Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kyl problem med ixus 750

Produkter
(logga in för att koppla)

jcarle

Ny medlem
Hej!
Är det någon som har ixus 750 och haft problem med kylan ute. Jag dyker här i Sverige och har en 750 med UV-hus och har problem med låga temperaturer. det är ca:6grader i vattnet just nu och min kamera lägger av så fort jag hoppar i. När vi kommer upp funkar den bra igen.
batteriet är orginal och max 6 mån gammalt.
jag har även ett pirat batteri som inte funkar alls i kyla.
 
Kolla i bruksanvisningen mellan vilka temperaturer den ska fungera. Skicka in på service och de får testa i kranvatten + is.

Att den slutar fungera omedelbart i 6+ låter konstigt, kameran kan inte kylas ner tillräckligt fort, du har luft etc. i UV-huset som isolerar.
 
Om man tittar på DSLR så brukar ju tillverkarna inte garantera kallare än 0 grader men det gör dom ju bara för att gardera sig. Vet inte om det brukar stå något sådant i bruxisarna på kompakter men om det gör det så står det garanterat 0 grader som gäller... De flesta digitalkamerorna klarar dock åtskilliga minusgrader än om vissa problem kan uppstå.

+6 ska din kamera dock klara av än om batteriet mattas snabbare än vid högre temperaturer, om den inte gör det så är den endera defekt eller så har Canon misslyckats med modellen.

Sen så håller jag med föregående att det verkar mycket mystiskt att den lägger av omgående, för att sedan funka igen när du kommer upp!

Ta kontakt med Canon & förklara problemet.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.