Annons

Kurirtjänst genom medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
I tråden "Bedragare på Blocket" (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287) kläcktes idén att vi som medlemmar skulle kunna undvika bedragare vid distansköp genom att starta en kurirtjänst där vi som medlemmar hjälps åt att handla åt varandra.
Idén är som sagt i sin linda, men för att spinna vidare och se hur stort intresse som finns startar jag denna tråd.

Till att börja med påpekar jag att en intresseanmälan här inte på något vis är bindande. Se detta som en undersökning huruvida DU skulle kunna tänka dig att ställa upp som kurir eller "kund" om förhållandena visar sig vara godtagbara.


Förslag till upplägg:
Ett antal personer, låt oss säga 20-40 st, jämnt utspridda över Sverige får agera som kurirer vid distansköp. Exempelvis: Jag bor i Umeå och vill köpa ett objektiv i Skåne. En kurir i Skåne får pengar av mig, träffar säljaren, gör en snabb kontroll av varan, betalar och skickar varan till mig.

Dessa kurirer måste givetvis får lov att träffas innan "tjänsten" startar, för att säkerställa identitet osv. Beroende på antal kan flera träffar på olika platser i Sverige anordnas, och mötesdeltagarna får styrka varandras identiteter.

Under mötet får deltagarna ingå i ett avtal. I avtalet skall kurirens skyldigheter och rättigheter framgå.
Kurirernas ersättning skall bestå av reseersättning, och kanske även något extra.
Förslagsvis bör även en avgift läggas på i priset, vilken skall bilda en buffert eller fond. Om olyckan skulle vara framme och varan förstörs under transport, skall denna buffert/fond stå för förlusten. Detta för att kurirerna, som primärt gör detta av sitt goda hjärta, inte skall behöva hamna i trubbel.



Punkter att diskutera/problematiska punkter:
*Ersättning utöver reseersättning. Bestäms mellan kurir och kund, eller förbestämt?
*Avtalet. Detta bör skrivas av någon som kan. Någon här kanske känner, eller är, en jurist e.d.
*Bufferten/Fonden. Vem/Hur?
*Praktisk hantering. Onlineschema där man kan fylla i när man, som kurir, är tillgänglig?


Kom med synpunkter och idéer, så får vi se var vi landar!


Jag riktar även ett getöga till Fotosidan. Är detta något som NI kanske är intresserade utav? Att hjälpa, eller att hålla i?
 
Jag tycker det är en jättebra ide om man kan knåpa ihop en fungerande organisation på något vänster.
Idag har det ju ofta varit så att jag skickat kurir via bekanta, men ofta kan dom ju inte så mycket om grejorna så det har ju inte blivit så mycket koll på själva tekniken. Det är ju en fördel att skicka någon intresserad.
Jag tycker nog att reseersättningar/ersättningar och penningstrasaktion bör bestämmas mellan kurir/köpare/säljare eftersom det kan finnas många sätt att göra det på.
Jag tror att om man gör det för formellt så blir det svårare att få folk att ställa upp. Det hade nog räckt långt med en grupp frivilliga. Det svåra blir väl att skapa förtroende för kurirerna. En id check ger ju bara en viss trygghet tex.
 
Förtroendet är ett problem som sagt.
Kan man inte skapa en grupp på FS. Om man tillsammans med denna grupp har det ovan nämnda mötet får man nog en ganska bra grund. Om kurirerna dessutom är trogna FS-medlemmar bör det öka pålitligheten. De som använt kurirerna skall naturligtvis ges tillfälle att berätta om det i gruppen. De som funderar på att använda någon av kurirerna skall också ha åtkomst till gruppen, för att kunna ställa frågor osv.


Det kanske är lika bra att de som postar och kan tänka sig vara en kurir redan nu nämner i vilken stad/ort de nuvarande huserar i.
Umeå.
 
Detta är onekligen en bra tanke om den går att genomföra i praktiken jag är
intresserad helt klart med tanke på alla skojare där ute.
 
Vad händer när köparen får en vara som är defekt eller på annat vis inte stämmer med den beskriving säljaren givit, och säljaren hävdar att så inte var fallet när han lämnade den till kuriren?
 
Jag är på, inte varit medlem så länge så ni kanske inte litar på mig förstås... men vi får komma på nåt sätt att lösa det i så fall.

Bor i Strömstad i alla fall så jag kan agera i området om kring där både i Sverige och Norge..

magnus
 
En smått genialisk idé, finns dock ingen anledning att begränsa den till ett frivilligt system med "godhjärtade" medlemmar på FS, det kommer aldrig fungera. Men som affärsidé är det bra.
 
Så här har vi alltid gjort i bilentusiastklubbar jag varit med i.
Vi var spridda över hela landet och det funkade mer än bra. Iden är jättebra och jag är gärna med i ett nätverk.
 
Vad händer när köparen får en vara som är defekt eller på annat vis inte stämmer med den beskriving säljaren givit, och säljaren hävdar att så inte var fallet när han lämnade den till kuriren?

jag anser att kurirens främsta uppgift väl är att verifiera varan, att den och personen exosterar, rätt eller fel?
 
fastighetsmäklare

Finns även risker med att svara snabbt med bilder till fastighetsmäklare som vill ha provbilder. Ser en på Fotosidan som är ny medlem och annonserar efter just, provbilder. Har inte ens en länk till hemsida. Ni får leta under -jobb finnes- och kanske bli klokare än jag. Att uppge ett företagsnamn och länka till en hemsida är väl ett lågt ställt krav?
 
Man måste väl ta fram en arbetsmetod… Kanske ska köparen först deponera pengarna på ett konto hos kuriren, därefter skickar säljaren varan till kuriren eller till köparen…? Ska kuriren kolla vad som finns i paketet? Hur vet kuriren vad köpare och säljare kommit överens om…?
Det kan ju finnas en massa fall där ord står mot ord… Vad gör man då med pengarna? Kanske ska man ha det som på Internetgirot och att parterna måste vara överens för att pengarna ska släppas till säljaren. Vad händer vid ej överens? Ska kuriren bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och föreslå detta för både köpare och säljare som måste godkänna eller förkasta förslaget inom t ex 15 dagar. Om köparen eller säljaren inte accepterar kurirens förslag så gör man vaddå?… Ska någon gå till domstol…? Säljare och köpare kanske måste ha vittnen och fotografera vad de packat ner och vad de får… Inte är väl det här en lätt sak att få att fungera eller har jag missuppfattat allt???
/Harald


jag anser att kurirens främsta uppgift väl är att verifiera varan, att den och personen exosterar, rätt eller fel?
 
Man måste väl ta fram en arbetsmetod… Kanske ska köparen först deponera pengarna på ett konto hos kuriren, därefter skickar säljaren varan till kuriren eller till köparen…? Ska kuriren kolla vad som finns i paketet? Hur vet kuriren vad köpare och säljare kommit överens om…?
Det kan ju finnas en massa fall där ord står mot ord… Vad gör man då med pengarna? Kanske ska man ha det som på Internetgirot och att parterna måste vara överens för att pengarna ska släppas till säljaren. Vad händer vid ej överens? Ska kuriren bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och föreslå detta för både köpare och säljare som måste godkänna eller förkasta förslaget inom t ex 15 dagar. Om köparen eller säljaren inte accepterar kurirens förslag så gör man vaddå?… Ska någon gå till domstol…? Säljare och köpare kanske måste ha vittnen och fotografera vad de packat ner och vad de får… Inte är väl det här en lätt sak att få att fungera eller har jag missuppfattat allt???
/Harald

Jag vet inte om du förstått konceptet.
Kuriren skall hämta varan hos säljaren öga mot öga. Kuriren skickar sedan varan till köparen.

Man måste givetvis ha ett bra tillvägagångssätt. Kuriren måste få veta vad som skall hämtas. Det måste framgå tydligt i t.ex. ett mail att kuriren skall hämta ett fullt fungerande 85/1,8 med en liten repa på motljusskyddet. Kuriren verifierar att det är rätt vara som säljs, och kontrollerar att den motsvarar vad säljaren sagt i annonsen.
Med fördel kan kuriren ringa kunden under köpet och berätta om skick osv.
 
Med tanke på hur många sätt det finns ätt luras på så vore väl en lista med punkter att kolla upp, på sin plats. Det är ju inte bara utseende och funktion som är viktigt. Är varan stulen och hur ska betalningen ske? Säljaren kanske inte vill skicka varan innan pengarna är i handen eller på kontot. Annars så kan ju mindre nogräknade köpare utnyttja systemet. Om kuriren har pengarna kontant i handen så finns ju överfallsrisken.
Jag tror att en väl utarbetad lista som täcker upp alla eventualiteter är mycket bra.
 
Helt klart en intressant idé! Är absolut intresserad av att vara med om det arbetas fram en bra lösning.

Skick på varan etc får väl stå mellan köpare och säljare medans kuriren är just vad det är, endast nån som hämtar varan eller iaf kan bekräfta att den finns.
 
Tycker att det här är en mycket bra ide för att lösa ett problem som man lätt hamnar i så fort man ska sälja eller köpa något. Även om det förstås bör tänkas igenom noga hur det ska läggas upp, som flera redan påpekat.

Ställer gärna upp. Bor i Göteborg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.