ANNONS
Annons

Lägre effekt på studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pellefahlen

Medlem
Använder för porträtt inomhus med glädje 3st 150Ws studio blixtar från kaffebrus, mest med paraply och små softboxar. Mitt bekymmer nu är att upplättningsblixten blir alldeles för stark, även på lägsta settingen.

Kan inte flytta blixten bakåt av ytrummesskäl. Någon som testat ett förutsägbart sätt att dämpa blixten, typ lägga över extra tygbit eller så, utan att få färgstick?

Stjäl en större softbox mer ljus tex?
 
Ett bra sätt är att köpa ND filter som man sätter ex antal lager framför blixten beroende på hur mycket du vill ha ner styrkan, sätts fast med filterhållare eller om inte det finns med typ gaffa direkt på reflektorn
 
Du kan öka avståndet även om lokalen är liten genom att förlänga vägen ljuset måste gå - reflexskärm, eller rent av två efter varandra.
 
Enklast är väl att vända blixten bakåt, så att ljuset studsar i den bakre väggen. Det blir både svagare och mjukare ljus.
 
Det finns olika paraplyer att anvænda sig av. Vita transparenta funkar som softboxar ungefær. Silver på insidan ger størst ljusutbyte. Guld ger lite varmare færger. En liten softbox med diffusionsduk ær kanske løsningen før dig.
Kolla på www.kaffebrus.com

Kolla æven dina instællningar i kameran så att du inte har ISO = Auto eller ett før høgt værde. Bæst ær ISO 100 eller 200 beroende på kamera.

Jag brukar komma ner till blændare 3,5 - 4 med en blixt på lægsta effekt i min studio.
 
Tack för all feedback. Jag var nog inte så tydlig, det är endast fyllnadsblixten som behövs dämpas, och jag använder en 50*70cm softbox på den.

Enligt tips ovan gissar jag att ND filter på den blixten nog är det bästa, men i brist på ett sådant "just nu" klippte jag ur en tygbit ur ett vitt lakan, vek den dubbelt och häftade fast den på insidan av den yttre diffusorn på softboxen...

Resultatet blev ca 1,5 steg lägre effekt, det verkar räcka för den aktuella uppsättningen. Får se om den färgar ljuset nåt...

Självklart funkar det nog att reflektera för längre sträcka också, ska fixa reflexskärm med stativ när tid ges. Återigen tack!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.