Annons

Kvalitetsförsämring på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixel

Avslutat medlemskap
Har ett minneskort en begränsad hållbarhetstid?
Vi förutsätter att man hanterar kortet utan att sätta fingeravtryck på och förvarar detta i det antistatiska fodralet, dvs försiktig hantering.
Jag har nu tagit över 15.000 bilder med samma kort och ser ingen försämring, eller börjar jag bli "bildblind". Har inte lyckats få ett helt klart svar från någon tillverkare ännu.
Är det någon som vet ?

Det är lite oklart vad du menar, och du skriver inte heller vilken typ av minneskort du menar..

Men ja, minneskort av flashtyp har ett begränsat antal skrivcykler. (Efter lite snabbt googlande verkar det ligga på runt 10^5-10^6 cyckler lite beroende på tillverkare och typ) .

Dock kommer du antagligen inte se en gradvis bildförsämring, utan i allmänhet kommer bilden antingen vara perfekt eller inte alls kunna visas.

Hej Henrik, vi förtydligare det något då.
Tänker i första hand på "Smart media card och om man kommer att se en försämrad bildkvalité eller om kortet utan förvarning helt enkelt slutar att fungera en vacker dag.
Ps. Du har delvis svarat på detta, tack för det.

Försämrad bildkvalitet lär du inte märka något av. Snarare konstiga felmeddelanden och svårigheter att läsa och skriva från kortet.

Henrik har helt rätt. Poängen med digitalt lagrad information (ettor och nollor) är ju att den inte kan försämras "gradvis". Det finns ju inga nivåer mellan noll och ett.

Så länge SmartMedia-kortet funkar så kommer bilderna att se lika bra ut som de alltid har gjort. När det pajar så har du inga bilder alls. :)

(Jim hann visst före...)

Tja... teoretiskt kan väl egentligen ett minneskort göra bildkvaliteten sämre - men inte gradvis eller?!

Låt oss säga det handlar om ett statiskt minneskort som feks smartmedia. Detta lagrar ju inte 1/0 utan en elektrisk laddning. Om en "behållare" inte kan behålla den elektriska laddningen blir ju det som skulle vara 1 istället 0. - detta kan ju även inträffa gradvis med ålder men ändå skulle minneskortet fortfarande "fungera"- eller?

Som med allting annat i den elektroniska världen så vet egentligen ingen vad som kan hända, när det händer och varför det händer.. :p

Jo, men det skulle inte förvåna mig om minneskorten har "felkorrigeringsbitar." Dvs, om en '1':a blir en '0':a så upptäcker kortet det och ändrar tillbaka det till en '1':a.

Sen är det så att man oftast lagrar komprimerad data (jpg) så då kan man inte ändra så många bitar innan photoshop gnäller över att filen inte är en giltig bild. Så en märkbar gradvis kvalitéförlust är _väldigt_ osannolik.

Peter, ditt svar tycker jag om:). Bla för att du skriver "ingen vet vad som kan hända". Det är faktiskt så man upplever svaren ibland från vissa tillverkare, lite "svävande". Jag har själv upplevt "mkt små förändringar" i bilder som är nedladdade från Olympus originalkort, inga tecken utan helt enkelt något som inte finns på originalet. Ulf, det är rätt att det finns inga nivåer mellan ett och noll men en bild består ju dock av en stor mängd ettor och nollor och då räcker det att en av dessa "hamnar fel". Men det kan ju i och för sig hänföras till ett problem vid "inläsning" eller "nedladning" och inte ha något med kortet att göra, eller...
Bla extrem värme och magnetism lär vara faktorer som kan ställa till med "oförklarliga" resultat.

Det är faktiskt så man upplever svaren ibland från vissa tillverkare, lite "svävande".

Problemet är att det inte finns några enkla svar. När man frågar något som låter så enkelt vill man inte ha den massa statistik och sannolikheter. Men man måste inse att det är omöjligt för dom att ge enkla svar som stämmer.

Tyvärr..

Hade det varit så "enkelt" som att det handlade om 1/0 hade jag varit enig i att det inte finns någon hållbarhetstid och bildförsämring.

Eftersom det är vanlig ström som skapar all information finns det ingen som kan svara 100% riktigt på frågan.

Javisst är det kanske väldigt osannolikt men ändå finns det inget som säger att det inte inträffar.

Att "ingen vet vad som kan hända" är det enda som stämmer till 100% :D

Vi kan för min del gärna avsluta denna diskussion och konstatera att
- Det finns inga "enkla svar" och att ingen vet med säkerhet vad som kan hända.
Dvs en kvalitetsförsämring "bör" inte ske men är kanske inte helt uteslutet.
Tack för alla inlägg, uppskattat.
Mvh Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar