Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kurs i D70 hantering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intresse anmälan till D70 kurs:

Christopher Rosendahl
Andreas Åhman (?)
Christian Stolpe
Linda Björnson
Bo Ignell

Du finns med på listan, det finns även ett antal Canon´are som är intresserade så just nu är det ca 10-12 st.

Visst kan det vara bra med en generell DSLR kurs men jag skulle nog föredra en specifik D70-kurs med färre deltagare.

objernulf skrev:
Visst kan det vara bra med en generell DSLR kurs men jag skulle nog föredra en specifik D70-kurs med färre deltagare.

Hej igen

Vi kan väl avvakta och se intresset för detta men min tanke var lika från början, en mindre kurs i D70. Jag hör av mig.

Gå en specialkurs efter att ha köpt en ny kamera?
Trevligt med kunskapstörstande fotografer, men tidigare när fotografen hade läst kamerainstruktions boken, var det bara att leka sig fram med kamerans olika finesser.
Inte alltid instruktionsboken togs fram, det gick ändå riktigt bra för de allra flesta, kamerorna var logiskt och tydligt uppbyggda.
Det var då det!
Idag tycks tekniken, hos de flesta SLR-kameror, både analogt och digitalt, ha sprungit för långt, m.o. "overkilling what´s usefull".
Får vi, fotografer, bättre bilder med alla dessa "bells and whistles" överlastade SLR-kameror?
Inte alls!
Tillverkarna bara tävlar om, vem som kan plocka in så mycket det går, till ett bra försäljningspris!
Kunden blir ett "offer" för deras tävlan!

Detta är ett litet inlägg, inte för att sätta stop till den tekniska utvecklingen, utan att säga, att Ni som har gamla A-SLR-kameror, spara dessa, analoga vidunder, då "top of the line", idag med en kunnig fotograf, ger de fortfarande, liksom tidigare, bilder som har skapats helt utan nödvändiga speciella kurser.

Jag väntar fortfarande med att köpa en D-SLR, tills det blir en standard med en fullstor bildsensor (24x36mm), till ett vettigt pris.
Klart jag missar, under tiden, att få enkelt mina bilder digitalt framställda, snabbt att betrakta i PC:n!
Jag tröstar mig med att ett analogt fotograferande fortfarande är jätte-roligt, ger mig jätte-bra resultat!

Ingemansson skrev:
Är kameran verligen så avancerad att man måste gå en speciell kurs för att hantera den?

Det beror väl på vad man har för tidigare erfarenheter av SLR kameror kanske, kursen är tänkt att visa på DSLR kamerornas potential och möjligheter. D70 är nog inte mer avancerad än sina konkurrenter i samma klass.

Fick min D:70 igår. Dagen innan min födelsedag.Ganska bra tajmat :)
Skulle också vilja hänga med på den där D:70 kursen

Synd bara att man bor i Karlstad.
MVH Christian

Inget konstigt att man går en kurs i hanterande av en specifik kamera.

Sinar (storformatskamera) har haft kurser i hur man hanterar deras kameror sedan sextiotalet. Och mer basic kamera än en Sinar Norma kan man knappt hitta.

Och det finns en del nytt med DSLR.

När systemkamerorna tidigare har utvecklats tekniskt har det bara handlat om att knapptryckandet har blivit mer utvecklat. Grunden har ändå varit densamma, ställ in skärpan och exponera rätt med tid och bländare.

Nu finns det ny kunskap, sådant som upplösning, skall man skärpa före eller efter, vilket färgläge är bäst och varför är RAW så populärt.

Att betrakta denna nya teknik som ett sätt att bara krångla till det för kameraköpare och nästan som ett sätt luras är kanske inte helt genomtänkt.

När jag köpte min Nikon för tjugo år sedan hade det inte räckt med att bara läsa manualen. Där stod det hur nedbländningsknappen fungerar men ingenting om hur jag hanterar olika skärpedjup.

Så är det med manualen till DSLR. Där står hur jag kan ändtra skärpningen men ingenting om varför eller om jag kanske skall använda olika metoder i olika situationer.

Att hålla en kurs är ett bra sätt att snabba på bildutvecklingen hos fotografer. Om man lär sig hantera det tekniska snabbare slipper man slösa tid på vägen mot bättre bilder.
Att ständigt gå runt och undra om man ställt in olika parametrar rätt är inte direkt utvecklande för kreativiteten.

Lars Borgkvist (larsborg) skrev:

"Gå en specialkurs efter att ha köpt en ny kamera?...."

"....Jag tröstar mig med att ett analogt fotograferande fortfarande är jätte-roligt, ger mig jätte-bra resultat! "

Christian Stolpe (Chrillan04) svarade:

Vad kul för dig då...

Mitt svar, på detta blir:

-Jag hade ingen tanke på att vara kränkande eller otrevlig, men efter Ditt svar, förstår jag att jag trampade på en redan öm tå!
Du har förmodligen hoppat på tåget, utan att veta var du skall resa, s.a.s.!
En kamera skall vara användarvänlig (lätt att förstå sig på) eller i en nivå, så att fotografen kan hantera vidundret, annars lyser det lång väg, fotografens litenhet!
Då blir det problem!
En komplicerad kamera, brukar de flesta lämna kvar hemma i byrån, efter några tappra försök, att fatta alla "bells and whistles"!
Det enkla vinner i längden!

Fast jag har tagit 2000 bilder nu på tre veckor drygt med min D-70. Ungefär lika många som jag gjorde på 5 år när jag var filmfotoentusiast...
Känner också att digitalkameran utvecklar fotandet enormt med sin direkta feedback. Tänk när man väntade tre veckor på sin Kodachrome 64 och inte hade en susning om varför bilden inte blev som man tänkt sig ;-)

larsborg skrev:
larsborg skrev:

-Jag hade ingen tanke på att vara kränkande eller otrevlig, men efter Ditt svar, förstår jag att jag trampade på en redan öm tå!
Du har förmodligen hoppat på tåget, utan att veta var du skall resa, s.a.s.!

Kära Lars

Vad var din tanke då? För jag vet inte riktigt var du vill komma, din överlägsna ton kan ju lätt missförstås? Vad är syftet med ditt/dina inlägg, att påpeka för alla andra (utom dig själv den stora instruktionboksläsaren/ kamera experten) att dom är mindre vetande offer i kamera tillverkarens våld.

Vi ville arrangera en kurs, att deltaga är som sagt frivilligt. Överlägsna kommentarer kan du väl starta en egen tråd för...

Christian Stolpe (Chrillan04 skrev:

Kära Lars

Vad var din tanke då? För jag vet inte riktigt var du vill komma, din överlägsna ton kan ju lätt missförstås? Vad är syftet med ditt/dina inlägg, att påpeka för alla andra (utom dig själv den stora instruktionboksläsaren/ kamera experten) att dom är mindre vetande offer i kamera tillverkarens våld.

Vi ville arrangera en kurs, att deltaga är som sagt frivilligt. Överlägsna kommentarer kan du väl starta en egen tråd för...

-Du faller på eget grepp!
Stolpe in!
Expert?
Kanske det, efter att ha arbetat för ett amerikanskt magasin i flera år, just in the big apple!
Överlägsen?
Knappast, men erfaren!
Jag köper det jag kan hantera!

larsborg skrev:
-Du faller på eget grepp!
Stolpe in!
Expert?
Kanske det, efter att ha arbetat för ett amerikanskt magasin i flera år, just in the big apple!
Överlägsen?
Knappast, men erfaren!
Jag köper det jag kan hantera!

Måste vara fantastiskt att vara full lärd på allt innan man köper det, som den där Nikon kameran för tjugo år sedan. En som är så erfaren och kunnig borde inte nedlåta sig att tjafsa med amatörer på ett forum... Fast det är ju klart du har ju jobbat på ett magasin i "det stora äpplet"...

Se nu vad som hände, jag vart också dryg och överlägsen.. Det smittar tydligen,,,

Och Du Lars

Sov gott

men hörrni.. läs miperts inlägg. efter det behöver man inte diskutera mer, varken åt det ena eller andra hållet.
hans inlägg säger allt. *amen*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar