal pixlar på bägge bilderna. Slutsats?

Hmmm... helfel?

Min sambo brukar veta vad hon pratar om, så även denna gång :) och hon hävdade att detta med storleksreferenser inte riktigt stämmer, utan att fenomenet, som för övrigt kallas "Moon Illusion" inte har nån riktigt tillfredsställande förklaring. Lite googlande gav bl a denna artikel skriven av Donald Simanek, Professor of Physics at Lock Haven University of Pennsylvania. Så nu vet jag inte vem jag ska tro på. :)

Och nej, jag har inte testat genom att fota månen. Har du?


//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Hmmm... helfel?

Min sambo brukar veta vad hon pratar om, så även denna gång :) och hon hävdade att detta med storleksreferenser inte riktigt stämmer, utan att fenomenet, som för övrigt kallas "Moon Illusion" inte har nån riktigt tillfredsställande förklaring. Lite googlande gav bl a denna artikel skriven av Donald Simanek, Professor of Physics at Lock Haven University of Pennsylvania. Så nu vet jag inte vem jag ska tro på. :)

Och nej, jag har inte testat genom att fota månen. Har du?


//Anders


Hmmm... läste lite mera. Måste korrigera mig själv lite och NASA konstaterar i alla fall att det hela är en ren illusion....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.