Annons

Lämma in utrustningen för kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Hejsan,

Funderar på att lämna in min nygamla (nya för mig) utrustning för kalibrering hos canon.
Tycker inte jag får skärpan som jag vill. Oavsett objektiv, ljus eller avstånd.
Känns som att kameran "tecknar mjukt".

Vad gör de på en service? Kan de avhjälpa sådana här problem? Dvs se till att objektiven optimeras för huset?
Vad kallas denna åtgärden? Så jag inte låter allt för snurrig när jag ringer! :)
Brukar det bli dyrt? (i mitt fall är 2000+ dyrt tycker jag)

Det är en 1d mk2, 100-400, 17-40, 50/1.4.

Mvh

Stefan
 
Brukar bara säga att jag vill kalibrera kamera och objektiv, finns säkert något fint namn för det :)

Kostnad vet ej, har aldrig betalt, om du har garanti kvar så gör dom det gratis.
 
Tjena,

Kolla på canon.se. Där listar de vart kameror servas. Bara att ringa.
jag kontaktade canon i mölndal.

Har inte fått tillbaka grejjerna än, och kan ändå inte hämta dem på ett tag, är i indien.
Det skulle kosta runt 1000-1500:- att få ett hus + 3 gluggar kollade. Tar runt 2 veckor för mig som inte är cps-medlem.

Mvh

Stefan
 
Jag ringde till Canon i mölndal för att se vad det skulle kosta att kalibrera mitt 17-40 4L och dom sa 1200kr plus moms vilket jag tyckte var dyrt för att kalibrera ETT objektiv. vart annars kan man vända sig?
 
Hur kalibrerar man egentligen ett objektiv mot ett hus, och varför? Objektivet kan väl inte göra mer än att leverera en skarp bild, det är väl upp till huset att fatta detta?

Jag köpte precis en begagnad 40D där autofokusen är lite off (precis lika mycket på de två objektiv jag testat, inte jättemycket men tillräckligt för att det ska vara ett problem). Den är 1,5 år gammal och säljaren säger sig inte ha haft några problem. Men faktum kvarstår; kameran kan inte fokusera ordentligt. Vad bör jag göra? Känns ju sådär att köpa "ny" kamera för många tusen och sedan behöva lägga ut ytterligare tusen spänn (minst) för att grejerna ska funka fullt ut.
 
Mycket märkligt, nu sitter autofokusen precis där den ska med 50/1.8. Så vitt jag vet gjorde jag inget annorlunda när jag testade häromdagen. Teknikens under? Mitt Tamron 17-50 lider dock fortfarande av framfokus på 1-1,5 cm. Om 40D hade haft samma micro adjustment-funktion som t ex 50D hade detta varit lätt att fixa men nu antar jag att grejerna måste in på service. Surt...men skönt att det inte är huset det är fel på.
 
Slänger in en fråga här.
Har en 50D med tillhörande optik: Canon 70-200 f/4L IS & Sigma 18-50 2,5

Känner att ibland att skärpan borde vara bättre men kan säkert vara handhavande fel. Huset är köpt i Dec m 18-50 2,8 & telet är köpt förra året i maj -08 dock i USA. Det krångliga är att jag har inget direkt kvitto på telet "nej det är inte stulet" då det köpet av en bekant som i sin tur skickade det till mig. Har garanti sedeln men tydligen stämplade de inte det i butiken innan den skickades hit. Vad göra?

Har provat justera med focuschart & Sigman verkar vara ok då jag fick justera +2 men telet är jag mer osäker på då jag ligger på allt från 70 till 180mm men sällan 200m

Vad tror ni de kommer göra förutom kanske köra microjustering & skicka tillbaka det eller?
 
Hejsan,

Har inte fått tillbaka mina grejjer än... Blev en liten miss med adresser osv. De skickade offerten för kalibreringen till min lägenhet som jag bodde i för 2 år sedan...!
Priset blev till slut runt 3000:- 3 objektiv + ett hus. 2 objektiv var gratis då de hade garanti kvar.

Vet inte riktigt vad de har gjort än, hoppas på att få reda på det när jag hämtar ut grejjerna.
 
Hoppas fokus sitter bättre. 3000:- är inte gratis.

Meddela gärna resultatet som sagt...

/Fredrik

will do.
Tyckte också det var dyrt...! Och då var det ändå garanti på hälften av grejjerna... Får se det som att test / justering av 3 gluggar och ett hus kostar 3000:- Då känns det mindre blodigt.
Hoppas att det ger en klar förbättring, eller att det åtminstone gjort något, inte bara undersökt sakerna :)
 
Jodå. Fick grejjerna igår.
De blev skickade från göteborg till malmö, sedan från malmö till alingsås (där jag bor) med post. Och de hade mage att ta betalt för det (lyckades dock tjöta bort detta...). Jag godkände aldrig att de skulle skicka runt grejjerna. Dåligt dåligt.

De bytte en liten plastbit, som jag inte ens visste var trasig (500:)
Och sedan vet jag inte mer. De skrev ut en massa papper som såg väldigt fina ut, dock innehölll de ingen info. Dåligt. Förmodar att de kalibrerat alla objektiven.

Hur som. Testade lite igår kväll. Kom hem vid 18:30. Var ute vid 18:35 (tar en stund att packa upp sakerna). Molningt, och solen står i träd. Fick köra iso 800-1250 (på en 1d mk 2). Går hyffsat. Tycker helt klart att jag får betydligt mycket bättre träffsäkerhet. Skärpan sitter bättre! Kan inte säga något annat. Bilder, testbilder, som jag tog i går (med autofocus) hade nästan rakt igenom mer skärpa på rätt ställe än vad bilderna hade innan jag lämnade in kameran.
Kan vara plasebo dock :)

Får testa vidare lite i bättre ljus, svårare motiv. Igår var det flickvännen, grannens barn och lite granar (inte grannar) som fick stå motiv.

Mvh

Stefan
 
Hejsan,

Har inte fått tillbaka mina grejjer än... Blev en liten miss med adresser osv. De skickade offerten för kalibreringen till min lägenhet som jag bodde i för 2 år sedan...!
Priset blev till slut runt 3000:- 3 objektiv + ett hus. 2 objektiv var gratis då de hade garanti kvar.

Vet inte riktigt vad de har gjort än, hoppas på att få reda på det när jag hämtar ut grejjerna.

Ja det lät dyrt, Eftersom 2 gluggar var gratis så tog dom alltså 3000 för 1 objektiv och 1 hus.

Skrev du inte tidigare att dom gett dig pris 1000-1500 för allt, vet du varför dom prisade upp sig?

Hoppas det blev bra iallafall.

Mikael
 
Ja det lät dyrt, Eftersom 2 gluggar var gratis så tog dom alltså 3000 för 1 objektiv och 1 hus.

Skrev du inte tidigare att dom gett dig pris 1000-1500 för allt, vet du varför dom prisade upp sig?

Hoppas det blev bra iallafall.

Mikael

Nej,

vet inget om det.Är inte toknöjd med hur detta sköttes. Lämnade in det på canon center i göteborg, och grejjerna hamnade i malmö. Och kalaset blev dubbelt så dyrt som utlovat....
 
Tycker det lät snuskigt dyrt. Har själv haft inne både kameror och objektiv på RCC men alltid fått det på garanti/goodwill. Har aldrig sett någon jätte skillnad på före/efter och 3000kr för ett objektiv/kamera hade jag gått i taket av. Att Canon inte kan tillverka produkter som fungerar 100% med varandra ser jag inte som kundensproblem utan Canons problem. Ska man varje gång man byter kamera behöva lägga X antal tusen för att få en utrustning som fungerar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.