Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägre kvalitet ok vid längre betraktningsavstånd

Produkter
(logga in för att koppla)
Sebastianr skrev:
Visst är det kul med vetenskap, si och så stort kan man printa utan interpolering etc etc, men att pracka på andra sina egna åsikter och säga att "så här är det, allt annat är skit", det är ju lite att ta i tycker jag.
Du har nog missuppfattat hur ett forum på internet fungerar. Man uttrycker inte sin egen uppfattning för att försöka pracka på dig någonting. Min avsikt var bara att visa hur man kan göra för att få det bra också tekniskt.

Söker du bara medhåll och människor som tycker som du själv kanske inte internet är bästa stället för dig att vara på.

Vill du sedan se tekniskt välgjord och bra fotokonst, bör du nog bredda ditt sökområde till mer än Åhléns och IKEA. De står liksom inte för state-of-the-art i sammanhanget.

Reagerade bara på ditt extrema sätt att uttrycka dig, som att det vore självklart att om något inte tål att betraktas från 10 centimeter så går det absolut inte att ha på väggen.
Ungefär som att det du säger är lag, istället för att "detta är min åsikt, jag tycker såhär, men är nog ganska ensam om detta då jag är extra kräsen vad gäller foton".

Var bara det jag menade, även om jag kanske uttryckte mig otydligt då.

Men jag undrar hur du skulle klara av att ha en stor oljemålning på väggen....en sån som när man kommer nära så försviner detaljerna lite och man måste backa någon meter för att börja se helheten.

Hursomhelst, olika synpunkter finns det uppenbarligen, även inom detta område :)

Jag ser ett antal olika resonemang här och tycker det blir lite förvirrat.

1. Vad är konst? För mig är det en kombination av kreativitet och hantverk, om man ska koka ner det till något "enkelt". En idé är inte konst om den är dåligt, slarvigt utförd. Det är inte konst för att det är hantverksmässigt ytterst kompetent, men idéfattigt och dussinvara. Gränsen mellan konst och icke-konst är flytande och personlig. Var och en avgör själv vad som är konst. En gemensam nämnare för i princip all konst är att den är mycket tidskrävande för skaparen.

2. Vad är fine art photography? För mig är det när fotografen använder hela sitt tekniska och kreativa kapital för att skapa fotografier som är vackra, ifrågasättande, tankeväckande, inspirerande eller roliga (etc, etc) och av mycket hög teknisk kvalitet. Teknisk kvalitet är inte lika med ultraskarpa bilder. Men synliga pixlar, bandningar, jpg-artefakter etc är exempel på konsekvenser av tekniska kompromisser. Precis som att mjukt korn i hörnena på en analog kopia är exempel på en teknisk kompromiss i mörkrummet. Ingen av dem hör hemma i fine art photography. Fine art photography, eller fotokonst, finns inte på IKEA eller Gallerix. Där finns bilder att hänga på väggen, i brist på engagemang eller pengar att skaffa riktiga fotografiska eller måleriska verk. Fine art photgraphy skaffar man på ett galleri, eller direkt från fotografen.

3. Fotografi och måleri är olika saker. Äpplen och vitlökspressar. Grävskopor och trilobiter. Därför blir det fel att jämföra en Mark Rothko eller Yves Klein med en Michael Kenna eller Ed Burtynski. Det finns emellertid gott om oljemålningar som har en oerhörd detaljrikedom, och samtidigt är enormt stora. Jag tänker bl a på Michaelangelo och Rembrandt, men även på en teknisk konstnär som Odd Nedrum. Och jag tittar gärna på Yves Klein på nära håll för att se och uppleva penseldragen och de oerhört tjocka lagren färg.

Till sist vill jag förtydliga att detta är mina åsikter. Andra tycker säkert annorlunda.

timeUnit skrev:
Till sist vill jag förtydliga att detta är mina åsikter. Andra tycker säkert annorlunda.
De som förstår vad det handlar om tycker inte annorlunda. Kunde inte uttryckt det bättre själv! Äntligen någon som tänker som jag i detta utskriftsforum! ;-)

Jag som skapade tråden kanske skulle ha specificerat vad för sorts fotokonst som menades.
Jag menade mest vanliga tavlor, såna som 90% av sveriges befolkning kan tänka sig att köpa och hänga på väggen.
Sen har vi tydligen extrema finsmakare som fysiskt vill kunna gå in i tavlan och studera på riktigt nära håll, inte själva bilden eller motivet, utan den tekniska kvalitén.

Tror jag fått lite svar på min fråga iallafall.
Det finns helt klart två olika läger här.
Tror jag själv befinner mig nånstans mittemellan...vill gärna att det ska se hyfsat ok ut på lite närmare håll, bättre än en genomsnittlig tavla från gallerix för någon tusing iallafall.

Intressant :)

Kanske är det så att man får olika syn på detaljrikedom och kvalitet när man plåtat med större format, typ mellis eller 4x5 tum? Om jag bara sett resultatet från min D70 och aldrig stött på Kodaks Imagelink HQ i 35 mm, eller 25 ISO svartvitt i 4x5 tum hade jag haft helt andra referensramar.

Jag menar nu inte att postarna i detta forum har eller inte har jobbat med såna format. Det vet jag inget om.

timeUnit skrev:
Kanske är det så att man får olika syn på detaljrikedom och kvalitet när man plåtat med större format, typ mellis eller 4x5 tum? Om jag bara sett resultatet från min D70 och aldrig stött på Kodaks Imagelink HQ i 35 mm, eller 25 ISO svartvitt i 4x5 tum hade jag haft helt andra referensramar.
Är nog där skon klämmer.
Tror mest det är de redan invigda som ser hur undermålig all annan fotokonst är, medans den stora massan mer ser motiven och nöjer sig med att tavlan ser riktigt bra ut från en meter, eller vid riktigt stora format kanske 2-3 meter.

Jag nöjer mig med den förklaringen iallafall, låter mycket rimligt tycker jag. Finns många liknande paralleller att dra inom andra områden där det fungerar likadant.
Intressant diskussion iallafall, kul att höra hur folk tänker, även om det lätt blir lite otrevligt ibland när folk har så olika synsätt.
Jag nöjer mig här iallafall, prata vidare den som vill :)

perstromgren skrev:
I en annan tråd(*) drog jag slutsatsen, efter att Bengt Johnsson visat sin beräkning, att 3 Mpix duger för en bild där betraktningsavståndet är större än bildens diagonal för en 3:2-bild.

Ni som läser denna tråd, håller ni med?

Per.

*) http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81926

Jag håller absolut med. Tycker man att en A4-utskrift ser bra ut när man har den liggandes på ett bord framför sig på ca 30 cm avstånd så motsvarar det att se samma bild i storlek 70x100cm på en meters avstånd, pixlarna upptar samma vinkel för ögat, alltså ingen skillnad.

Samma sak blir det ju om du betraktar en A4-bild på 15 cm avstånd, det motsvarar en 70x100 på 50 cm håll...

/David

Men jag tror nog väldigt många kan uppskatta att titta på ett jättefoto på 1x1,5 meter (typ Burtynsky som jag inte sett i verkligheten, men utsnitt av) och sen kunna stå 20 cm ifrån och se massor av detaljer.

timeUnit skrev:
Men jag tror nog väldigt många kan uppskatta att titta på ett jättefoto på 1x1,5 meter (typ Burtynsky som jag inte sett i verkligheten, men utsnitt av) och sen kunna stå 20 cm ifrån och se massor av detaljer.

Enligt mina beräkningar behöver du ungefär 2500 Mpix för det tricket, dvs om du inte vill se pixelupplösningen.

Per.

Kanske det.

Eller så behöver jag en Linhof Technika och en modern Schneider eller Rodenstock. Plåtar på 4x5 tums negativ färgfilm. Kopierar analogt.

Det är så Burtynsky gör i alla fall. (Lite OT, då det är Utskriftsforumet.)

Jag vet inte EXAKT hur detaljerat det är vid den storleken.

Men: 4x5 tum till 40 x 50 tum är bara 10x förstoring. 24x36 mm till 24x36 cm är alltså samma sak, ur detaljrikedomssynvinkel. Så du kan nog räkna med att det är ganska detaljerat. (Ed Burtynsky har själv påpekat att det blir bättre kvalitet i de analoga kopiorna i den storleken än de digitala. Han äger ett av Torontos största digitala labb, så han borde veta.)

perstromgren skrev:
Enligt mina beräkningar behöver du ungefär 2500 Mpix för det tricket, dvs om du inte vill se pixelupplösningen.
Ca 210 snarare. Vid 300 ppi alltså. Det är ungefär vad många skannande bakstycken lämnar ifrån sig, om man nu skulle vilja undvika film.

Håller för övrigt med Henning helt och fullt.

timeUnit skrev:
Men: 4x5 tum till 40 x 50 tum är bara 10x förstoring. 24x36 mm till 24x36 cm är alltså samma sak, ur detaljrikedomssynvinkel. Så du kan nog räkna med att det är ganska detaljerat. (Ed Burtynsky har själv påpekat att det blir bättre kvalitet i de analoga kopiorna i den storleken än de digitala. Han äger ett av Torontos största digitala labb, så han borde veta.)
Finns ju de som tycker annorlunda :) Jag träffade Stephen Johnson förra sommmaren. Han testade ett Dicomed skannande bakstycke och jämförde den med 4x5" film 1994. Sedan dess har han alltid använt digitala kameror eftersom kvaliteten blev så låg på film. Hans printar i storlek 44 x 60" är rätt OK :)

Stefan

Om Ed B skulle göra sina C-printar digitalt i 400 ppi ointerpolerat (vilket jag tror de gör därborta, i alla fall Bob Carnie på Elevator Digital) behöver han en skanner som fixar 4000 ppi på 4x5 tum. Filen skulle bli 960 Mb i 8 bitar RGB. Det är för övrigt 360 Megapixel.

Angående Stephen Johnson. Säkert jättefina printar, men hans verk, det som visades på hemsidan i alla fall, verkade lite av motsatsen till Burtynskys. Väldigt ärliga, visar saker "som de ser ut". Burtynskys bilder har en helt annan look och är säkert inte alls lika ärliga. Jag föredrar det senare. To each his own.

Jag jobbar med printrar hela dagarna (se www.mutoh.com). Visst har de en sjujäkla uplösning men varför ska man köra på värsta upplösningen 1440 dpi när man sällan ser skillnaden. På 25 m håll duger det med 360 eller t o m 180 dpi i upplösning på utskriften. Då krävs det inte heller några mega-filer för att få det att se skarpt och bra ut.

"Tillräckligt bra" räcker.

Jag känner ingen som behöver en Scania för att köra ungarna till dagis med heller.

lynxx skrev:
Jag jobbar med printrar hela dagarna (se www.mutoh.com). Visst har de en sjujäkla uplösning men varför ska man köra på värsta upplösningen 1440 dpi när man sällan ser skillnaden. På 25 m håll duger det med 360 eller t o m 180 dpi i upplösning på utskriften. Då krävs det inte heller några mega-filer för att få det att se skarpt och bra ut.

Återigen. Tråden handlar inte om reklamvepor utanför Landvetter eller liknande. I de sammanhangen är alla överens om att tillräckligt bra räcker. OP talar om fotokonst. Reklam är INTE fotokonst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar