Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga till metadata för enstaka bild i LR5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har försökt komma på hur man lägger till metadata i form av lite text till en enstaka fil i LR5, men jag lyckas inte. Jag har en bild på en insekt och skulle vilja lägga till artnamnet som metadata. Jag vill alltså inte skapa ett nytt keyword.

Det är väl bara att lägga in det som "title" eller "caption"

Ja, det kan ju jag tycka också, men jag begriper inte hur. Jag vill ju inte skapa nån Preset, utan bara lägga till just artnamnet på just den bilden. I Library-modulen under Metadata handlar det ju bara om presets. Eller är jag på helt fel ställe och letar?

Jag har försökt komma på hur man lägger till metadata i form av lite text till en enstaka fil i LR5, men jag lyckas inte. Jag har en bild på en insekt och skulle vilja lägga till artnamnet som metadata. Jag vill alltså inte skapa ett nytt keyword.
Under bibliotek -- metadata finns det många fält det går att skriva i. T ex "Rubrik" eller "Bildtext"
-eller förstår jag inte frågan? Se skärmklipp.
Anders W

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    52.3 KB · Visningar: 44
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto