Annons

Lägga in stillbilder i ett videoklipp (Imovie)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Håller på att göra en film från min senaste resa. Jag använder Imovie.
Jag skulle vilja lägga in stillbilder från resan också inne i filmen. Men förstår inte hur jag ska göra det.

Ofta när man ser liknande filmer på youtube så filmas det något, och sen kommer det ofta upp en stillbild, ofta ihop med ett ljud som låter som en kamera. och sen fortsätter filmen.

Någon som vet hur man gör det? gärna med det kameraljudet också :)

Är dålig på att googla och söka på youtube så hittar inget direkt. Hittade bara något med bild-i-bild funktion eller liknande men det är ju inte det jag är ute efter.

Tacksam för svar
/andreas
 
Nu var det länge sedan jag tittade på iMovie, men det brukar inte vara svårare att lägga in stillbilder än vad det är att lägga in video. Så jag tror du importerar dem in i projektet på samma (liknande) sätt som du gör med video.

Kameraljudet är en annan femma, det får du försöka spela in och lägga till själv.
 
Nu var det länge sedan jag tittade på iMovie, men det brukar inte vara svårare att lägga in stillbilder än vad det är att lägga in video. Så jag tror du importerar dem in i projektet på samma (liknande) sätt som du gör med video.

Kameraljudet är en annan femma, det får du försöka spela in och lägga till själv.

Tack så mycket. Ja det var faktiskt så enkelt. Bara att importera bilderna man vill och lägga in dom där man vill i filmen. Tack för det :)

Angående ljudet så menar jag inte att det det ska vara ljudet av en riktig kamera. Utan ett sånt där lite överdrivet ljud från en kamera som låter när man visar upp bilderna. Finns säkert färdiga sådana ljud någonstans man kan ladda ner :)

Vet dock inte hur man lägger upp ljud i filmen, inte på utvalda ställen i filmen i alla fall. Men jag ska kika närmare på det :)
 
Ofta när man ser liknande filmer på youtube så filmas det något, och sen kommer det ofta upp en stillbild, ofta ihop med ett ljud som låter som en kamera. och sen fortsätter filmen.

Någon som vet hur man gör det? gärna med det kameraljudet också :)


Tacksam för svar
/andreas

Du importerar stillbilder enklast från iPhoto eller Bilder som det numera heter om du inte vill skapa en stillbild av en filmruta. I så fall är det "Lägg till stillbildruta" som du hittar i Ändra-menyn.
Angående kameraklicket beror lite på vilken iMovie version du har men i senaste iMovie hittar du slutarljudet i menyn Fönster och Innehållsbibliotek där du väljer Ljud. Allra enklast tar du kortkommando kringla-2 och sedan scrollar du fram till önskad ljudeffekt eller söker på Kameraslutare.
 
Du importerar stillbilder enklast från iPhoto eller Bilder som det numera heter om du inte vill skapa en stillbild av en filmruta. I så fall är det "Lägg till stillbildruta" som du hittar i Ändra-menyn.
Angående kameraklicket beror lite på vilken iMovie version du har men i senaste iMovie hittar du slutarljudet i menyn Fönster och Innehållsbibliotek där du väljer Ljud. Allra enklast tar du kortkommando kringla-2 och sedan scrollar du fram till önskad ljudeffekt eller söker på Kameraslutare.

oj, vad bra. Det fanns ju redan massor ljud inne i programmet.. hade ingen aning om det :)
Slutarljudet fanns också där :)
Tack för det tipset
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.