ANNONS
Annons

Kurser i Gimp och Ufraw

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Gimp har den senaste tiden dykt upp i flera diskussioner.
Jag får väl i ärlighetens namn erkänna att jag styrt in några diskussioner mot Gimp och Ufraw.

Det är mycket tunnsått med artiklar om dessa kraftfulla "gratisprogram" i svensk fotopress, något jag tagit upp i annan tråd. Resultatet av detta är att när programmen inte lyfts fram i rampljuset, förblir det annonymt.

Jag grävde lite idag i mina bokmärken och fann dessa länkar:

http://www.sunbirdsnest.com/design/gimp-intro.php

http://www.multimedia.skolverket.se/Kurser/Bild/Bildredigering-i-GIMP/

http://bildochfoto.se/gimp-ett-gratis-alternativ-till-photoshop/

http://www.designyourownweb.com/gimp-tutorial.htm

http://ufraw.sourceforge.net/

Jag hoppas de kan vara till glädje för någon.
Komplettera gärna med andra bra länkar.

//Martin

Tack för länkarna. :)
Min photoshopdator är på verkstaden och jag använder min gamla Pentium 2:a med Win98 för tillfället. Laddade ner Gimp i den för att testa.

Jag plåtar i AdobeRGB och i photoshop kan man konvertera till sRGB för bilder till webben. I Gimp verkar man inte kunna göra det?
Finns det något annat man kan göra? Jag tycker att min gimpade bilder ser lite skumma ut när jag lägger upp dom i olika trådar i forumet.

mohei skrev:
Jag plåtar i AdobeRGB och i photoshop kan man konvertera till sRGB för bilder till webben. I Gimp verkar man inte kunna göra det?

Nu vet jag inte hur pass ny version av Gimp du använder (har dålig koll på windowsversionerna av Gimp), inte heller vilken webbläsare du använder. Men om du använder en äldre version så är det ingen skillnad mellan hur det ser ut i Gimp och de flesta webbläsare eftersom varken de flesta webbläsare eller äldre versioner av Gimp tolkar profiler eller angivna arbetsrymder.

Själv använder jag version 2.2.13 från augusti 2006 som inte har någon färghantering. Hmmm, det kanske är dags för en uppgradering, stabila versionen är uppe i v2.2.15 och det har släppts 18 versioner av utvecklarversionen 2.3.xx sedan Gimp 2.2 släpptes, och i utvecklarversionen har man infört färghantering. Vilket på ett sätt är lite synd eftersom det leder till så mycket problem, kolla bara alla trådar här på fs som är relaterade till färgprofiler och arbetsrymder. Nåja, hoppas bara att de implementerat det på ett vettigt sätt, som Cinepaint, som gjort det på ett föredömligt sätt.

Så du kanske använder en 2.3.xx version av Gimp som hanterar arbetsrymder och sas. hamnat i färgprofil-träsket.

(När den andra siffran i versionsnummret är ojämn så talar man om utvecklarversion - jämn siffra är den stabila versionen som bara uppdateras med väl beprövade påhitt)

mohei skrev:
Webbläsarna klarar väl bara sRGB?

Njae, på sätt o vis.. De flesta webbläsare struntar fullständigt i om bilden har en profil inbäddad eller ej, de stuntar fullständigt i arbetsrymder osv. och tolkar inte datan utifrån detta, så även Gimp av version 2.2.xx. Det ska således se likadant ut om du ser bilden med Gimp eller med webbläsaren eftersom de båda tolkar biden likadant.

Sedan föreskriver standard att en bild som saknar profiles skall betraktas som sRGB.

Jag skrev en kurs i grundläggande bildbehandling med GIMP, kanske något att skriva klart på och försöka få den utlagd som artikel på fotosidan?

Vart kan man ladda upp den på internet så ni andra kan läsa den och komma med kommentarer? PDF-fil på ~2-5MB kanske...

Jag hade tänkt skriva en till om lite mer avancerad bildbehandling men det har jag inte orkat än... Har en del knep i bakfickan att dela med mig av annars ;)

mohei skrev:

Finns det inte i arkiv-menyn något som heter "spara för webb" eller något liknande? Eller har jag drömt det?

Curium skrev:
Finns det inte i arkiv-menyn något som heter "spara för webb" eller något liknande? Eller har jag drömt det?

Jag hittar bara Save och Save as...
Det kanske finns Save for web om man har t ex XP?

Skoj! Ska kolla din pdf om Gimp i morgon. :)

Edit: googlar man så finner man. :)
http://registry.gimp.org/plugin?id=8799

Jag har bara 2.2.15 så jag kan inte ladda ner denna plug-in.

Senast ändrad:
Curium skrev:
...Läs och säg vad ni tycker...

Tittade igenom lite snabbt (två minuter) och bara den lilla titten lärde mig lite :)

Jag är övertygad om att en enkel GIMP-manual gör det enklare för många att konvertera till GIMP.
Bl a ser man ju vad som går att göra, och förhoppningsvis inser att GIMP är ett kompetent program.

FILM) (ulltand skrev:
Tittade igenom lite snabbt (två minuter) och bara den lilla titten lärde mig lite :)

Jag är övertygad om att en enkel GIMP-manual gör det enklare för många att konvertera till GIMP.
Bl a ser man ju vad som går att göra, och förhoppningsvis inser att GIMP är ett kompetent program.

Kul! Nu fick jag lite mer lust att fortsätta jobba på den! :)

Jag vill som sagt göra en lite mer avancerad guide också där man kan lära sig mer spännande saker som man oftast tror att man inte kan göra utan Photoshop! Får se när jag har tid och ork bara...

steelneck skrev:
Hmmm, det kanske är dags för en uppgradering, stabila versionen är uppe i v2.2.15 och det har släppts 18 versioner av utvecklarversionen 2.3.xx sedan Gimp 2.2 släpptes, och i utvecklarversionen har man infört färghantering. Vilket på ett sätt är lite synd eftersom det leder till så mycket problem, kolla bara alla trådar här på fs som är relaterade till färgprofiler och arbetsrymder.

Jag använder den 2.3.16 som finns i Debians experimental arkiv. Jag har använt 2.3.x i många veckor nu utan att ha råkat ut för någon bugg eller annat instabilt. Fast jag använder nästan enbart funktionerna nivåer, mättnad, skala och skärpa. Och jag använder inte färghanteringen vars intällningar ser ut så här.

Curium skrev:
Tackar! Läs och säg vad ni tycker: http://surl.se/bqai
Tanken är att introducera GIMP för alla de som sitter med olagliga kopior utav Photoshop.

Ser mycket trevligt ut!
Det råder stor brist på svenska handledningar i Gimp, framförallt för nybörjare.

Jag hoppas att du fortsätter med ditt enastående projekt. Det kommer att bli en ovärderlig tillgång för svenska Gimpanvändare.

//Martin

MagnusBerg skrev:
Och jag använder inte färghanteringen vars intällningar ser ut så här.

Det var rätt likt Cinepaint, vilket bådar gott eftersom jag tycker de gjort en vettig implementation. I och för sig så säger inte utseendet egentligen något om funktionen, men man kan ju gissa sig till att de kikat på cinepaints implementation när utseendet liknar, dagens Gimp och Cinepaint har ju dessutom samma ursprung. Bifogar en bild på hur det ser ut i Cinepaint (nedskalad så bokstäverna är lite små..).

Bilagor

• dump.jpg
    dump.jpg
    34.2 KB · Visningar: 279
steelneck skrev:
Vilket på ett sätt är lite synd eftersom det leder till så mycket problem, kolla bara alla trådar här på fs som är relaterade till färgprofiler och arbetsrymder. Nåja, hoppas bara att de implementerat det på ett vettigt sätt, som Cinepaint, som gjort det på ett föredömligt sätt.
Du sitter ju fast i detta träsk vare sig du vill eller inte. Du löser ju inte problem genom att ta bort verktygen. I de versioner av Gimp jag tittat på har man inte haft några verktyg för att hantera färgen, så det är glädjande att se att det dyker upp möjligheter att göra det.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar