Annons

Kvällstidning vill inte betala... Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiskfan

Aktiv medlem
Hej

Sålde en bild till en av våra kvällstidningar förra veckan. I mitt mail med bilden skrev jag bland annat följande:

"Bilderna kostar 1000kr/st (ex moms) och villkor i enlighet med BLF's prislista."

Man köpte bilden och hade den i tidningen dagen efter samt att man valde att placera den på löpsedeln.

Det var roligt tyckte jag och gjorde i ordning min faktura:

1000kr för bild i tidning
2230kr för bild på löpsedel enligt BLF.
(Jag hade BLF från 2007)

Tidningen ringer upp mig på lördagen och säger att man visserligen jobbar enligt BLF men har en rubrik där som heter "Dagspress" som jag skall fakturera efter, att man vill betala som 2 publiceringar och inte som löpsedel för den andra.

Jag ber att få återkomma då jag kollat på detta.

1. Har jag missat något? Hur mycket jag än letar (nu i min nya BLF prislista från 2008) så hittar jag inget som heter Dagspress. Skitsnack eller ej?

2. Dom har även missat min byline på löpsedeln, men tänkte spara detta som ett argument om dom inte vill betala det jag fakturerat från början. Byline skall väl även vara med på löpsedlar? Jag kan tänka mig att släppa det då det var korrekt i tidningen.

Tacksam för all er hjälp.

Mvh
Erik
 
Har du satt ett pris när du skickar in bilden och är tydlig med det så borde det gälla när/om de publicerar den. Vill de inte betala vad du vill ha skall de ju inte använda bilden.

Annars så brukar det räknas som arkivbild när du säljer en redan tagen bild. 710:- ex moms tror jag det är.
 
Yes, tack för snabbt svar.

Jag är med på arkivpriset och precis som du skriver så har jag ju satt ett annat pris... Mina andra frågor kvarstår.

Tack

Erik
 
Det är en separat prislista mellan TU (Tidningsutgivarna) och BLF som pressen använder sig av.

Byline på löp har jag aldrig sett
 
Det händer faktiskt att kvällstidningarna anger fotografens byline även på löpsedel -- men det är sällsynt. Det är en lite märklig tradition att inte ha byline där.

När det gäller priset är det märkligt om du angav ditt pris tydligt i mejlet och tidningen publicerade utan att ta kontakt och diskutera vidare. Då måste publiceringen uppfattas som att de godkänt dina villkor.

Å andra sidan måste ju även du hålla dig till de villkor du själv angivit. Priset för publicering skulle ju vara 1000 kr, inte 2300 kr som du säger i efterhand!
 
Sant Erland. 1000kr per bild tog jag...

Jag vill ju få det till att det är 1000kr för en bild i tidning och annars enligt villkoren som finns i BLF men jag förstår precis vad du menar. Jag måste vara lite tydligare i framtiden när jag skickar in bilder.

Angående byline på löp så skrivs det i alla fall i BLF att det ALLTID skall anges. Du har rätt, märkligt.
 
Muntligt avtal..

Ska man tolka vad du sagt, dvs "bilderna kostar 1000 kr/st...", borde väl det innebära att rättigheten till bilden kostar 1000 kr, inte per gång den används. Att du hänvisar till villkor, torde bara innebära att de gäller för sådant som ni inte kommit överens om. Men ni hade tydligen kommit överens om priset 1000 kr.

Det är min syn på ärendet, utifrån den kunskap jag har om avtalstolkning...
 
Tack Johan för ditt svar,

Visserligen inte muntligt då priset 1000kr/st var i ett mail som bilden innehöll och där jag i samma mening hänvisade till BLF...

Men jag skulle varit tydligare redan där märker jag nu.
Nästa gång sätter jag pris i form av "i enlighet med BLF"...

Skriver jag text så finns det alltid rum för feltolkningar och hänvisar jag enbart till BLF så undviker jag dessa missförstånd...
 
Ja, men i det här fallet har jag satt ett annat pris, dock med BLF's villkor, då gäller väl det pris jag har satt?
 
Jag får nog ta och ställa mig på kvällstidningens sida. Du skrev ju tydligt i mailet att de skulle betala 1000kr per bild, inter per publicering.

Sen det där med byline på löp, jag har haft flera bilder på Kvällsposten/Expressens löp utan byline och det är inget att gnälla om, knappt nån annan som kör med det heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.