Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kurslitteratur till 'Digital bildbehandling'

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffie

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har nyss blivit antagen till kursen Digital bildbehandling som hålls av moderskeppet.se på Högskolan i Jönköping.
Jag hade dock förträngt att kurslitteratur måste införskaffas, min egen erfarenhet är dock en mycket kurslitteratur är överflödig och att det räcker gått och väl med föreläsningsanteckningar och eventuellt material som tillhandahålls av läraren.

Den litteratur som enligt listan ska införskaffas är följande:
Kelby, Scott (2007). Photoshop CS3 för digitalfotografer. Pagina 474 s
Bergström, Bo (2002). Bild - Budskap. Carlsson 160 s
Bergström, Bo (2007). Effektiv Visuell Kommunikation. Carlsson 315 s
Karlsson mfl (2008). Bildbehandling – en Wiki. Pixelplaneten.se 100 s

Kelby's bok hade jag tänkt köpa ändå, så den vållar inga problem. Men de övriga böckerna, är det någon som läst kursen och vet om böckerna är bra och hur mycket man överhuvudtaget använder dem.
Hur fungerar det med programvara, tillhandahålls någon provversion av Photoshop eller får man bekosta det själv?

Tack på förhand:)
God fortsättning
 
Tjena. Vet inte något om bok 2 och 3, men nr 4 är nog något som herr kursledaren ger er tillgång till, antar att samme Karlsson&Co gjort wikin som leder kursen nämligen.

Såg att du bor på Lidingö, jag finns på Södermalm - och är du intresserad av bok 1 så har jag ett orört svenskt ex du får för 2/3 av billigaste nypriset du hittar, typ 200? (eller bjud nåt vettigt). Oöppnad och helt i nyskick, kommer inte använda den - fick den som present nu.

Maila eller så om det är intressant.
 
Ska med gå kursen till våren och har med funderar på hur nödvändiga böckerna är. Har redan Kelbys bok så det spelar ju ingen roll, och tror inte jag kommer ha anvädning av den under kursen, men vad vet jag. Ska bli riktigt intressant och se vad man får lära sig..
 
Jag kan bara starkt rekommendera Bergströms böcker. De andra böckerna behandlar ju det rent tekniska kring digital bildbehandling. Det får du ingen hjälp av hos Bergström. Bergström är expert på visuell kommunikation och avhandlar det mesta som kan vara värt att veta kring just detta, hur man får en bild att berätta det man vill att den ska berätta. Och det är väl där bildskapandet egentligen börjar.
 
På den tiden då jag gick den här kursen så var det Kelbys bok som rekommenderades samt ett par andra. Valde att satsa på "Adobe Photoshop CS3 for Photographers" av Martin Evening. (ISBN: 978-0-240-52028-5). Den har nu kommit ut i en version för CS4.

Den boken blev den jag i praktiken valde att använda som teknikhandledning. Upplevde den som mer seriös än Kelbys "tricksamling".
 
Jag använde ingen bok alls, det behövdes inte för kursen.

Men böckerna läser man ju för sin egen skull, måste säga att Bo Bergströms böcker ovan låter intressanta!
 
När jag gick kursen köpte jag heller inget annat än Kelby's Digital Fotografi I&II. Bra, enkla böcker som inspirerar att testa lite nytt - lätt läsning men kanske inte så mycket på djupet.

Tack vare kursen fick jag upp ögonen för annan litteratur, dock..

Valde till skillnad från Torparfarsan att inte köra vidare på Evenings, utan hålla mig till Kelby. Jag håller med om att dessa två förstnämnda böcker kan vara lite trick-fokuserade, men jag tycker hans bok om Lightroom håller högre klass.

En annan som rekommenderades under kursen var Fraser's och Schewe's Camera Raw - förklarar på djupet och är mycket tekniskt. Mycket matigt alltså, om man gillar sånt. Bra, enligt mig.

Blev sugen på både Bergström och Evenings nu, måste jag säga...
 
Jag gick kursen nu i höstat och köpte..

Kelby, Scott (2007). Photoshop CS3 för digitalfotografer. Pagina 474 s
Bergström, Bo (2002). Bild - Budskap. Carlsson 160 s

En tredje bok var önskvärd som fördjupning... Tror dock att man kan klara kursen utan att köpa böcker...

Så mitt råd är köp de böcker du själv vill ha...
 
Hur fungerar det med programvara, tillhandahålls någon provversion av Photoshop eller får man bekosta det själv?

Adobe har en provversion som fungerar i 30dagar för alla (inte bara studenter). Det kan vara bra att ha medans man väntar på den köpta, tänk bara på att när de 30 dagarna börjat ticka så går det inte att börja om eller avbryta provperioden. Och ja, man ska alltså köpa Photoshop eller möjligen något paket med Photoshop. I samband med antagningen så får man ett studieintyg och därmed kan man beställa till studentpris.
 
Jag upplevde ingen bok som nödvändig, men går man kursen gör man väl det för att man är intresserad - och då vill man läsa så mycket som möjligt i ämnet...så funkar i.a.f. jag...

Kelby är en tricksamling, om än en god sådan...

Bergströms böcker är mkt bra, men jag köpte dem inte - biblioteket är billigare, och jag kan låna om dem hur många gånger jag vill...
Även om man har råd så måste man inte köpa alla böcker...

Martin Evenings bok är kanon - den har jag köpt, likaså Kelby's bok...den har jag ett par hyllmeter om foto och PS vid sidan om...och som sagt biblioteket 10 minuters promenad hemifrån...

I dig bibblan...pretty much...

/Magnus

ps I : PS är direkt nödvändigt dock...minst CS, annars missar man för mycket...
ps II : Kursen har hittils kostat mig över 6000:- i indirekta inköp, men den har varit värt varenda öre...
 
ps II : Kursen har hittils kostat mig över 6000:- i indirekta inköp, men den har varit värt varenda öre...

Över 6000 i indirekta inköp? Låter galet mycket, visst gör kostnaden för programvaran att det springer iväg men den kostar 2100kr för bara Photoshop CS4 om man är student och under 2500kr om man köper paketet med Photoshop, InDesign, Illustrator och Adobe Pro 9. Så 6000kr låter väldigt mycket, vad är det som gör att det springer iväg?
 
Jag gjorde nog också av med ca 6000sek i indirekta köp UTAN att införskaffa någon kurslitteratur över huvud taget. Dels valde jag att gå på lärarversionen av CS4 för att licensen tillåter att du använder den på 2 datorer och att du får använda licensen kommersiellt. Sen skaffade jag mig en wacombräda (ritbräda) då de underlättar arbetet i photoshop oerhört mycket.
 
Över 6000 i indirekta inköp? Låter galet mycket, visst gör kostnaden för programvaran att det springer iväg men den kostar 2100kr för bara Photoshop CS4 om man är student och under 2500kr om man köper paketet med Photoshop, InDesign, Illustrator och Adobe Pro 9. Så 6000kr låter väldigt mycket, vad är det som gör att det springer iväg?

Jag valde CS DP3.3 eftersom jag gillar illustrator också...det är lite dyrare än bara PS...sen blev det ju en kalibrator till skärmen...först därefter blev det lite litteratur...

Nu har jag upptäckt att CS3.3/4 kräver mycket av datorn - så nu byter jag snart dator också...och skärm...och en Wacom är på G så småningom också...och nya kameran slukar ju minnen så....etc...

Men det MÅSTE inte bli så här...allt hänger på ambitionsnivå och intresse...

/Magnus
 
Ja du Malin, nu har jag pratat med en hel del datorsäljare den senaste månaden eller så - och allihop säger de att jag MÅSTE ha 64 bitars dator och operativsystem för att den skall vara någorlunda framtidssäker...
"Nä men oj, kör du photoshop också - då måste du bara ha ett open GL grafikkort också - och massor av RAM minne....Vad sa du gillar du att köra CAD-program också...och grafikprogram...och du gillar musik...oj oj oj..."
De blir överlyckliga över att få prata med mig - jag ser dollartecken i ögonen på dem...de har nog provision allihop... ;-)
För att inte tal om han som jag pratade skärm med...huah...

Men nu har jag nog bestämt mig.

Det blir den enklaste skärmen av de rekomenderade och en av de lägst specade datorerna jag blivit rekomenderad - det kommer bara att sluta på drygt 18 000:-....och dett gör jag BARA för att jag gillar att fota i grund och botten - jag har redan 4 datorer...tyvärr...

Men jag börjar tröttna på konsumtionshetsen...har flera gånger de senast månaderna varit nära att plocka fram min analoga kamera igen...

Har man börjat med digital foto så är man liksom i tillverkarnas våld sen...för mjukvarar "förbättras" hela tiden - lusitgt att de gamla prylrana ofta blir inkompatibla då - förmodligen en ren tillfällighet..(=cynisk kommentar...)

/ Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.