Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kunskapen i fotobutiker bristande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Till Larsa

Tyckaren skrev:
När skall de ta vara på intresset?

I butiken på dagen? När alla kunder är där?

Eller när de kommer hem senare på kvällen?

Missförstå mig rätt - jag försöker bara spegla andra sidan. Dpreview och Fotosidan har jag börjqt läsa sedan jag slutade i butik... Innan hade jag annat att göra.

A

Svårt att bli en riktigt duktig fotoexpedit om man inte har intresset & erfarenhet, det förstår jag & jag har nog ingen lösning på det problemet annat än att jag, om jag ägde fotobutik, hade önskat att åtminstone ett par stycken i min personal hade mångårig erfarenhet & ett brinnande intresse.

Dom duktiga killar & tjejer jag stött på i fotobutiker har haft ett brinnande fotointresse & varit hängivna fotografer, dom har inga problem med att hänga med.

Sen förstår även jag att intresse & motivation kan avta, det gäller inom alla yrken & är bara faktum.

//Larsa

Ola Rockberg skrev:
Sportaffärer, byggvaruhus, skivaffärer, klädbutiker, fiskeaffärer, båtaffärer, friluftsbutiker, bokhandlare mm, mm får alla då och då in kunder som är specialintresserade inom sina områden och tycker att de anställda i butikerna "inte kan något". Dessa specialintresserade kunderna brukar i regel inte utgöra stommen av kunder och det är nog en av anledningarna till att affäreran inte kan matcha deras kunskap. Det här är inget unikt för fotobranschen utan finns som sagt överallt så jag skulle faktiskt vilja vända på resonemanget och säga att det vore konstigt om alla fotobutiker kunde ställa upp med oerhört kompetent personal. Det är bara att läsa Adams redogörelse så förstår man varför.

Detta håller inte...

Om man tittar på det jag länkade till tidigare så kan alltså inte en kille på scandinavian svara på en sån enkel fråga som vad siffran (Buffertens kapacitet) som visas i sökaren på en 20D betyder, han kan tydligen inte ens kolla upp det! Jag vet vad det betyder utan att ha 20D då det även finns i min DSLR...

Jag var på samma firma här i närheten & hade ett totalt h-vette med att få killen där att förstå vilket objektiv jag menade då han hela tiden rörde ihop ljusstyrkorna. Det visade sig att han inte hade den blekaste aning om vad siffrorna handlade om & då blir det lätt rörigt.

Det ordnade sig & jag hittade det jag ville ha men nog ska man kunna ställa krav vad det gäller sådana här grundläggande saker! Om inte han förstår så ska han kunna hämta en som kan så jag får den hjälp jag vill ha, för självfallet finns där folk som kan...

Sen så är det en annan sak om killen/tjejen inte kan kamerornas menyer utan & innan, det kan inte jag heller ens på min egen men om man har hållt på ett tag så kan man söka fram det mesta...

//Larsa

Senast ändrad:
Re: Till Larsa

Tyckaren skrev:
När skall de ta vara på intresset?

I butiken på dagen? När alla kunder är där?

Eller när de kommer hem senare på kvällen?

Missförstå mig rätt - jag försöker bara spegla andra sidan. Dpreview och Fotosidan har jag börjqt läsa sedan jag slutade i butik... Innan hade jag annat att göra.

A

Jag har förståelse för det din ståndpunkt men kan ändå inte helt hålla med. Det fotobutiker måste satsa på är väl just kunskap. Annars kan man verkligen lika gärna handla på internet till ett lägre pris. Premien jag betalar som konsument när jag handlar i butik är närhet och kunnande. Det är just de två punkterna som internetbutikerna inte kan erbjuda på samma sätt. En svår ekvation, det håller jag med om med om men som jag ser det är det något som butikerna måste lösa. Jag negär inte att man skall kunna allt om allt på stående fot, men jag tycker inte att det är orimligt att en fackbutik skall kunna svara på mina frågor. Om kameradoktorn (som sannolikt har dyr, senior personal) kan hjälpa mig att svara på de flesta av mina frågor bör Scandinavian Photo kunna göra det också. Där är vi inte idag.

Jag hinner titta på Dpreview, göra bilder och hålla mig uppdaterad fastän jag har ett jobb som motsvarar heltid och lite till. Varför kan inte personalen i en fotobutik göta det?

Mvh

/F

Detta problem finns i alla branscher, man måste hålla sig uppdaterad & jag kan inte i mitt jobb skylla på tid, det måste bara ske!

Re: Re: Till Larsa

Fredrikpersson skrev:
Jag har förståelse för det din ståndpunkt men kan ändå inte helt hålla med. Det fotobutiker måste satsa på är väl just kunskap. Annars kan man verkligen lika gärna handla på internet till ett lägre pris. Premien jag betalar som konsument när jag handlar i butik är närhet och kunnande. Det är just de två punkterna som internetbutikerna inte kan erbjuda på samma sätt. En svår ekvation, det håller jag med om med om men som jag ser det är det något som butikerna måste lösa. Jag negär inte att man skall kunna allt om allt på stående fot, men jag tycker inte att det är orimligt att en fackbutik skall kunna svara på mina frågor. Om kameradoktorn (som sannolikt har dyr, senior personal) kan hjälpa mig att svara på de flesta av mina frågor bör Scandinavian Photo kunna göra det också. Där är vi inte idag.

Jag hinner titta på Dpreview, göra bilder och hålla mig uppdaterad fastän jag har ett jobb som motsvarar heltid och lite till. Varför kan inte personalen i en fotobutik göta det?

Mvh

/F

Ska väcka lite liv i en gammal diskussion igen. Jag jobbar själv som säljare i just en Expert butik och jag kan säga dig att man inte alltid vill gå hem och sätta sig och läsa på alla nyheter och hålla sig uppdaterad med allting som är på väg och hur allt funkar när man äntligen är ledig. Vem vill fortsätta jobba på sin fritid? jag vet iaf att jag inte vill göra det.

Sen måste jag dock säga att det exempel som Larsa tog upp med killen som drog till med en massa saker när han egentligen inte förstod vad de var han menade självklart är dåligt. Så ska man inte göra. MEN! Jag har varit där själv. Det finns tillfällen då man inte är hundra på sina saker, men tror sig ha en hum om det. Jag var där själv för ett år sen när jag fortfarande var väldigt grön i butiken och itne var speciellt insatt i hur allting fungerade. Jag blandade ihop ljusstyrkor och brännvidder och hade först lite svårt att erkänna det. Man vill så gärna komma till ett avslut på köpet själv. Jag lärde mig dock ganska fort att de är bättre att fråga en av våra tre fotografer (en professionell och två erfarna amatörer) om hjälp när de var saker jag itne var hundra på. Kommer nog även han som du råkade ut för, Larsa, lära sig i sinom tid ska du se.

Det jag tycker är mest skrämmande när det gäller fackbutiker nuemra så är det bristen på utbildningar. Vi får i princip INGEN utbildning på de varor vi ska sälja. Vi förväntas kallt läsa på själva om alla produkter i butiken och vi förväntas av våra kunder kunna nästan allting om elektroniken inuti, felsökning och inställningar. Det är totalt omöjligt, vilket inte verkar förstå. Framförallt eftersom vi inte ens får någon form av utbildning på 98% av våra produkter.

Så ha överseende med personal som inte kan lika mycket som er när det gäller ert specialområde. Tänk er själv in i deras sits nästa gång. ;) Eller vår sits, får jag väl säga, eftersom jag själv är en av dom.

Re: Re: Re: Till Larsa

chrdan skrev:
Ska väcka lite liv i en gammal diskussion igen. Jag jobbar själv som säljare i just en Expert butik och jag kan säga dig att man inte alltid vill gå hem och sätta sig och läsa på alla nyheter och hålla sig uppdaterad med allting som är på väg och hur allt funkar när man äntligen är ledig. Vem vill fortsätta jobba på sin fritid? jag vet iaf att jag inte vill göra det.

Jag (som startade denna diskussionen) tycker det är dags att svara igen. Jag kan verkligen förstå dig i det att det är väldigt svårt att kunna svara på alla frågor om man själv inte är insatt, och visst vill man kanske inte plugga på det på sin fritid heller. Det vet jag efter att själv ha jobbat i butik.

Det jag tycker är att om man inte vet eller inte är helt säker på det kunden frågar om ska man fråga någon annan eller helt enkelt säga att man inte vet. Jag är säker på att de flesta kunder skulle acceptera detta svaret. Alternativt be dom komma tillbaka senare så man har tid att kolla upp det.

Men som sagt, jag kan hålla med om att det är svårt att veta allt. :)

Re: Re: Re: Till Larsa

chrdan skrev:
Det jag tycker är mest skrämmande när det gäller fackbutiker nuemra så är det bristen på utbildningar. Vi får i princip INGEN utbildning på de varor vi ska sälja. Vi förväntas kallt läsa på själva om alla produkter i butiken och vi förväntas av våra kunder kunna nästan allting om elektroniken inuti, felsökning och inställningar. Det är totalt omöjligt, vilket inte verkar förstå. Framförallt eftersom vi inte ens får någon form av utbildning på 98% av våra produkter.

Så ha överseende med personal som inte kan lika mycket som er när det gäller ert specialområde. Tänk er själv in i deras sits nästa gång. ;) Eller vår sits, får jag väl säga, eftersom jag själv är en av dom.

Javisst är det skrämmande. Om fackbutiken ska kunna konkurrera med internetförsäljning så måste man erbjuda ett mervärde. Mervärdet heter kunskap och personlig service. Priset kan man knappast konkurrera med. Därför borde det vara en självklarhet att säljare får utbildning på de produkter de säljer.

Men överseende med okunnig personal kommer jag inte att ha. Varför skulle jag ha det? Då är det ju bättre att välja en annan butik eller handla på Internet.

En intrssant iaktagelse att företagsledningen inte vidareutbildar sin personal. Alternativt behövs ett resultatorienterat lönesystem i handeln där det dels ingår 40 timmars utbildning per år om produkterna, samt en morot för personalen att lära sig tillräckligt, så att de ser kopplingen mellan försäljningsresultat, reklamationer och lön. På samma sätt som ägaren ser kopplingen mellan kunskap, låg personalomsättning och god intjäning.

Re: Re: Re: Re: Till Larsa

acke skrev:
Javisst är det skrämmande. Om fackbutiken ska kunna konkurrera med internetförsäljning så måste man erbjuda ett mervärde. Mervärdet heter kunskap och personlig service. Priset kan man knappast konkurrera med. Därför borde det vara en självklarhet att säljare får utbildning på de produkter de säljer.

Men överseende med okunnig personal kommer jag inte att ha. Varför skulle jag ha det? Då är det ju bättre att välja en annan butik eller handla på Internet.

Jag sa aldrig att du skulle ha överseende med okunnig personal, bara att du skulle ha överseende att vi som säljare inte har möjlgihet att sätta in oss i ett område på samma sätt som t.ex. du kan göra om du brinner för just det området. Såvida inte vi själva har exakt samma brinnande intresse som du har och har haft tid att sätta oss in i det på samma sätt så är det inte möjligt för oss att kunna lika mycket som dig. DET är vad jag ber dig ha överseende med.

Sen måste jag säga att de här exemplet någon tog upp med gradient filter och polarisationsfilter är lite skrämmande. Jag har bara varit intresserad av fotografering i ett år och de visste till och med jag. :p

RolandM skrev:
En intrssant iaktagelse att företagsledningen inte vidareutbildar sin personal. Alternativt behövs ett resultatorienterat lönesystem i handeln där det dels ingår 40 timmars utbildning per år om produkterna, samt en morot för personalen att lära sig tillräckligt, så att de ser kopplingen mellan försäljningsresultat, reklamationer och lön. På samma sätt som ägaren ser kopplingen mellan kunskap, låg personalomsättning och god intjäning.

Det finns den sortens system också... Men så fort det här med provision kommer in uppstår det en del problem. De stora problemet i vår butik är att t.ex. jag kan stå och prata med en kund i 30-40 minuter om en produkt och så gott som sälja in den... De går ut en sväng å tänker på det, kommer tillbaka och haffar en annan säljare som de sen köper den av, utan några frågor. Då är de jag som gjort grovgörat, men en annan som får provisionen för det. Visst, de kan ju gå åt andra hållet också, men de där är ett sätt att se till så de lätt blir dålig moral på en arbetsplats. Blir för tävlingsinriktat.

Förresten... De är inte alla ägare osm ser kopplingen mellan låg personalomsättning och god intjäning... Titta på min chef. Fyra år är de längsta någon jobbat för honom.

Det finns olika sorters butiker. Vissa besitter mycket kunskap pga att de är intresserade av vad de säljer och har lång erfarenhet. Tyvärr börjar dessa bli en bristvara och de stora opersonliga kedjorna tar över allt mer. Jag klandrar inget biträde i t.ex. en expertbutik om han eller hon inte verkar ha kunskap, jag accepterar det och väljer att handla någon annanstans istället.

Det har hänt mer än en gång att jag fått förklara vad "diamagasin", "120-film" och "kulled" är för något i en expertbutik. På något sätt kan man tycka att det borde finnas en lägstanivå gällande fotografisk allmänbildning om man väljer att sälja kameraprylar. Dessutom borde man väl ha så pass mycket säkerhet i sig själv att man kan erkänna att man inte känner till skillnaden mellan polfilter och avtonade filter istället för att snacka en massa skit.

Saken är väl den att butikerna knappast heller tjänar på att utbilda sin personal för mycket utan inriktar sig på den stora massan av människor som vill ha en liten digitalkompakt till sina familjebilder. De redan initierade väljer att handla på andra ställen helt enkelt.

Samma sak gäller många andra områden. Jag handlar t.ex. mycket friluftsutrustning och på samma sätt så finns där också mindre handlare med mycket erfarenhet och kunskap, och de stora kedjorna med personal som knappast sovit i tält mer än någon enstaka natt. Valet för mig är enkelt, jag väljer hellre att lägga mina pengar hos den mindre lokala handlaren, särskilt som man ofta kanske får lite bättre pris eller får nån liten grej på köpet för att man handlar mycket.

/D

Vår butik tillhör den där kategorin av små fotobutiker... Ja, vi tillhör Expertkedjan, men det är en liten butik och omsättningen är ganska låg relativt andra Expertbutiker. Ofta märks det att folk går in till oss med tusen frågor, får dom besvarade, säger att de ska tänka på saken och går sen och köper kameran de frågade så mycket om Elgiganten, SIBA eller nånstans på internet. Det finns till och med kunder som erkänna detta. En dag hade jag en kund som hade massor av frågor om DiMage Z5. Jag stod och pratade med honom i cirka 30 minuter, besvarade allt han frågade om och sålde helt och hållet in kameran till honom. Han skulle fundera på saken, sa han... Två veckor senare kom han in till oss, berömde och tackade mig för all information han fick och berättade att han hade köpt den i tyskland istället för där sparade han 600kr. Nästa andetag bad han oss beställa en svensk instruktionsguide till honom. Rolig kund? Nej...

Så alla tänker inte som du gör, David... Långt ifrån alla. Därför måste vi även inrikta oss mot den s.k. gråa massan. Det är där butikerna tjänar pengar idag...

Och på tal om inkompetent personal... Jag gick in i en OnOff butik en dag och skulle leta upp ett ADSL-modem. Hittade ett men kunde först inte se hur stor hastighet det hade upp mot internet. Frågade en kvinnlig expidit som fort skickade vidare mig till en yngre kille. Han visste itne heller svaret så han gick och skulle kolla upp det. jag följde med honom till datorn där han kollade det och fick en uppgift om dess hastighet uppåt... vilket var totalt fel. Han klarade inte av att hitta det på tillverkarens hemsida så han tog något helt annat, som såg ut att kunna vara en uppladdningshastighet.

Frågan är varför ni/andra handlar i butikerna med kassa medarbetare. Jag gör det inte, jag betalar det lilla extra som det kostar att handla hos en fotohandlare som är intresserad av det han säljer.

Skulle ni/andra anlita en elektriker enbart utifrån pris? Datakonsult?

Det sägs ju att ett folk har den regering de förtjänar, vi har iaf de butiker vi förtjänar...

Man kanske ska ställa sig frågan om vilka kunder som är lönsamast för en butik - jag tror att den sk 80-20 regeln fungerar även här och att det är "Svensson" utan djupare kunskap som står för omsättningen. Att ha personal som ska kunna ett brett sortiment på samma nivå som en entusiastkund inom ett smalare segment tror jag få klarar av / har råd med.

Tyvärr tror jag det är få dessutom som är villiga att betala ett premium pris när internet är betydligt billigare - bara att kolla andra trådar här när någon frågar om tips på var man kan köpa vissa saker så är svaren uteslutande internet butiker.

My 2 cents
Uffe

För oss som jobbar med kameran är en bra återförsäljare guld värd.
Inte fan bryr jag mig om om ett objektiv är några 100 lappar billigare från något internet ställe.
In med prylen om den är sönder -få iväg den och tillbaka inom ett antal timmar-det är det som är viktigtast. Få en låne kamera fixad om det drar ut på tiden.
Mina återförsäljare har varit många under åren, WPP,YFO, Molanders, Mattssons Foto. Kunniga, snabba och enastående bra..

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar