Annons

kvällsfoto iso slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag tog en nattbild (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=486963&set=lp) nyligen och efteråt så började jag fundera på mina inställningar, jag hade 30s exponering på iso 100. Det är ju bra brusmässigt att försöka lägga sig med histogrammet åt höger till och exponera ner efteråt, men när det gäller nattbilder så betyder det att man ökar iso, vilket ger mer brus. Vad har ni för erfarenhet av detta? Ex vis, vilket resultat tycker ni blir bäst om man ex vis lägger sig på iso 100 under 30 s eller iso 200 under 25 s (alltså, man får ungefär samma histrogram)?

ISO100 och 30s blir ju mindre exponerat än ISO200 och 25s. 15s på ISO200 ger samma exponering och likadant histogram.

Det är bättre att ha en väl exponerad bild på högt ISO-tal än en underexponerad på lägre ISO-tal. Finns det möjlighet att överexponera på ISO200 ger det med största sannolikhet lägre brus än en "rätt" exponerad bild på ISO100.

Men visst kan du väl överexponerad på ISO100?

Det var bara en gissning från min sida vilka slutartider vid respektive iso som skulle ge liknande histogram. Utan extern utlösare så har jag 30 s om jag fattat det rätt.

growingart.se skrev:
Jag tog en nattbild (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=486963&set=lp) nyligen och efteråt så började jag fundera på mina inställningar, jag hade 30s exponering på iso 100. Det är ju bra brusmässigt att försöka lägga sig med histogrammet åt höger till och exponera ner efteråt, men när det gäller nattbilder så betyder det att man ökar iso, vilket ger mer brus. Vad har ni för erfarenhet av detta? Ex vis, vilket resultat tycker ni blir bäst om man ex vis lägger sig på iso 100 under 30 s eller iso 200 under 25 s (alltså, man får ungefär samma histrogram)?

Med din kamera spelar det nog ingen roll om du har 100 eller 200 ISO, med små kompakter är det viktigt att ha lägsta möjliga ISO på nattbilder.

Du måste ha haft histogrammet klättrande på väggen till höger efftersom månen är helt utfrätt (om jag ser rätt).
Ibland arjag provat att at två bilder, en där jag exponerar på månen och en på omgivningen. Sen lägger jag ihop dom i PS. Anledningen är att skillnadenmellan månljuset och omgivningen är för stort.

En tanke/assossiation......

I mitt tidigare liv (60-90-tal) som hobbyfotograf med silverkemi, talades det om något som kallades "reciprocitetskorrigering".

Det innebar att filmkänsligheten förändrades vid lååååånga exponeringar. (Jag tror den blev okänsligare!)

Det här innebar att sambandet bländare - exponeringstid inte längre följde givna regler!

Finns någon klok gubbe/gumma här på Fotosidan som har en aning om ifall digitaltekniken lider av något liknande, utöver brusökning som följd av varmgång i elektroniken i CCD:n?

Bo, när jag tar nattbilder med svartvit film så tar jag flera alternativa exponeringar, och framkallar lite kortare tid än rekommenderat för att hålla tillbaka de ljusaste partierna. Det funkar fint.

Re: Re: kvällsfoto iso slutartid

hornavan skrev:

Du måste ha haft histogrammet klättrande på väggen till höger efftersom månen är helt utfrätt (om jag ser rätt).
Ibland arjag provat att at två bilder, en där jag exponerar på månen och en på omgivningen. Sen lägger jag ihop dom i PS. Anledningen är att skillnadenmellan månljuset och omgivningen är för stort.

Vad jag minns (sitter inte vid bilddatorn så att jag kan kolla) så var histogrammet långt åt vänster, men månen blir ju dominerande, plus att den hinner röra sig, så den ter sig väl brutalt ljus. Jag har inte provat att lägga ihop två bilder, i bildexemplet var det svårt att fokusera för det var rätt mörkt, men det hade väl kanske fungerat med manuell fokus. Har inte riktigt utvecklat min nattteknik. Jag har lite motstånd mot att lägga ihop bilder, man får känslan av att det inte är en exponering (vilket det inte är vid en sammanfogning...). Jag har inte så mycket emot artefakter från en bildtagning förutom bruset.

Re: Re: Re: kvällsfoto iso slutartid

growingart.se skrev:
Vad jag minns (sitter inte vid bilddatorn så att jag kan kolla) så var histogrammet långt åt vänster, men månen blir ju dominerande, plus att den hinner röra sig, så den ter sig väl brutalt ljus. Jag har inte provat att lägga ihop två bilder, i bildexemplet var det svårt att fokusera för det var rätt mörkt, men det hade väl kanske fungerat med manuell fokus. Har inte riktigt utvecklat min nattteknik. Jag har lite motstånd mot att lägga ihop bilder, man får känslan av att det inte är en exponering (vilket det inte är vid en sammanfogning...). Jag har inte så mycket emot artefakter från en bildtagning förutom bruset.

Det är inte lätt att förstå vad fotografi är.Ordet betyder skriva med ljuset. Det finns ju inga regler. Alla val vi gör oavsett om det gäller kamera, film objektiv, bländare, vitbalans, fokus, komposition och så vidare har betydelse för hur bilden blir.
Vissa tycker att bilden måste vara tagenmed film för att vara ” äkta”. Andra anser att deb inte får förändras i datorn, medan det är helt OK att förändra negativet i mörkrummet.
det finns liksom i religionen hundratals sanningar. Ju fler man dras med esto mer begränsad är man. En gång tänkte jag som du Mikael att det är en (1) bild som räknas, inte två. När jag tittar på månuppgången så ser jag ju hundratals bilder. De växlar varje gång jag blinkar och flyttar huvudet det minsta lilla. Är det fusk? Nej, visst inte.Det är ju så jag ser månens uppgång.
Det är ju så vi ser saker och ting. Är det då fel att lägga ihop delar från två bilder till en för att det mer skall likna det vi ser med våra ögon?
Är det som händer på en sekund mer sant och riktigt än det som händer på två sekunder?
Kameran klarar ju inte av att återge den exponeringslattitud som ögat och hjärnan kan.
Två bilder från kameran kommer närmare. är det fusk eller mindre sant?

Jag anser inte något vara fusk egentligen, det är ju upp till var och en hur man nyttjar fotomöjligheterna och jag är medveten om diskussionerna om ämnena du tar upp. Jag sade bara hur jag känner, men min åsikt kan ju förändras med min utveckling. Om man har en lång exponeringstid och tar en bild vid väg så blir det ju en bild, men inte en återgivning av situationen, så det finns hur många varianter som helst. I mitt fall så är jag mer förtjust i skugga och ljus, därav att jag inte är så förtjust i att lägga ihop två bilder för att få helheten ljus. Ex vis, i bildlänken som jag gav så vill jag ha konturer av pumphuset, inte lyfta fram hela huset utan bara dess konturer för att få fram ett bildspråk.

ANNONS