Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kvadratiska halvtonade filter vs cirkulära

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostrom1

Aktiv medlem
Hej

Dags att inhandla riktiga filter och tänkte höra vad som ger bäst bildkvalitet. Det jag främst är ute efter är halvtonade filter (så man kan tona ner himlen etc). Vad är då bäst mellan kvadratiska och cirkulära? Kvadratiska kan man ju flytta runt i filterhållaren medan cirkulära sitter där dom sitter. Känns ju minde kul om man komponerat klart och sen måste flytta kameran för att tona ner hela himlen?? :S Är det kvadratiska som gäller?

Tack på förhand!

Du svarade på frågan själv.
Det är inte alltid man vill ha horisonten mitt i bild, så kör hellre med dom kvadratiska.

Sen var det ju det där med "bäst bildkvalitet".
Cokins filter sägs kunna ge färgstick, men det är inget jag råkat ut för. Sen är dom tillverkade i plast, och hur dom är jämfört med ett i glas t.ex Tiffen kan jag inte säga men jag har kört med Cokin och det funkar.

Senast ändrad:
Hej

Dags att inhandla riktiga filter och tänkte höra vad som ger bäst bildkvalitet. Det jag främst är ute efter är halvtonade filter (så man kan tona ner himlen etc). Vad är då bäst mellan kvadratiska och cirkulära? Kvadratiska kan man ju flytta runt i filterhållaren medan cirkulära sitter där dom sitter. Känns ju minde kul om man komponerat klart och sen måste flytta kameran för att tona ner hela himlen?? :S Är det kvadratiska som gäller?

Tack på förhand!

Reklangulärt ska du välja för avtonade filter, ej cirkulärt.

Jag har använt Cokins filter i nåt år, men ledsnade faktiskt på att de gav lite färgstick. Har nyligen skaffat Lee som ska vara avsevärt bättre men har inte haft möjlighet att testa fullt ut än, även om man självklart med en gång känner på filterhållare etc att det är mycket högre kvalitet. Dock är Lee avsevärt dyrare än Cokin och lååååånga leveranstider just nu tyvärr. Du kan ju möjligen köpa Cokin eller något annat lite billigare och kanske begagnat för att prova om du trivs med att använda avtonat över huvud taget, för att sedan byta upp dig till Lee eller motsvarande. Men hade jag varit du hade jag beställt Leefilter och tills dess du får leverans jobba med två exponeringar istället. Funkar ju rätt bra de flesta gånger förutom när du vill fånga rejäla vågor vid kusten t ex, då det blir lite bökigare att jobba med flera exponeringar. Lycka till! /M

Senast ändrad:
Även jag kör med Lee's filter och är mycket nöjda med dem (har testat andra fabrikat tidigare). Jag har två steg som har hård övergång och en tre stegs som har mjuk övergång. Lee's filter är handgjorda vilket medför att produktionen ofta inte hinner täcka efterfrågan.

En annan fördel med kvadratiska är att man kan röra lite på filtret under exponeringen för att sudda ut gränsen mellan ljust och mörkt ytterligare om man tycker att det behövs.

Hur stor är prisskillnaden för en hållare och några vanliga filter mellan Lee och Cokin?

Jag föredrar också de kvadratiska av samma skäl som nämnts ovan. Fast mina är rektangulära och de är lite lättare att handhålla utan att fingrarna kommer med på bild.

Ett problem är som sagt färgstick. Det bästa är om du kan gå till en affär och köpa och hålla filtret mot ett vitt papper. Då brukar färgsticket visa sig. Oftast går det mot lila, tycker jag. Min erfarenhet är att färgsticket varierar inom ett och samma märke. Det är väl olika sammansättning på olika tillverkningsomgångar kanske. Därför bör du undvika att köpa grisen i säcken.

Ok låter som man ska ha Lee filter :) Ingen svensk återförsäljare på såna?

Jag tror det finns nån svensk firma som tar hem Lee, men de har troligen inga hemma och priserna lär vara högre. Jag köpte hos Robert White, de är en av Lee Filters största ÅF i världen och bortsett långa leveranstider (som beror på Lee och den stora efterfrågan de har just nu) så har Robert White fungerat utmärkt för mig. http://www.robertwhite.co.uk/

/M

Som kiwawa skrev ovan: de cirkulära sitter där de sitter. Jag köpte ett sånt för att leka med men dess användningsområde är begränsat. Skulle jag köpa ett igen så blir det ett där man kan sätta gränsen mellan himmel och land lite som man vill.

Sedan tyckte jag också att ett filter med styrkan (heter det så?) 0.6 var för klent, skulle gärna haft något betydligt kraftigare.

Ok låter som att det blir beställning från den sidan då. Om man fotar mycket i gryning och skymning, hur många stopp på filtret behöver man tror ni? Det kan nog variera men tänkte om det fanns någon riktlinje så man slipper köpa alla sorts filter på en gång :)

Ok låter som att det blir beställning från den sidan då. Om man fotar mycket i gryning och skymning, hur många stopp på filtret behöver man tror ni? Det kan nog variera men tänkte om det fanns någon riktlinje så man slipper köpa alla sorts filter på en gång :)

Har själv 0.6 och 0.9 med mjuk resp hård övergång (alltså 4 filter) men hade jag begränsat mig något hade jag nog valt 0.9. /M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar