Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga till foto på makens enskilda firma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen ambition att ha mitt fotograferande som yrke. Har ett jobb och utbildning jag trivs alldeles förträffligt med. Men...jag har fått några förfrågningar om uppdrag och det kan ju bli fler.
Så nu undrar jag om det är möjligt att utöka verksamheten i min makes enskilda firma med typ foto (formuleringen får komma sen). Det skiljer sig ju från hans verksamhet ganska rejält. Men då kan jag köpa in ny utrustning (små inköp, inte 100 000 precis) och dra av momsen. Samtidigt så kan jag skriva kvitto på de ev uppdrag jag får och så betalar jag av min utrustning på det viset. Summor och sånt har jag inte i tanken just nu, utan mer om det skulle funka rent juridiskt att göra så här.
Sen förstår jag ju att köper jag utrustning som jag sen inte har inkomster till kan det bli lite problem, iof...men just i uppstarten.

Tänkte du att din man skulle anställa dig och betala dig lön för fotouppdragen då? En enskild firma är ju just enskild, dvs det är bara just den personen som är verksam i firman.

Om det inte är alltför omfattande är det enklaste att driva fotograferandet som hobbyverksamhet. Det finns en utmärkt broschyr om hur det fungerar på Skatteverkets webbsajt. Du kan dra av inköp av utrustning och andra kostnader.

Tänkte du att din man skulle anställa dig och betala dig lön för fotouppdragen då? En enskild firma är ju just enskild, dvs det är bara just den personen som är verksam i firman.

Om det inte är alltför omfattande är det enklaste att driva fotograferandet som hobbyverksamhet. Det finns en utmärkt broschyr om hur det fungerar på Skatteverkets webbsajt. Du kan dra av inköp av utrustning och andra kostnader.

Det där låter intressant men när jag söker på deras webbsida hittar jag inget. Du kommer möjligtvis inte ihåg vad broschyren heter ?
//Petra

Hej!
Min lön blir ju min utrustning!
Har hört om andra som gjort så här...men sen om det är korrekt är ju frågan.
Men jag ska kolla upp hobbyverksamheten om det är en bättre lösning.
Tack för svar.

Om du tänker "smyga in" en blygsam fotoverksamhet i din makes enskilda firma som egentligen sysslar med något helt annat, så kommer det bara att bli bök och stök. Visserligen är det knappast troligt att företagsformen "drabbas" av en skatterevision men utgångsläget är väl ändå att allt skall vara OK? Dessutom kanske Ni har hjälp med redovisningen och är hjälpen seriös, så slår han/hon bakut.

Lättare är det att helt sonika köpa in en medelmåttig kamera med några tillbehör till hans företag. Kan han bara göra det troligt att han behöver kameran i sin verksamhet, så är det inga problem. Här bör Ni ta en diskussion med den som hjälper Er med redovisningen. Med lite vidsynthet, så har "alla" företag behov av en digital kamera för att förbereda och speciellt dokumentera utförda arbeten. Nu var vi ute i gråzonen.

Däremot kommer du att fastna på att ta betalt mot faktura för dina bilder/utförda uppdrag såvida inte maken kan fakturera sina tjänster. Nu har vi kommit utanför vad som är tillåtet men liknande upplägg förekommer.

Givetvis kan du redovisa allt som hobby men det är ganska bökigt. Såfort hobbyverksamheten ger vinst, så är inträffar direkt skattskyldighet men allt vad det innebär och du måste ändå ha en acceptabel redovisning för din hobbyverksamhet. Det är du som skall kunna visa att verksamheten inte går med vinst och du tar dina bilder för att det är roligt utan vinstsyfte.

Jag kan bara hålla med tidigare talare.
Det finns inget sätt att lagligt komma undan momsen. Du kan vara anställd i din makes enskilda firma men då skall du betala skatt på den lön du plockar ut även om den är i form av prylar. För du kan inte både få prylen i lön och inventarieföra den i bolaget. Du skall sådeles betala den moms som firman betalat till leverantören och har inte tjänat något på det.
Hobbyverksamhet kan inte momsregistreras vad jag minns och då kan du inte heller "dra" momsen.

Men varför inte starta din egen verksamhet? Skatteverket anser att en enskild firma skall drivas varaktigt och i vinstsyfte. Och du vill hålla på ett tag frammåt och ta ut några hundringar i ficka ibland. Ingen säger att du måste ha x omsättning eller ta ut y kronor per år.
Starta firma kostar inget. Du behöver inte ha en revisor. Din man kan troligtvis hjälpa dig med deklaration och bokföring tills du är självgående eller så kostar det någon tusenlapp om året att få hjälp av någon som kan sålänge din verksamhet är så liten.
A-kassan brukar anse de vara ok med verksamhet vid sidan av arbetslöshet om du drivit firman under tiden du jobbat och du inte omsatt mer än 2000kr per vecka har för mig. Detta får du kolla med din a-kassa. Om du inte arbetar med något som ligger i närheten borde inte heller din arbetsgivare har problem med att du fotograferar på fritiden.

Du får altså full frihet att köpa utrustning, skriva av den över tid för att sprida kostnader, du kan momsregistrera din firma för att kunna kvitta moms osv. Du kan skaffa en försäkring för utrustningen och dig under arbetet osv. Och allt är fullt legalt.

Lycka till med firman!

Jag har ingen ambition att ha mitt fotograferande som yrke. Har ett jobb och utbildning jag trivs alldeles förträffligt med. Men...jag har fått några förfrågningar om uppdrag och det kan ju bli fler.
Så nu undrar jag om det är möjligt att utöka verksamheten i min makes enskilda firma med typ foto (formuleringen får komma sen). Det skiljer sig ju från hans verksamhet ganska rejält. Men då kan jag köpa in ny utrustning (små inköp, inte 100 000 precis) och dra av momsen. Samtidigt så kan jag skriva kvitto på de ev uppdrag jag får och så betalar jag av min utrustning på det viset. Summor och sånt har jag inte i tanken just nu, utan mer om det skulle funka rent juridiskt att göra så här.
Sen förstår jag ju att köper jag utrustning som jag sen inte har inkomster till kan det bli lite problem, iof...men just i uppstarten.

Varför inte starta en egen enskild firma?
Maria

Kan bara hålla med Erik och Maria här före mig - varför inte starta en egen enskild firma? Byråkratin är minimal. Det enda du behöver göra är att lämna in en preliminär deklaration om F-skatteinkomster och ha en ordnad bokföring vilket ni ju ändå måste ha även för din makes firma, så det extra besväret borde vara minimalt.

Ser ingen anledning att blanda in din makes firma i det hela, låter lite som det klassiska uttrycket om att gå över ån efter vatten ... :)

Jag är väl kärringen mot strömmen här då och jag citerar Martin: Varför gå över ån efter vatten?

Om jag vore i din situation så skulle jag utöka verksamheten i din mans enskilda firma med fotografisk verksamhet och baka in allt i hans verksamhet. Eftersom att du räknas som närstående så blir du inte anställd och han behöver inte betala ut någon lön åt dig. Om du ska ha ersättning för det du gör så får han betala ut marknadsmässig lön + egenavgifter till dig och du får deklarera dem och betala in egenavgifter och inkomstskatt själv. (Mer information om detta finns i SKV 295 utgåva 14 sid 48)

Fördelar med detta:

1. Ni slipper ha två bokföringar, två plusgiron, två momsredovisningar osv
  2. Det kostar troligtvis mindre att utöka hans företagarförsäkring än att du ska teckna en egen
  3. Om han anlitar en redovisningsbyrå/revisor så är det med största sannolikhet ingen kostnadsökning.
  4. Om du börjar på fart i fotandet så är det inga problem att knoppa av din verksamhet och bedriva den separat
  5. Du har automatiskt riskkapital i hans firma, eftersom den förhoppningsvis går med vinst redan. Dvs Ni kan köpa in kamerautrustningen med oskattade pengar från dag 1. Om du startar en egen firma så måste du skjuta in skattade pengar för att köpa utrustning och sedan jobba ikapp för att få tillbaka insatt kapital.
Nackdelar:

1. Vid en eventuell separation så kan det vara rätt så bökigt att dela upp firman
  2. Vid eventuell konkurs så ryker båda verksamhetsgrenarna
  3. Det är han som bestämmer och du blir bara "medhjälpare" i firman
Om din man har en revisor redan så tycker jag att ni ska ta denna diskussionen med denne och höra vad han/hon tycker är mest lämpligt.

Kan bara hålla med Erik och Maria här före mig - varför inte starta en egen enskild firma? Byråkratin är minimal. Det enda du behöver göra är att lämna in en preliminär deklaration om F-skatteinkomster och ha en ordnad bokföring vilket ni ju ändå måste ha även för din makes firma, så det extra besväret borde vara minimalt.

Ser ingen anledning att blanda in din makes firma i det hela, låter lite som det klassiska uttrycket om att gå över ån efter vatten ... :)

därför att om man läser in sig på reglerna för hobbyverksamhet så är ju det precis samma som enskild fima utan byråkrati o annans inblandning sålänge "lönen" är nyunförskaffning av fotorelaterade prylar,

/stefan

Hobbyverksamhet kan inte momsregistreras vad jag minns och då kan du inte heller "dra" momsen.
Nu var det längesedan jag läste Skatteverkets broschyr och giter inte leta upp den igen, men är ganska säker på att momsreglerna gäller hobbyverksamhet också. Kommer man över en viss omsättning är man alltså skyldig att momsa.

Jag är väl kärringen mot strömmen här då och jag citerar Martin: Varför gå över ån efter vatten?

Om jag vore i din situation så skulle jag utöka verksamheten i din mans enskilda firma med fotografisk verksamhet och baka in allt i hans verksamhet. Eftersom att du räknas som närstående så blir du inte anställd och han behöver inte betala ut någon lön åt dig. Om du ska ha ersättning för det du gör så får han betala ut marknadsmässig lön + egenavgifter till dig och du får deklarera dem och betala in egenavgifter och inkomstskatt själv. (Mer information om detta finns i SKV 295 utgåva 14 sid 48)

Helt rätt. Kan möjligen vara lite knepigt att utöka verksamheten inom ramarna för den första verksamheten. Lite svårt att vara snickare till 95% och fotograf i samma firma resterande tid men det är en diskussion som Ni får ha mellan Er och den som hjälper Er med redovisningen. Som jag tidigare har sagt, risken är minimal att Ni får en skatterevision med den företagsformen.

Lika rätt är det med begreppet lön. Det är det absolut svåraste att förklara för de som driver företagsformen "enskild firma". Först när året är till ända, så vet man hur stor vinsten är och det är vinsten som är lönen. Alla uttag under året kan man kalla för vad man vill men de är enbart "egna uttag" från verksamheten. I deklarationen så redovisar man vinsten. Sedan är det upp till den som hjälper Er med redovisningen hur stor del av vinsten som kommer att beskattas hos var och en av Er och vad som ev fonderas osv osv. Det finns många företag där en av makarna driver företaget och där maken/makan redovisas som "medhjälpande make" med en marknadsmässig lön. Man får se upp lite med arbetstiden ifall man dessutom har ett ordinarie jobb.

Det är dags att du tar diskussionen till den som hjälper Er med makens firma. Han/hon kan ge mer handfasta råd vad som gäller specifikt i Er situation.

omsätter man mer än 30000 i hobbyverksamheten så betalar man moms för den delen som överstiger de 30000.

Man betalar inte moms på det viset!

Man skattar för vinst överstigande 30 000 kr om man inte har annan lön. har man "riktigt" jobb så skattar man all vinst. Vinsten ska gå till förbrukningsmaterial och ny utrustning. Det är det som är vitsen med hobby!

För att återgå till trådstartarens ursprungliga fundering, så ska man ju komma ihåg att det inte alltid är en bra idé att vara momsregistrerad.

Är kunderna till största delen privatpersoner måste man betala 200 kr i skatt av varje 1000-lapp man får in. Om alla inkomster går åt till momspliktiga utgifter går det alltså jämnt upp. Om man däremot har ett överskott i verksamheten kommer detta överskott att bli mindre om man är momsreggad.

Om kunderna däremot i huvudsak är momspliktiga företag är det förstås en fördel att också själv vara momspliktig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar