ANNONS
Annons

Kvalitet från skannat negativ, gör jag fel eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Skulle avråda dig att köpa scanner som inte har ICM eller liknande teknik. Damm är rätt jobbig när man scannar och ICM tar bort det mycket effektivt.

// Fredrik

danneman skrev:
Plåtar både neg o dia och brukar skanna själv för att skicka filerna på utskrift hos exempelvis Crimson.

Men jag får inte till den fina skärpan och de jämna hudtonerna med negativ film! :(

Med diafilmen går det mycket bättre, fast då får man leva med den högre kontrasten.

Använder Kodak Portra 160NC (färgnegativ) som är grymt tacksam kontrastmässigt. Diafilmen är oftast Fuji Astia 100F.

Jämför mina små bildutsnitt nedan:
(6st bilder kommer följa).

Hallå!

Bara för att jag är nyfiken; varför inte göra vanliga analoga förstoringar...?

/H

Re: Re: Kvalitet från skannat negativ, gör jag fel eller?

Vandraren skrev:
Hallå!

Bara för att jag är nyfiken; varför inte göra vanliga analoga förstoringar...?

/H

För att det är så tokdyrt! Det var på smärtgränsen redan tidigare och nu när efterfrågan minskat drastiskt så främjas inte direkt prisläget.

Re: Re: Re: Kvalitet från skannat negativ, gör jag fel eller?

danneman skrev:
För att det är så tokdyrt! Det var på smärtgränsen redan tidigare och nu när efterfrågan minskat drastiskt så främjas inte direkt prisläget.

Då förstår jag...

Kanske nämnts tidigare men jag kan ju säga det igen, kornet är större på färgfilm, och kanske framförallt på portra i småbild, vill du ha finkornig film, kolla fuji Reala eller Superia 200, dock ska dessa båda överexponeras minst 2/3 steg för att de ska bli som bäst.

Och som jag såg någon annan hade nämnt, köp en mellanformt, typ Mamiya 645 Pro och sätt en Reala i den.. Mmmm, tänk bara på att alltid överexponera färgfilmen!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar