Annons

Kurs Folkuniversitetet

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Fråga!

Jag har anmält mig till Folkuniversitetets Fotokurs steg 1 (analogt foto).

Är det någon som har gått dessa kurser?

Nåt att ha?

Ge gärna åsikter o synpunkter om vad ni tyckte att det var.

Fotografi på film, är lika död som den målade bilden är ur ett dokumentärt perspektiv. Som konstart kommer den att leva kvar, men inte något som den stora massan av yrkesverksamma fotografer använder.

Javisst

Jajamensan

jag har gått alla 4 stegen samt ett par extra framkallningskurser hos Folkuniversitetet.
Enligt min uppfattning en riktigt bra utbildning där man går igenom hur man gör och varför, dels när det gäller fotograferandet men också framkallning och kopiering (analogt). Det som är bra är just det faktum att man går igenom grunderna och får en del fotouppgifter som man sen diskuterar i grupp.

Gör man uppgifterna så lär man sig grunderna och sen kommer resten liksom av sig själv. Detta oavsett om man plåtar ananlogt eller digitalt.
Kan hålla med Roland i visst måtto MEN att lära sig grunderna är det vikitgaste oavsett om man plåtar analogt eller digitalt.....syftet med Foto 1 är att lära sig plåta. Fortsätter man sen är det ju ett plus att man kan bägge teknikerna.

Slutligen kan jag å det starkaste rekomendera dessa kurser som jag gått här i Stockholm. Hur de är på andra orter vet jag inte.

/Olle

Olle har helt rätt

Jag har själv hjälpt till att undervisa på Folkuniversitetets Fotokurs steg 1. Dock ute i Järfälla som dom har tyvärr lagt ner och satsar enbart på kurser i innerstan.

Jag tycker du ska satsa på den, mycket hänger så klart på läraren, men du får en bra grund och kunskap för att ta dig vidare.

Lycka till!

/Naomi

RolandM skrev:
Fotografi på film, är lika död som den målade bilden är ur ett dokumentärt perspektiv. Som konstart kommer den att leva kvar, men inte något som den stora massan av yrkesverksamma fotografer använder.

Kunskapen att framkalla en film och göra manuella kopior är ju inte direkt tung att bära. Vad gäller huruvida den analoga tekniken är död eller inte råder det ju som bekant delade meningar om. Jag tycker tex att triX fortfarande ser bäst ut med triX, och sen är vi ju några stycken som gillar det analoga hantverket och tycker att det är kul att plåta analogt och tillbringa tid i mörkrummet. Sen tror jag att det är på det sättet med alla grundkurser i foto att dom framför allt lär ut grunderna i fotografi och dom gäller ju oavsett vilken teknik som används.

Och ur ett dokumentärt perspektiv så är ett negativ betydligt mer värt än en digital bild, om man tex vill fastställa någon form av "äkthet".

jo det rekomenderas! håller helt med olle!
men visst, framöver är det nog digitalt som gäller för de flesta. men man träffar lite trevligt folk med samma intresse, får nya infallsvinklar på saker och ting!
jag tycker det kan vara värt att gå!

Jag anmälde mig till den analoga kursen med flit. Då får man lära sig grunderna så som bländare, slutartid, perspektiv m.m.

Vad jag läste i beskrivningen av den digitala kursen så fick man inte lära sig sånt där. Då handlade det mer om perspektiv och liknande (vad jag förstod iallafall). Jag vill ju lära mig de "riktiga" grunderna. Jag tror att det är bra att ha med sig det i sedan.

Jag kommer visserligen inte att fotografera analog i framtiden utan kommer förmodligen köpa mig en digital systemkamera som t.ex Nikon D70s eller Canon 350d eller liknande.

Tack för alla synpunkter!

ANNONS