Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kvalitet från skannat negativ, gör jag fel eller?
- Trådstartare danneman
- Start datum
Vandraren
Aktiv medlem
danneman skrev:
Plåtar både neg o dia och brukar skanna själv för att skicka filerna på utskrift hos exempelvis Crimson.
Men jag får inte till den fina skärpan och de jämna hudtonerna med negativ film!
Med diafilmen går det mycket bättre, fast då får man leva med den högre kontrasten.
Använder Kodak Portra 160NC (färgnegativ) som är grymt tacksam kontrastmässigt. Diafilmen är oftast Fuji Astia 100F.
Jämför mina små bildutsnitt nedan:
(6st bilder kommer följa).
Hallå!
Bara för att jag är nyfiken; varför inte göra vanliga analoga förstoringar...?
/H
danneman
Aktiv medlem
Re: Re: Kvalitet från skannat negativ, gör jag fel eller?
För att det är så tokdyrt! Det var på smärtgränsen redan tidigare och nu när efterfrågan minskat drastiskt så främjas inte direkt prisläget.
Vandraren skrev:
Hallå!
Bara för att jag är nyfiken; varför inte göra vanliga analoga förstoringar...?
/H
För att det är så tokdyrt! Det var på smärtgränsen redan tidigare och nu när efterfrågan minskat drastiskt så främjas inte direkt prisläget.
Vandraren
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Kvalitet från skannat negativ, gör jag fel eller?
Då förstår jag...
danneman skrev:
Då förstår jag...
Danlo
Avslutat medlemskap
Kanske nämnts tidigare men jag kan ju säga det igen, kornet är större på färgfilm, och kanske framförallt på portra i småbild, vill du ha finkornig film, kolla fuji Reala eller Superia 200, dock ska dessa båda överexponeras minst 2/3 steg för att de ska bli som bäst.
Och som jag såg någon annan hade nämnt, köp en mellanformt, typ Mamiya 645 Pro och sätt en Reala i den.. Mmmm, tänk bara på att alltid överexponera färgfilmen!
Lycka till!
Och som jag såg någon annan hade nämnt, köp en mellanformt, typ Mamiya 645 Pro och sätt en Reala i den.. Mmmm, tänk bara på att alltid överexponera färgfilmen!
Lycka till!