Annons

Lägga upp bilder av kändisar på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor N

Aktiv medlem
Hur ser reglerna ut om jag lägger upp bilder på en kändis? exempelvis kungen.

För vid vanlig modellfoto krävs tillstånd av modellen.

Bilder av "kändisar" - dvs personer som är allmänt kända av de flesta - kan utan hinder publiceras på Internet eller i andra media. De betraktar sig sas själva iom sin ställning och strävan som "allas byte" och "allmän plats" och kan inte invända med verkan mot offentliggörandet.

Sen gäller naturligtvis HUR bilderna tagits - då gäller ju självklart samma regler för "kändisar" som för vem som helst i privatlivet. "Kränkande situation.." osv...

För övrigt: krävs enligt svensk lag inga "model releases" - såvida det inte handlar om reklamfoto.

._/h.

Vem är då "kändis" ?

Hur och på vilket sätt ska man vara känd för att inte kunna invända mot offentliggörande?

Akerstrom skrev:
Man har rätt att lägga upp bilder av vem som helst på internet.

Nej, det är väl inte helt sant.. Om vi lägger ut publik/vimmelbilder på vårt bands hemsida kan det blir trassel. En privatperson som inte vill synas ska inte behöva synas. Om det skulle vara en "kändis" kanske det gäller annat. Dock får man ta det varligt med allmänna personer. Där gäller att fråga innan om man har hyfs.

Jag funderade själv på att bli papparazzi och bara göra det på kvällstidningarnas redaktörer. Är de kändisar?

Tänkte skydda mig med att på en websida publicera dem och skriva något klatschigt som "TidningsNamn - Granskar media och de som styr den.". För vad jag förstår är att om man granskar något får man göra precis vad man vill.

Tänkte mig smygfoton på graviditetstest inköp. Deras barn i skolan etc. Ni vet, samma lika som de bilder de köper in på kändisar.

Skulle det vara olagligt?

Re: Re: Lägga upp bilder av kändisar på Internet

Joel Höglund skrev:
- Är man "ansvarig utgivare" kan man publicera bilder utan hänsyn till PUL.

Hur fungerar det? Alla som publicerar något är väl ansvarig utgivare, oavsett media?

Rogerber skrev:
Nej, det är väl inte helt sant.. Om vi lägger ut publik/vimmelbilder på vårt bands hemsida kan det blir trassel. En privatperson som inte vill synas ska inte behöva synas. Om det skulle vara en "kändis" kanske det gäller annat. Dock får man ta det varligt med allmänna personer. Där gäller att fråga innan om man har hyfs.

Man får lägga upp bilder på vem som helst om det inte är kränkande eller i reklamsyfte. Det som läggs upp på ditt bands hemsida gör ju reklam för bandet, därför inte tillåtet utan medgivande av personerna på bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar