Annons

Lägga till arbetsfärgrymd i Lr.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag vill installera en arbetsfärgrymd (ECI RGB V2) i Lr 6.14 standalone, men jag kan inte finna hur jag skall gå tillväga för att göra det, eller går det inte !? Tacksam om någon som vet med sig ha svaret, att hjälpa mig med frågeställningen.

Enligt Adobe går det inte(punkt)
Nej, så förefaller det vara, med reservation av att man visst kan välja vilken arbetsfärgrymd man vill jobba med, men man är begränsad till de tre som listas i artikeln du länkar till.

Tack för hjälpen !

Nej, så förefaller det vara, med reservation av att man visst kan välja vilken arbetsfärgrymd man vill jobba med, men man är begränsad till de tre som listas i artikeln du länkar till.

Tack för hjälpen !
Jag har allt lyckats lägga till profiler för ”softprofing”.
Huruvida det går version 6.14 ska jag låta vara osagt.
Men för nyare versioner finns mer info här:https://helpx.adobe.com/se/lightroom-classic/help/color-management.html

Och den skiljer sig från andra ProPhoto arbetsfärgrymder !? Trodde att arbetsfärgrymder var bestämda (fixerade) värden och inte flexibla. I så fall tappar man ju poängen med arbetsfärgrymder, om en och samma (aka ProPhoto) skiljer sig från den ena till den andra.
Prophoto är en enorm färgrymd.
Det finns vad jag vet inga skärmar som kan återge den.
Printa går nog inte heller.
Däremot kan man nog trycka Prophoto.

Visst är Prophoto RGB en standard men det innebär inte att Adobes variant är varken sämre eller bättre. Men skärmmässigt så kan vi inte se skillnaden så i praktiken är det ingen skillnad.

En helt annan sak är att det är få bilder som tas som överstiger sRGB. Knappt en bråkdel ARGB, jag vet att man kan få se upp med blommors färger, framförallt magenta/rött. Men nu plåtar jag inte blommor.

För ett par år sedan när jag grävde i det så skrev Adobe själva på sina sidor att de använde en variant av Prophoto RGB.
Men om du har hittat information om att det har ändrat sig så har du säkert rätt.
I praktiken spelar det ingen roll.
Korrek, internt när LR hanterar RAW filer så används en egen Adobe variant av Prophoto RGB:
"When processing Raw files, Lightroom (and Adobe Camera Raw in Photoshop) uses its own colour space based on ProPhoto RGB. It provides a large colour gamut to work with the wide range of colours that digital sensors are capable of recording."
Vid export så används standrard varianten av Prophoto RGB, Adobe RGB eller sRGB enligt användarens val.

I den svenska sidan där LR och färghantering beskrivs så står det att enbart i Develop används "Prophoto" och AdobeRGB i övriga moduler. Men det kan vara en gammal information och jag tror att jag minns en diskussion om att bilderna såg olika ut i Library/Develop.

Såväl print (antar bläckstråle avses) som tryck i CMYK är betydligt mindre färgrymder och har därför svårt att återge delar av spektrat. Så nej man kan varken printa eller trycka någon av färgrymderna vi kan se på skärmen.
1598515553404.png

Är medveten om det.
Sannolikt så (ännu).
Om mitt minne inte sviker mig, hade Stefan Ohlsson en skrivare som klarade av att skriva ut i ProPhoto RGB, men jag kan ha fått det om bakfoten.
Visst är Prophoto RGB en standard men det innebär inte att Adobes variant är varken sämre eller bättre. Men skärmmässigt så kan vi inte se skillnaden så i praktiken är det ingen skillnad.
Skälet till varför jag ställde frågan om att kunna byta arbestfärgrymd i Lr återfinns i Stefan Ohlssons bok Digital Fotografi 4.0
En helt annan sak är att det är få bilder som tas som överstiger sRGB. Knappt en bråkdel ARGB, jag vet att man kan få se upp med blommors färger, framförallt magenta/rött. Men nu plåtar jag inte blommor.
Jag får (återigen) hänvisa till ovan nämnda bok.

För ett par år sedan när jag grävde i det så skrev Adobe själva på sina sidor att de använde en variant av Prophoto RGB.
Men om du har hittat information om att det har ändrat sig så har du säkert rätt.
I praktiken spelar det ingen roll.
Korrek, internt när LR hanterar RAW filer så används en egen Adobe variant av Prophoto RGB:
"When processing Raw files, Lightroom (and Adobe Camera Raw in Photoshop) uses its own colour space based on ProPhoto RGB. It provides a large colour gamut to work with the wide range of colours that digital sensors are capable of recording."
Vid export så används standrard varianten av Prophoto RGB, Adobe RGB eller sRGB enligt användarens val.

I den svenska sidan där LR och färghantering beskrivs så står det att enbart i Develop används "Prophoto" och AdobeRGB i övriga moduler. Men det kan vara en gammal information och jag tror att jag minns en diskussion om att bilderna såg olika ut i Library/Develop.
Tack för korrigeringen! Jag lärde mig något nytt!

Det där stämmer tyvärr inte. ProPhoto används för att få med så mycket data kameran kan fånga i raw som möjligt. Detta för att kunna redigera bilderna utan det uppstår problem.
aRGB är något större än sRGB i vissa områden. Fast inte väldigt mycket. En modern fotoskrivare kan klara ungefär aRGB och i vissa områden lite till.
Bra skärmar kan också hantera aRGB så för den som skriver ut bör man inte använda sRGB. Det blir att föda skrivaren med mindre än den är kapabel att leverera.
Om man provar att soft proofa bilder inser man snabbt att det inte bara är blommor där det slår fullt när man försöker trycka ner det kameran fångat men som inte ryms i aRGB eller sRGB. Det gäller lika ofta om färger på byggnader eller kläder.
Att ta hand om detta är svårt och jag brukar strunta i det. Vad som sker är att de nyanser som finns försvinner. Blommor är som sagt ofta det som är mest extremt. Det går att fota en tulpan med alla dess detaljer och kameran kan återge detta. Fast att få dessa detaljer återgivna i en utskrift är mycket svårt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar