Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet vs. kvantitet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hur skulle DU resonera i följande frågeställning med följande bakgrund:

Äger en analog Eos 300V med 28-200 samt en digital Canon S45.
S45 har urusel batteritid, särskilt i kyla så skid/bergs/vinterbilder är knappt att tänka på eftersom den dör efter 4 bilder i bästa fall. Dessutom är den lite för stor för att anses vara en bekväm fick-kamera. Jag reser gärna o fotar mkt så batt-tiden är KLART begränsande.
Dock har den alla (och fler) manuella inställningsmöjligheter jag behöver.
300V är ju en för mig väldigt bra analog, med ett sjysst objektiv, men jag är trött på att bära med mig båda då jag inte bestämt mig vad jag gillar bäst samt det går inte att komma irfån att en analog kamera med 28-200 tar plats och kräver mer än en digital i fickan.

Fotar numera mest digitalt för det är enklast och ger snabbast o billigast resultat.

Funderar på 350D som ersättare till mina båda nuvarande kameror, eftersom den är grym på batt-tid, använder samma batt som jag har till min S45 och samma objektiv som min 300V samt..ja en grym kamera i övrigt som alla vet..

Alternativet är en nyare liten digital med bra batt-tid, lite mer än 3* zoom samt helst CF-minne som jag redan har till min S45, vet dock inte vad jag ska satsa på. Givetvis är priset avgörande oxå..

Hur skulle DU resonerat?...
Mvh
//Staffan, tacksam för all input

eon skrev:
Det var ju batteriet i S45 du var missnöjd med!?
Det kan ju vara kameran som drar mycket ström också. Jag vet inte vad S45 är för kamera, men lite äldre digitala kompaktkameror drog mycket ström, främst displayen, som till och med kan bli ordentligt varm av effektutvecklingen.

Eos350D är nog ett mycket bra val om du känner att en dSLR är lockande. Men det beror ju på hur du fotar. Det är ju fortfarande en del att "släpa" på, men å andra sidan kanske du då lämnar det analoga huset hemma?
Glöm bara inte att ditt objektiv ger skenbart större brännvidder med en 350D (gånger en faktor 1,6). Alltså kanske du också vill ha ett vidvinkelobjektiv, och det kan kosta en hacka.
Små smidiga digitalkompakter tar ju numera strålande bilder om ljuset är skapligt, men de har nog inte så mycket inställningsmöjligheter om du vill fippla med manuella värden.

Batteritid 350D vs S45

Erik:
Jag tog mitt S45 batteri, när det var så slutkört att det inte ens gick att öppna kameran, dvs zoomen åkte inte ut o på displayen stod bara "byt batteri", stoppade in det i en 350D och tog 100 bilder under en längre period, innan batteriet dog.
Mao, S45 drar enormt mycket mer än en 350D. Min S45 kan jag inte ens ta 40 bilder med under en promenad vid havet, innan batteriet är slut. Kompisen var i NY i tre dagar med sin 350D och fotade utan att byta batteri..

Mvh
//Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar