Gå en specialkurs efter att ha köpt en ny kamera?
Trevligt med kunskapstörstande fotografer, men tidigare när fotografen hade läst kamerainstruktions boken, var det bara att leka sig fram med kamerans olika finesser.
Inte alltid instruktionsboken togs fram, det gick ändå riktigt bra för de allra flesta, kamerorna var logiskt och tydligt uppbyggda.
Det var då det!
Idag tycks tekniken, hos de flesta SLR-kameror, både analogt och digitalt, ha sprungit för långt, m.o. "overkilling what´s usefull".
Får vi, fotografer, bättre bilder med alla dessa "bells and whistles" överlastade SLR-kameror?
Inte alls!
Tillverkarna bara tävlar om, vem som kan plocka in så mycket det går, till ett bra försäljningspris!
Kunden blir ett "offer" för deras tävlan!
Detta är ett litet inlägg, inte för att sätta stop till den tekniska utvecklingen, utan att säga, att Ni som har gamla A-SLR-kameror, spara dessa, analoga vidunder, då "top of the line", idag med en kunnig fotograf, ger de fortfarande, liksom tidigare, bilder som har skapats helt utan nödvändiga speciella kurser.
Jag väntar fortfarande med att köpa en D-SLR, tills det blir en standard med en fullstor bildsensor (24x36mm), till ett vettigt pris.
Klart jag missar, under tiden, att få enkelt mina bilder digitalt framställda, snabbt att betrakta i PC:n!
Jag tröstar mig med att ett analogt fotograferande fortfarande är jätte-roligt, ger mig jätte-bra resultat!