Annons

Lämna D7D för justering?

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Skulle behöva lite andras åsikter nu, har stirrat mig blind och tagit alldeles för många bilder.

Har lagt upp bilden i full storlek.
Exempel

Kamera står på golvet, fokus på det mittersta dvd-fodralet. Fokus är väl iofs korrekt, men varför är det bakre skarpare än det främre? Anar misstankar om att fokus egentligen skulle legat "närmare" mig. DOF går väl jämt åt båda hållen ifrån fokuspunkten om jag minns rätt?

.Z. skrev:
Jo.

Nu är testen inte så avancerad men nöj dig sådär om du är nöjd vid normal fotografering.

Man blir så konstig när man testar för mycket ;-)

//Larsa

Nej den är väl knappast vetenskaplig. Får ge mig ut och köra i bättre ljus helt enkelt och se hur bilderna blir. Har inte ett bra objektiv att testa med iheller eftersom mitt ordinarie frontfokuserar -_-

Jo det blir lätt paranoida tankar när man sitter och kollar väldigt många bilder :) Men man vill ju inte gärna skicka iväg sin kamera iheller om det inte behövs. Svårt att göra tester utan någon referens.

.Z. skrev:
Vilket objektiv är det?

//Larsa

EDIT: ser på din profil att du har Tamron 28-75 2.8, är det det som frontar?

Jepps, mitt 28-75 som frontar.

Hur pass "stabilt" är Minoltas 50mm/1.4 ? Har varit intresserad av att införskaffa ett och det är väl kanske läge nu även ifall jag inte har råd. För att kontrollera kameran och att ha ett objektiv som referens. Fördelen är väl också att jag kan skicka med det till KM för justering om nu kameran skulle fela.

Edit:
Kollade upp recensionerna här och det verkar vara lovande.

Senast ändrad:
Hej!

Hade oxå problem med att mitt tamron 28-75 2.8 frontfokuserade. Skickade in det till Tamron och fick det utbytt efter nästan 6 veckor på justering. Nu sitter skärpan där den ska.

PeterKorpi skrev:
Hej!

Hade oxå problem med att mitt tamron 28-75 2.8 frontfokuserade. Skickade in det till Tamron och fick det utbytt efter nästan 6 veckor på justering. Nu sitter skärpan där den ska.

Jo men då var det på garantin va? Tydligen verkar de inte vara intresserade av att fixa objektiv som inte går på garantin, vilket jag inte kan förstå för fem öre, dom tjänar ju pengar på att göra det, till skillnad från garantin.

Kollade runt på nätet och det är _många_ som har 28-75or som frontfokuserar.

.Z. skrev:
Antar att detta bara gäller 28-75:an med Tamrons namn & inte det KM-märkta som är samma objektiv, eller?

//Larsa

Det vet jag faktiskt inte, sökte bara efter Tamron specifikt. Men är det samma glugg får jag verkligen hoppas att KM kvalitétskontrollerar dem innan de går till försäljning, annars kommer dom dra sitt namn i smutsen. Det är lite lite okej (i brist på bättre ordval) att piratgluggar har en del måndagsex, men när det blir originaldelar ska man kräva lite mer tycker jag.

tozz skrev:
Det är lite lite okej (i brist på bättre ordval) att piratgluggar har en del måndagsex, men när det blir originaldelar ska man kräva lite mer tycker jag.

Vet inte om det är måndagsex. Känns i stället som att piraterna inte alltid får till det med kompatibiliteten, kan ju även gälla äldre originaloptik som ofta krånglar på alla märken.

Vad det gäller ny KM-optik så får man ju dock förutsätta att det ska funka, jag kommer att märka det snart då jag får min KM 28-75...

//Larsa

Jag har under ett års D70 fotande gnagts av misstankar, dels födda av diverse forum och dels av egna bildresultat, om att kameran faktiskt bakfokuserar. Men har övertalat mig själv om att inte bli hysterisk och att det är väl såhär det blir med konsumentlinser, (bla. AFS 24-85). Men en dag i slutet av sommaren for jag förbi Nikon i Väsby och gick upp till receptionen och anmälde mitt ärende. En tekniker dyker upp, lyssnar på min utläggning om felfokusmisstankar, ser inte det minska förvånad eller tvivlande ut. Han tar kameran och ber mig sitta ner och vänta. Han kommer tillbaka efter ca 10 minuter, då har han uppgraderat till senaste firmware och kalibrerat autofocusen. Trot eller ej, men jag tycker det känns som om fjällen fallit från mina linser och att jag nu hittar skärpa där jag vill ha den. Det har blivit en ny kamera tycker jag. Inbillningens kraft kan vara stark, men jag tror faktiskt att det fanns något knas med autofokusen och jag avråder inte alls den som lever i tveksamhet att låta kameran besöka Nikon service.
Fullsize exemplel här:
www.familiaris.se/Pictures/examples/_DSC8583.jpg

Vänliga hälsningar
Kristofer

Bilagor

• _dsc8583.jpg
    _dsc8583.jpg
    56.2 KB · Visningar: 604
Det svåra är ju att veta hur skärpan ska vara utan att ha något att referera med. Samtidigt som jag nu bara har en riktigt dålig glugg. Men har beställt 50mm/1.4 som sägs vara riktigt skarp, så när jag får den blir det att ta fler bilder och se hur skärpan ligger.

Det är ju skönt om man kan gå in till verkstaden och snacka, värre när man ska förlita sig på posten och skicka grejjerna flera mil.

Var ute lite i bra solljus och tog några bilder, men jag tycker dendär klockrena skärpan saknas, så jag kommer skicka in kameran och få den kollad, känns bäst så. Passar på att skicka med min 3600hs(d) med och får den justerad så bra det går då de tydligen inte funkar så bra med 7D (precis som 5600).

Ifall någon undrade så behövde kameran justeras. Nu sitter skärpan klockrent där den ska :)

(Efter 6veckor på service och en runda i tyskland med kameran).

Det var ju skönt att det löste sig. Jag förstår hur du kände. Man våndas och tror det är fel på en själva innan man beslutar sig för att verkligen skicka in kameran. Vart skickade du den?

js1 skrev:
Det var ju skönt att det löste sig. Jag förstår hur du kände. Man våndas och tror det är fel på en själva innan man beslutar sig för att verkligen skicka in kameran. Vart skickade du den?
Jo jag är den typen som verkligen inte litar på mig själv när det gäller sådant här iheller, iom att jag fick för mig att skärpan kunde vara galen så fick jag inte ro i kroppen förräns jag skickade iväg den :)
Skickade den till Zieger Teknik, som sedan skickade den till Tyskland. Sen fick jag den med rekommenderad post. Vet inte om det var för att min 3600hsd skulle justeras med som resan till tyskland var nödvändig. De sa något om att de inte hade utrustning för justeringen iaf, framgick inte om det var kameran eller blixten.

tozz skrev:
Jo jag är den typen som verkligen inte litar på mig själv när det gäller sådant här iheller, iom att jag fick för mig att skärpan kunde vara galen så fick jag inte ro i kroppen förräns jag skickade iväg den :)
Skickade den till Zieger Teknik, som sedan skickade den till Tyskland. Sen fick jag den med rekommenderad post. Vet inte om det var för att min 3600hsd skulle justeras med som resan till tyskland var nödvändig. De sa något om att de inte hade utrustning för justeringen iaf, framgick inte om det var kameran eller blixten.

Hejsan !
Har precis hämtat ut min D7D efter garantreparation ( uppspänningsfjäder batterilucka samt justering AF ). Lämnade in min i Expertbutiken där jag köpte den och eftersom Zieger som dom skickar till inte har utrustning för justering AF så skickade Zieger den till Tyskland. Det skulle ta 6-7 veckor totalt men efter att ha läst konsumentköplagen för dom ( max 4-5 veckor ) så fick jag tillbaks den på knappt 3 veckor så stå på er.

Hälsningar

Janne ( som har en perfekt fokuserande D7D )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar