Annons

Lämna D7D för justering?

Produkter
(logga in för att koppla)
svenssonphoto skrev:
Hejsan !
Har precis hämtat ut min D7D efter garantreparation ( uppspänningsfjäder batterilucka samt justering AF ). Lämnade in min i Expertbutiken där jag köpte den och eftersom Zieger som dom skickar till inte har utrustning för justering AF så skickade Zieger den till Tyskland. Det skulle ta 6-7 veckor totalt men efter att ha läst konsumentköplagen för dom ( max 4-5 veckor ) så fick jag tillbaks den på knappt 3 veckor så stå på er.

Hälsningar

Janne ( som har en perfekt fokuserande D7D )
Ska jag komma ihåg ifall någon garanti tar för lång tid i framtiden, nu har jag ju fått kameran så det är inga problem längre :)

Luckan till USB-porten har gått sönder och tumgreppet har lossnat på min 7D. Det är saker som jag skulle vilja få åtgärdat på garantin, men som jag bestämt mig för att avstå ifrån eftersom det tar så lång tid att få tillbaka kameran. Sådana småfel motiverar inte en månad eller mer utan kamera. Dessutom hade jag tyckt det var skönt om man samtidigt kollade att kända problem med kameran, såsom backfokus, inte finns på mitt exemplar. På en sådan dyr kamera tycker jag inte det är för mycket begärt. KM är dock noga med att på sin hemsida upplysa om att man får betala extra om man klagar på fel som inte täcks av garantin.

Johan

Johan_Hackman skrev:
Luckan till USB-porten har gått sönder och tumgreppet har lossnat på min 7D. Det är saker som jag skulle vilja få åtgärdat på garantin, men som jag bestämt mig för att avstå ifrån eftersom det tar så lång tid att få tillbaka kameran. Sådana småfel motiverar inte en månad eller mer utan kamera. Dessutom hade jag tyckt det var skönt om man samtidigt kollade att kända problem med kameran, såsom backfokus, inte finns på mitt exemplar. På en sådan dyr kamera tycker jag inte det är för mycket begärt. KM är dock noga med att på sin hemsida upplysa om att man får betala extra om man klagar på fel som inte täcks av garantin.

Johan
Räcker att du fixar en grej, så vet du att det är fel på batteriluckan blir du inte betalningsskyldig. Tyvärr praktiserar (dock välförståeligt) nästan alla företag dessa principer, just för att de inte ska få in en mängd produkter som inget ska fixas på och då slösa bort tid som kunde gå på att laga det som behövs lagas.

Om den lider av bakfokus ser du själv rätt så kvickt?

Jag menade att man kunde passa på att göra en allmän kontroll. Jag vet inte om mina suddiga bilder beror på mig eller kameran, och det kunde vara skönt att få bekräftat att det inte beror på kameran.

Johan

Skickade in min kamera ( tog 5 veckor)
Det finns ändå inget att fotografera på nu så här på senhösten så jag passade på innan jul o snö.
Det är mycket bättre fjong i bilderna efter AF - justeringen, hade backfocus problem mm. Men nu verkar det som om det är mer drag i dom korten jag tar. ,svårt att förklara men jag tycker bilderna är bättre o det är roligare att fotografera när man inte misstänker att det blir fel på dom flesta bildern,
Sen blev ju kameran rengjord vilket inte är dumt alls. :)

Så, vad säger man till Ziegers då om man misstänker backfokus? Måste man kunna bevisa det för att det ska gå på garanti och man inte ska behöva betala extra?

Jag skickade in min kamera (dimage A2) för kontroll av backfokus. Den var helt ok. Kostade inget, gick på garanti utan nåt knussel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar