Annons

lägga in bilder, 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

jboy

Ny medlem
Hej, har köpt en 20d nyligen, jag använde mitt gamla 1gb CF kort som jag hade till min Nikon Cooplpix 8700. När jag satte in kortet i min nya 20d så hade jag redan några bilder från min gamla nikon kvar, så jag formaterade det inte.. och nu har jag tagit många bilder med min 20d som jag vill spara och lägga in i datorn.. men problemet är att jag inte kan lägga in bilderna... Jag har försökt lägga in bilderna via USB kablen, men kameran hittas bara men när jag ska gå in i mappsystemet på kamera funkar det inte.. händer inget bara.. jag undrar om det kan bero p att jag inte formaterade kortet när jag bytte det från min nikon till min canon.. vad tror ni?

Du bör alltid formatera kortet i den kamera du sätter i kortet. Kameran skapar profiler för att kunna spara ner bildfielerna på kortet.
Flyttar du kortet från en kamera till en annan, och i synnerhet till ett annat kamerafabrikat bör du alltid formatera om kortet i den kamera du skall använda.

Om du använder en vanlig kortläsare har du två mappar på kortet. En som heter Nikon och en Canon. Zoombrowser hittar nog bara Canons egna mappar.

Du borde kunna ställa om Kommmunikation i Menyn till PTP (tror jag det är, det är valet som INTE är Normal). Då ser du minneskortet som en extern hårddisk, och borde kunna markera och flytta bilderna "manuellt".

mvh

Bent

ANNONS