Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kunskapen i fotobutiker bristande?

Produkter
(logga in för att koppla)

altruism

Aktiv medlem
I julklapp önskade jag mig ett gradientfilter, detta trodde jag var hyffsat lätt att få tag på, men tydligen inte.

I en fotobutik sa dom såhär: Min bror frågade om dom hade något avtonat gråfilter. Då frågade expediten vad han skulle ha det till och min bror svarade helt rätt att det skulle användas i situationer då man tex. behöver förmörka himlen. Då sa expediten att man inte använder sånna längre och att ett poloriserande filter funkar lika bra.

Detta påstående är felaktigt enligt mig då ett pol. filter påverkar hela bilden. Visst himlen kanske kan bli mörkare i vissa fall, men inte på samma sätt som ett gradientfilter?

Rätta mig om jag har fel, men ett avtonat gråfilter går väl inte att ersätta med ett pol.filter?
 
Du har rätt. Avtonat gråfilter och polfilter är två helt skilda saker. Det är bara i enstaka fall som de ger samma effekt på bildresultatet.

Det skulle inte förvåna mig om säljaren sade så för att han/hon bara hade polfilter i lager.
 
Senast ändrad:
Tyvärr så är det så att det idag är ett fåtal expiditer i fotobutiker som har något som helst kunnande, skriver det med risk för att få mycket kritik... För att inte bli helt nergjord så får jag väl dock skriva att dom duktiga finns, dom är dock inte vanliga & det behöver man bara ta en snabb runda genom Gbg:s fotobutiker för att förstå.

I min lokala butik så har vi det bra, där finns två mycket fotokunniga personer som jag kan bolla med när jag söker något, de övriga 4-5 (?) sköter mest den lätta biten.

Jag var på Scandinavian Photo i Mölndal för ett tag sen & killen jag fick hjälp av där kunde inte mycket, visste knappt vad jag menade när jag snackade ljusstyrka & var allmänt osäker i det mesta.

Gradierade filter & även polfilter är tyvärr ofta överkurs på vissa s.k. fotoaffärer, har egen erfarenhet...

Det är tyvärr som det är...

//Larsa
 
Får väl ta tillfället i akt att rekomendera Mattsons foto i Lund om du/någon har vägarna förbi :D
mkt kompetent personal.

Och en till grej, God Fortsättning!
 
Ett sätt att ¨lära butikerna att det lönar sig att investera i kunnig personal, är att handla av de butiker som har bra service. Butiker som agerar skylltfönster åt postorderföretag där kunderna kommer in och klämmer på varorna för att sedan handla på distans, kommer aldrig att kunna hålla samma prisnivå på sina pridukter som konkurenten, som kan sakna lager och har placerat sin verksamhet i glesbyggdens stödområden.
 
Det är väl rent allmänt mer regel än undantag att folk som jobbar i butik inte kan något om det de säljer? Det spelar ingen roll vad det är: Datorer, Foto, hifi... Det är sällan jag stöter på kunniga säljare.

Lite OT men tyvärr gäller det inte bara för företag som säljer till privatpersoner, när jag beställer grejer på jobbet råkar jag alltför ofta ut för samma sak; det har flera gånger hänt att jag fått sitta i telefon och beskriva för säljaren vad man faktiskt använder grejerna han säljer till (det har gått så långt att vi numera undviker produkter från vissa företag, deras svenska/europeiska representanter är så okunniga).

Det finns lyckligtvis gott om undantag men det gäller att veta var man ska leta.
 
Tobiasl skrev:
Det finns lyckligtvis gott om undantag men det gäller att veta var man ska leta.
Precis. Att det generellt sett skulle vara dåliga säljare överallt är väl att ta i, men letar man på lågprisstormarknader eller liknande får man service därefter. Går man till en en bra dedikerat butik brukar det gå att få vettig service, oavsett om det är Foto, Dator eller Hifi. Men ofta så är det ju så att de som ska köpa har läst på, medans säljaren har en mer övergripande sikt på sakerna. Med säg, 30 olika modeller på 3 märken vardera finns det ingen människa som kan hålla specarna i huvudet samtidigt.
 
Tycker Mattssons har ganska skiftande kvalitet , både bland personal och annat.
Men de är ju den enda fotobutiken i Lund , och de tar betalt därefter ...
Mvh Ale
 
"Skåningen" skrev:
"Det är lätt att finna fel på andra om man själv anser sig vara expert"

Självfallet är det så men ofta är detta under all kritik. Kolla på detta exempel, smått skandalöst att en välrenomerad fotofirma inte kan ge ett svar på en så grundläggande sak! Om personen bakom disken inte kan svara så bör han åtminstone kunna fråga någon annan expedit. Jag kräver inte att alla i en fotobutik ska vara experter men kunskapen ska finnas i butiken.

//Larsa
 
-Ale skrev:
Tycker Mattssons har ganska skiftande kvalitet , både bland personal och annat.
Men de är ju den enda fotobutiken i Lund , och de tar betalt därefter ...
Mvh Ale

Ale jag tycker kanske inte att du ska fara med osanning här på forumet. Mattsson är inte den enda fotobutiken i Lund och deras priser skilljer sig inte direkt från andra "riktiga" butiker. Visst är det lite dyrare än att handla på nätet men å andra sidan kan du gå in med ditt minneskort och knäppa av bilder med låt oss säga en D200 och sedan gå hem, kolla på bilderna och sedan bestämma dig. Jag har aldrig varit med om att de kommit med lögner i stil med den som nämns överst i den här tråden men väl att jag har blivit omdirigerad till den mer "kunniga" personalen om jag har frågat fel person. Har du lite kluriga frågor så fråga t ex efter Anders.

Det skulle vara intressant att höra vilken typ av affär trådskaparen var inne i?
 
Allt är ju relativt. Jag har t.o.m. gått in i en så kallad fotobutik & frågat efter polfilter & bara fått ett stort frågetecken som svar. Ingen av de tre bakom disken visste vad jag pratade om, döm om min förvåning då det sedan visade sig att dom hade polfilter!

Vi är vad vi heter brukar firman ha som reklamslogan, mer säger jag inte:)
 
Nej det är sant , det finns 2 och den andra är BA-foto vilket är samma affär i princip ligger 20 meter ner från Mattssons , båda med i Expert-koncernen.Angående priserna är nog även de varierande ., när jag köpte min digitala backupkamera förra året tog mattssons 5900 kronor för den , medans jag hittar fanskapet på Ghdata för 4100 .. viss differens ..
Men visst tror jag inte heller Mattssons ljuger ,det har jag inte påstått , det finns vettig personal , ex som du säger Anders och även den äldre Leicamannen vars namn jag alltid glömmer .Men vad jag oftanär jag är där är att försäljarna slår på sina bilförsäljarattityder när det är någon okunnig som står och undrar över något .Däremot så finns det 2 kvinnliga försäljare som inte visste vad en Tmax-film var.
Fortsatt god jul mvh Ale
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Med säg, 30 olika modeller på 3 märken vardera finns det ingen människa som kan hålla specarna i huvudet samtidigt.

Håller med om att det är svårt för en säljare att ha detaljkunskap om alla fotoprylar.

En bra säljare bör erkänna att han/hon inte vet och ser till att ta reda på det kunden frågar efter, istället för att dra till med en nödlögn för att skyla över sin okunskap. Mattias exempel, att avtonade gråfilter inte används längre, är ett exempel på en sådan lögn.

En bra säljare hade erbjudit sig att ta hem ett avtonat gråfilter åt kunden.
 
Är det så konstigt?

Har jobbat och drivit butik i många år, men sysslar nu med annat. Men det är ju ganska enkelt varför kunskapen är sisådär i butikerna.

1. Eftersom butikerna oftast har en ganska brett sortiment från massor av leverantörer, så blir oftast kunskapen på säljarna i butik bred men väldigt grund. Det är helt enkelt omöjligt att veta "allt om allt" i en butik.

2. Om en i personalen blir "för duktig" inom ett område, så blir han en problemlösare och mest stående och pratar = han säljer för dåligt.

3. För att du som konsument skall "orka masa" dig till butiken, vill du oftast att den ligger centralt = högre hyra = säljaren måste sälja ännu snabbare/mer.

4. Det ställs högre och högre krav på längre öppettider. Hur mycket rutinerad/erfaren (= oftast över 30år kanske t.o.m har barn) arbetskraft tror du vill komma hem sent varje kväll, och dessutom jobba hela helger. Lägg därtill löneläget i handelsavtalet, om du har tre års erfarenhet och är över 23år tror jag att du får ca 17500kr/mån.
Det blir alltså oftast ung personal = mindre kunskap men väldigt snabba. Kolla Kista Centrum, de har öppet 9.00-21.00 varje dag varje vecka. De enda som är över 25år och jobbar i Kista är butiksägarna själva.

5. Konkurrens: Du som konsument kräver hög kunskap av personalen och samtidigt vill du köpa till lägsta pris, i butik, i centralt läge = en ekvation som omöjligt kan gå ihop. Ännu värre är ju om du går till butik för att få kunskap, men köper via Internet - då är butikerna snart ett minne blott!

6. En butik behöver ca 8% högre marginal än de Svenska internethandlarnas priser för att gå break even = överleva ett år till.
Sveriges största kedja (omsättning) inom hemelektronik, har inte visat vinstkronor på sin varuhusförsäljning sedan de öppnade för 11år sedan, det visar hur "gigantiskt" sjuk branschen har blivit.

7. Produkterna blir mer och med avancerade och kräver mer och mer specialistkompetens, det i kombination med flera av pukterna ovan blir ju ett svårt scenario att uppfylla.

8. Du som konsument blir duktigare och duktigare på "ditt område", svårt för personalen att kunna svara på dina frågor.

Hälsningar

Från en som varit på "andra sidan disken" i nästan 20 år, men som nu är konsument.
 
Jag jobbar inom den petrokemiska industrin & den dagen jag inte kan hålla, det jag måste kunna hålla i huvudet, är det nog lika bra att byta jobb. Vi bygger kontinuerligt ut & moderniserar så det krävs att man håller sig ständigt uppdaterad.

En expedit i en fotobutik behöver inte kunna alla specar. Däremot så kan man, om man har grundläggande kunskaper, lista ut det mesta. Om vi håller oss till DSLR så kan inte jag se vad som ska vara så förbaskat svårt att kunna om man dagligen jobbar i branschen & har ett intresse. Just det ja, intresse behövs också:)

Ställ krav!

//Larsa

EDIT: I min lokala lilla butik finns två stycken mycket kompetenta personer som rådfrågas när det blir lite mer avancerade saker. Att sedan de övriga expediterna inte grejar allt gör inte så mycket då kunskapen finns inom väggarna & deras uppgift till största delen består av lab.-grejor m.m...
 
Re: Är det så konstigt?

Jag har också stått i butik ett bra tag. Den butiken gick omkull, trots sin oklanderliga service. Varför, låg för avsides och vi kunde inte sälja nog med varor. Stamkunder är bra, men de kan oftast inte betala hyran helt.

För övrigt instämmer jag fullt med Adam och även Ulf.
 
Till Larsa

När skall de ta vara på intresset?

I butiken på dagen? När alla kunder är där?

Eller när de kommer hem senare på kvällen?

Missförstå mig rätt - jag försöker bara spegla andra sidan. Dpreview och Fotosidan har jag börjqt läsa sedan jag slutade i butik... Innan hade jag annat att göra.

A
 
Kan inte låta bli att berätta ett helt annat exempel på bristande kunskap/service:

Jag var inne på Biltema häromdagen för att köpa nya batterier, 4LR44, till min kamera och min ljusmätare. Jag köper dem alltid där eftersom de är rätt billiga, bara 15 spänn styck. Batterierna säljs över disk.

Jag frågar efter fyra batterier av typ 4LR44.

Säljaren svarar tvärsäkert: "Sådana säljer vi inte."

Jag står på mig och talar om att jag köpt samma batterier på Biltema förut.

Säljaren fortsätter lika tvärsäkert: "Jag har jobbat här i flera år, vi har inga batterier som heter 4LR44."

Jag fortsätter att stå på mig.

Säljarens kollega dyker upp. Han skakar också på huvudet. "4LR44? Har aldrig hört talas om ett sådant batteri."

Jag ber dem ta fram Biltemakatalogen så att jag kan peka ut vilket batteri jag menar. Säljarna tittar på varann, suckar och slänger fram en katalog. Jag hittar snabbt batteriet och läser upp artikelnumret: 38-310.

"Jaså DET batteriet!" svarar säljarna unisont. En av dem sträcker armen en meter åt höger och plockar upp fyra batterier från en korg där det ligger säkert femtio stycken 4LR44-batterier.
 
Sportaffärer, byggvaruhus, skivaffärer, klädbutiker, fiskeaffärer, båtaffärer, friluftsbutiker, bokhandlare mm, mm får alla då och då in kunder som är specialintresserade inom sina områden och tycker att de anställda i butikerna "inte kan något". Dessa specialintresserade kunderna brukar i regel inte utgöra stommen av kunder och det är nog en av anledningarna till att affäreran inte kan matcha deras kunskap. Det här är inget unikt för fotobranschen utan finns som sagt överallt så jag skulle faktiskt vilja vända på resonemanget och säga att det vore konstigt om alla fotobutiker kunde ställa upp med oerhört kompetent personal. Det är bara att läsa Adams redogörelse så förstår man varför.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar