Annons

Kvalitet Digitalt??

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Hej!! Tänkte lägga in en snabb fråga. Jag ska till Norge och fiska tänke givetvis ta med mig kameran. Men jag skall vara där i 4 dagar och har bara 250mg kort så det räcker inte så långt.

Frågan är, blir kvaliteten mycket sämre om jag ställer in kameran på lägsta kvalitet för att få plats med så mycket kort som möjligt..?

Beror väldigt mycket på vilken kamera du har och vad du ska ha dom till efteråt (skriva ut eller ha på nätet tex).

Varför inte ta några testkort i olika upplösningar innan du åker och skriv ut dom på papper, så är det lättare att avgöra om kvalitén räcker.

Du kan också ta och ställa om kameran i olika upplösningar beroende på vad du tar kort på (för att spara minnesplats). Tex en bild där du håller upp en fin fångst vill du säkert förstora, och bör vara i högsta upplösning, medans ett kort vid lägerelden på kompisen "bara" hamnar på nätet, och kan ha lägre upplösning.

Annars är mitt råd, köp mer minne, och kör alltid på högsta upplösning.

/Staffan

jag har en Canon eos 20d.. Jo man skulle ha haft mer minne, men jag är en fattig student just för tillfället :)
Så man får göra det bästa av situationen. Ja man får ändra kvaliteten beroende på vad man skall använda kortet till. En bra ide.. Man tackar.. ;)

Annars så ska jag väl inte använda dem till så mycket förutom som ett minne av resan. Men några landskapskort kan det ju bli så man får ändra kvaliteten då precis som du sa..

/ Andreas

När du skriver "kvalitet" så framgår inte riktigt vad du menar. Antingen kan du ju sänka upplösningen, eller så ökar du kompressionsgraden. Själv hade jag nog minska upplösningen en aning, p.g.a. att bayersensorerna ändå inte ger "per-pixel"-upplösning. Kanske hade jag även ökat kompressionsgraden en smula, för att ofta har man inte motiv som är så superdetaljerade ändå (som kan ge kodningsartefakter i forma av små extra skuggor nära skarpa konturer).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar