Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet externa hårddiskar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
På kort tid (inom en vecka) har två st externa hårddiskar av Western Digital rasat för mig. Förhoppningsvis ska bilderna finnas OK på ett tredje ställe, eftersom jag brukar ha tre sparade diskar vilket ju visar sig vara helt nödvändigt. Börjar bli luttrad. Finns det egentligen några bra externa diskar? Hade först Iomega elements. Diskarna funkade men kontakterna glappade och mitt i läsningar kunde de bara stänga av sig vilket resulterade i dataförlust om man höll på att kopiera från minneskort. Har sedan haft en Western Digital elements som ännu funkar. Två nyinköpta WD elements resp WD My book essential på 750 resp 1000 Gb har dock nu rasat inom ett par veckor från köpet. På My Book så strömförsörjs enheten överhuvud taget inte. WD elements snurrar inte disken på, om det ligger ström på vet jag inte eftersom det inte finns ngn lampa. Datorn hittar enheten men säger att jag ska sätta in en disk i den, dvs den hittar inte hårddisken. Vad göra? Gå och köpa Velvia och ladda F801-n eller finns andra förslag?

Hälsningar
Joakim

Har kört WD och iomega nu i tre år som externa diskar, inga problem! Jobbar ändå som frilansfotograf på heltid och jobbar igenom en hel del material. Förstår ännu inte hur man får diskarna att krascha... Men reglen är nog som med kameran. Ju dyrare ju bätte.

Samma kvalitet som interna. felet är väl att folk många gånger är att folk tror att dom ska klara mer.
Det är trots allt prylar som snurrar i nästan 8000 varv i minuten, med en liten ar extremt nära. någon liknade det med en boeing 747 som åker 1 sm från marken & räknar grässtråna samtidigt.

Så var rädd om dom speciellt när dom är igång.

Det beror inte på ngt man GÖR.
Det bara händer när det händer.

Problemet är nog många gånger att "folk" kopplar in en liten extern hårddisk och sitter med den som om det vore en intern disk. Man jobbar helt enkelt från disken. Jag använder min endast som backup, jobbar sällan från dem. Istället så har jag enbart de bilder som jag för stunden arbetar med på en av de två interna diskarna. Så snart de är klara, jobbet är färdigt, leveransen okej, så hamnar dessa bilder endast på tre exteran backuper. Två av dem låser jag sedan in i ett bankfack och den tredje står kvar på kontoret...

Jag jobbar mycket med bärbar dator och vid sådana tillfällen är det nödvändigt med ext diskar som arbetsdiskar. Oavsett det bör de ju tåla mer än tre dagars användning. Jag förvarar dem vid transport helt stötskyddade. Förhoppningsvis har jag haft otur, men nog känns det som kvaliteten många ggr brister hos de externa diskarna. Att bränna DVD känns ohållbart med dagens stora bildfiler och då återstår endast externa enheter för backup. Spänningsfall kan vara en källa. Jag använder ett överspänningsfilter men ingen riktig UPC, bör väl införskaffas.

Problemet är nog många gånger att "folk" kopplar in en liten extern hårddisk och sitter med den som om det vore en intern disk. Man jobbar helt enkelt från disken. Jag använder min endast som backup, jobbar sällan från dem. Istället så har jag enbart de bilder som jag för stunden arbetar med på en av de två interna diskarna. Så snart de är klara, jobbet är färdigt, leveransen okej, så hamnar dessa bilder endast på tre exteran backuper. Två av dem låser jag sedan in i ett bankfack och den tredje står kvar på kontoret...

Det första du bör göra är väl att se om det är själva disken eller bara strömförsörjningen i kabinettet som gått sönder. Kruxet är att du förmodligen blir av med all garanti om du öppnar lådan på egen bevåg.

Skulle rekommendera en sån här för att koppla in disken till datorn:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Ryktesvis har jag hört en del "problem" med de externa WD-diskarna trots att märket i sig inte är dåligt. Själv kommer jag att köpa denna disken från Dustin som lämnar 5 års garanti.

SEAGATE FREEAGENT DESKTOP 1TB USB 2.0 SILVER

Kostar runt 1 400.-

Har två stycken externa, den första Lacie 250 Gb som jag skaffade 2004 är stor och klumpig men har aldrig hänt något med. Har dock inte utsatt den för något.

Den andra, en WD My Passport Essential på 320 Gb har följt med på det mesta. Brukar allt som oftast ligga i rycksäcken när jag flyger helikopter vilket min laptop inte brukar gilla, med hårddisken hänger med.

Finns det egentligen några bra externa diskar?

Drobo tror jag är bra men den kostar därefter också. Den har dessutom lite tveksamheter vad gäller kompabilitet: går själva enheten sönder kan man inte sätta diskarna i en vanlig dator och få tillbaks innehållet utan måste köpa en ny enhet och sätta diskarna i.

Men ett vanligt problem med externa diskar är tydligen strömförsörningen vad jag hört. "Väggvårtan" går ofta sönder på märkliga sätt.

Jag har två sådana här USB-dockor och några olika hårddiskar som jag skiftar mellan. Funkar utomförtäffligt! Har aldrig haft något problem med mina externa hårddiskar.

Men som vi sa på ADB Malmö när jag jobbade med support/service där: en backup är bra att ha. Inte OM hårddisken kraschar, utan NÄR den gör det! För alla hårddiskar kraschar! Förr eller senare!
Och alla hoppas vi ju att det ska ske senare. Ju senare ju bätttre!

http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx

Jag använder sedan ett par år NETGEAR ReadyNAS NV med Raid 5, hotswap och 4 diskar anpassade för dygnetruntdrift. Erfarenheterna hittills är bara positiva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar