Annons

Lägga in paus i funktionsmakro

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Det går ju fint för vissa kommandon i makron att markera dem så att man manuellt får skriva in värden.

Men kan jag på något sätt få till en paus där jag manuellt kan flytta rätt ett lager och sedan klicka ok för att makrot skall fortsätta?

Det jag vill åt är att manuellt kunna flytta rätt min logga under det att ett makrot körs för att göra mina bilder klara för publicering på web.

(Det finns visserligen sätt att justera textlager efter valfri kant eller så, men det blir inte riktigt bra, manuell placering måste helt enkelt till).

Pausa går vad jag vet inte, men det handlar nog rätt mycket om att göra saker i rätt ordning. Om du har Move (V) verktyget valt har du möjlighet att automatiskt lägga texten exempelvis längst ner till höger, för att detta ska fungera bra måste man ha text lagret och ett annat lager markerat. Har man många lager p.g.a. man exempelvis skapat en ram gäller det att tillsamman med textlagret att markera rätt lager att justera mot. Man kan ju sedan under förutsättning att loggan hamnat rätt som sista steg markera enbart textlagret och sedan använda piltangenterna för att finjustera placeringen någon pixel hit eller dit.

Jag hade för att tag sedan samma problem men efter lite eftertanke så fick jag till det.

Inte mycket till konkret hjälp, men som sagt jag tror det med lite eftertanke borde gå att få till ...

Tack, alla tankar värdesätts!

Har även jag exprimenterat med att justera textlagret mot andra lager och lyckats med det. Oftast vill jag dock inte ha texten precis i ett hörn, plus att beroende på bild vill jag välja valfritt vilket hörn jag skall klämma in loggan i!

Så det jag vill just nu är att låta ett makro skala ned bilderna och göra dem klara för webbpublicering, klistra in min logga, göra en paus där jag manuellt kan flytta rätt loggan, sedan gå vidare och slå samman alla lager innan bilden sparas ut som JPEG.

Allt enligt ovan kan jag få till, förutom att få in momentet där jag tillåts lägga rätt loggan på frihand.

Fler uppslag välkomnas! :)

Om du alltid efter det att du placerat texten nere i hörnet vill flytta det t.ex. fem pixel åt höger och sju pixel upp så kan du göra det genom att markera textlagret och använda piltangenterna för att finjustera positionen. Denna justering spelas oxå in av makrot...

... men det är klart om du för varje bild vill ha lite olika justering då är det ju fortfarande ett problem.

Bra litet tips där, då kan man ju verkligen finlira i vissa lägen! :)

Men som sagt, gällande aktuellt problem, så kan texten behöva sättas nära vilket som helst av de fyra bildhörnen.

Antar att jag kan göra mitt makro i två delar, där jag emellan båda batcherna öppnar manuellt och flyttar rätt texten.

Vill dock helst slippa trycka på "öppna" och sedan "spara" manuellt för varje bild. Men antar att bilder nedskalade till webbformat orkar datorn med ifall jag selekterar alla (t.ex. 30st tiff-filer á 1 MB) och öppnar samtidigt?

Antar att jag kan göra mitt makro i två delar, där jag emellan båda batcherna öppnar manuellt och flyttar rätt texten.

Vill dock helst slippa trycka på "öppna" och sedan "spara" manuellt för varje bild. Men antar att bilder nedskalade till webbformat orkar datorn med ifall jag selekterar alla (t.ex. 30st tiff-filer á 1 MB) och öppnar samtidigt?

Blåser liv i en gammal tråd. Jag har också saknat möjligheten att lägga in en paus i ett makro, men hade hittils inte lyckats hitta något sätt. Jag använder CS3. Vissa saker behöver ibland göras manuellt mitt i en procedur som i övrigt går bra att automatisera i ett makro.

Jag har tidigare testat funktionen Insert Stop, men upptäckt att jag inte kan göra något manuellt medan meddelanderutan visas. Där hade jag tydligen gett upp vid mina tidigare försök.
Nu testade jag det lite mer ingående, med och utan Allow Continue, med och utan rutan till vänster om stoppet ikryssad, och att undersöka hur makrot uppför sig när man klickar på knapparna i meddelanderutan vid olika kombinationer av ovannämnda inställningar.

Det går att få Insert Stop att fungera som paus! Det känns så självklart så här i efterhand, men jag hade helt kört fast vid meddelanderutan tills jag läste den här tråden och bestämde mig för att undersöka Insert Stop mer ingående.
Så länge meddelanderutan ligger ute går det inte att göra något manuellt. Men klickar man på Stop-knappen i den försvinner den. Vill man inte att meddelanderutan ska visas bockar man av kryssrutan till vänster om stoppet. I båda fallen står nu makrot i ett slags pausläge och man kan göra det man tänkt manuellt. Därefter fortsätter makrot efter stoppet när man klickar Play i makropanelen.
Jag har inte testat det på batch, men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera där också.

/Lasse C

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto