Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunskap

Produkter
(logga in för att koppla)

knasenn

Ny medlem
Hejsan,

Jag är oerfaren vad gäller kamera teknik. Jag skall översätta en text från en presentation som jag skall presentera. DVS att jag vill veta vad jag pratar om :)
Det jag skall översätta är följande.

ENGELSKA

External lens
More stable internal geometry and focal length
More reliable camera calibration
Focal length = 22.5 mm (crop factor=1.5)
Physical focal length = 15mm
Focus distance
Fixed value: between 3m and ∞
(hyperfocal distance)

Detta översatte jag enligt nedan. Det jag understuktit förstår jag inte.

Externt objektiv
Medför stabilare interngeometri samt brännvidd
Mer tillförlitlig kamerakallibrering
Brännvidd = 22.5 mm (crop factor=1.5)
Objektivets brännvidd = 15mm

Fokus
Fast värde: mellan 3m och ∞
(hyperfocal distance)

Så min fråga ä´r vad "crop factor" står för.. Min tolkning är att man har ändrat avståndet mellan bildsensorn och optiska centrum med faktorn 1.5(DVS x1,5). Om detta stämmer. Hur mycket har man ökat avståndet med samt vilket är då kamerans brännvidd? 15mm eller 22.`5mm?

Vad betyder "HYPERFOCAL DISTANCE"?

Tack på förhand

mvh K

Gluggens brännvidd är alltid densamma oavsett storlek på sensorn,du får bara en annan mer snävare bildvinkel med mindre sensor än om du hade haft en fullformatare.
Hyperfokal avstånd,om du vill tex utnyttja maximalt skärpedjup vid minsta bländaren så ställer du inte in fokus på oändligt utan på hyperfokal avstånd,hur man gör kan man googla efter.
Har du en skärpedjupskala på gluggen så kan man kika på den så kanske du fattar.

Gluggens brännvidd är alltid densamma oavsett storlek på sensorn,du får bara en annan mer snävare bildvinkel med mindre sensor än om du hade haft en fullformatare.
Hyperfokal avstånd,om du vill tex utnyttja maximalt skärpedjup vid minsta bländaren så ställer du inte in fokus på oändligt utan på hyperfokal avstånd,hur man gör kan man googla efter.
Har du en skärpedjupskala på gluggen så kan man kika på den så kanske du fattar.

Hejsan,

tack för ditt svar.

Jag förstod inte riktigt ditt svar måste jag erkänna :)
Vad menas med Gluggen?

Tack på förhand

Mvh K

Hejsan,

tack för ditt svar.

Jag förstod inte riktigt ditt svar måste jag erkänna :)
Vad menas med Gluggen?

Tack på förhand

Mvh K

Ok,gluggen betyder i alla fall objektivet.
De flesta objektivs brännvidder är anpassade för småbildsformatet dvs 24x36,när du har en mindre sensor så kommer bilden beskäras,har du tex 50mm fysisk brännvid och cropfaktor på 1,6 så får du ett utsnitt som motsvarar ett 80mm objektiv.

Ok,gluggen betyder i alla fall objektivet.
De flesta objektivs brännvidder är anpassade för småbildsformatet dvs 24x36,när du har en mindre sensor så kommer bilden beskäras,har du tex 50mm fysisk brännvid och cropfaktor på 1,6 så får du ett utsnitt som motsvarar ett 80mm objektiv.

Okej,

Så förstår jag rätt:
Jag har en kamera med en APS-C sensor samt ett objektiv till med 15mm brännvidd
Jag ökar avståndet mellan objektivet och sensorn(crop faktor 1.5)

Detta skulle innebära att jag får brännvidden 22.5mm
Detta skulle även innebära även att bildvinkeln minskar
Och därmed får jag en "croppad" bild("mindre bild").

Mvh K

Okej,

Så förstår jag rätt:

Detta skulle även innebära även att bildvinkeln minskar
Och därmed får jag en "croppad" bild("mindre bild").

Mvh K

Nja du har fortfarande 15mm brännvidd,därmed att bildvinkeln minskar är rätt.

Det går inte att översätta vettigt, eftersom den som skrev engelskan inte behärskar ämnet.:
  • "Mer stabil intern geometri och brännvidd" är precis lika meningslöst som det engelska svamlet.
  • Texten verkar handla om ett objektiv, så vad som ska kalibreras på kameran begriper jag inte.
  • "Crop factor" har med beskärning att göra, i den betydelsen att en bildsensor i en kamerasensor är mindre än en annan. Man brukar jämföra med 24mm x 36mm, så att en 12mm x 18mm sensor har "crop factor" 2, alltså hälften så stor.
  • Om då brännvidden är 15mm, så tycker en del att det "motsvarar" 15mm gånger cropfaktorn.
  • Hyperfokalavståndet är det avstånd man kan ställa in objektivet på så att allting mellan oändligt långt borta och "ganska nära" blir "tillräckligt" skarpt. Vad som är "tillräckligt skarpt" är en annan fråga.

Mvh K

Nej. Du har en sensor med måtten (36/1.5)mm x (24/1.5)mm

Mvh K
Nej. Det skulle innebära att du får med lika mycket på bilden (samma bildvinkel) som om du hade haft ett 22.5mm-objektiv till en kamera med 36mm x 24mm - sensor.

EDIT: Som du märker är "cropfaktorn" en egenskap hos kameran, hos bildsensorn, inte hos objektivet.

På en APS-kamera så ger ett 15mm objektiv samma bildvinkel som ett 22mm objektiv gör på en småbildskamera. Eftersom småbildsformatet var det överlägset vanligaste innan digitalkamerorna slog igenom så räknas det fortfarande som norm och alla mindre format beskrivs med en crop-faktor som är omvänt proportionell med sensorns yta.

En kamera med crop-faktor 1,5 har alltså en sensor som har 66% av ytan av småbildsformat medan en kamera med crop-faktor 2 har en sensor som har 50% av ytan av småbildsformat.

Ett objektiv har som sagt alltid en viss fysisk brännvidd som endast beror på objektivets konstruktion. Ljuset som går igenom objektivet projiceras sedan i normala fall som en cirkel, som lämpligvis är så stor att hela sensorn blir belyst. Eftersom brännvidden på objektivet bestämmer hur långt ifrån sensorn måste befinna sig objektivet för att den projicerade bilden ska hamna i fokus så måste sensorn alltid placeras lika långt ifrån objektivet oberoende storleken på sensorn. Detta betyder inte att sensorn måste flyttas när man ändrar brännvidd, det sköts oftast genom att placera linserna i objektivet så att de hamnar på rätt avstånd till sensorn.

Så vad händer när man ändrar storleken på sensorn? Säg att vi har ett objektiv som projicerar en bildcirkel på 43mm². Detta räcker då precis för att belysa en småbildsensor på 36x24mm (som har en diameter på ca. 43mm), så en sådan sensor skulle "se" en bild som motsvarar en rektangel där hörnen nuddar kanten på den projicerade bilden. Om vi istället tar en sensor på 18x12mm så kommer den sensorn bara att "se" en rektangel av den projicerade bilden som är en fjärdedel av 36x24mm-sensorn. Objektivet kommer fortfarande att projicera en lika stor bild, men eftersom sensorn är mindre så fångas en mindre del av bilden jämfört med den större sensorn.

Resultatet av att minska sensorn blir då att bilden "zoomas in", vilket även kan göras genom att öka brännvidden men låta sensorns storlek vara konstant. Så om vi halverar diagonalen på sensorn men samtidigt dubblerar brännvidden så får vi ungefär samma resultat. Det blir inte riktigt samma eftersom bl.a. skärpedjupet blir annorlunda (men det är överkurs :) ), men vi får med lika mycket av motivet. Man säger då att en sensor med en diagonal som är hälften så lång som en annan sensor har en cropfaktor på 2, dvs. man måste förlänga brännvidden med 2 för att få med lika mycket av motivet.

Orsaken till att man brukar prata om cropfaktor eller ekvivalent brännvidd är alltså för att man ska kunna jämföra objektiv som används på olika sensorer. Jag har t.ex. en kamera med en sensor på 36x24mm, och jag vet intuitivt ungefär hur mycket av motivet jag får med med t.ex. ett 50mm-objektiv. Men om vi tar en typisk kompaktkamera som har ett objektiv med brännvidd 5-21mm så säger det mig ingenting. Om jag vet att den kameran har en cropfaktor på 5.64 (1/2.3"-sensor) jämfört med 36x24 så kan jag dock räkna ut att det ungefär motsvarar 28-120mm på 36x24, och vet då att kompaktkamerans objektiv kan gå från lätt vidvinkel till kort tele eftersom jag är bekant med hur brännvidden påverkar bilden på min kamera.

Det här blev visst lite längre än jag tänkte, men förhoppningsvis så är det till någon hjälp i alla fall :)

Hur e de me pocenten, Helge ?

På en APS-kamera så ger ett 15mm objektiv samma bildvinkel som ett 22mm objektiv gör på en småbildskamera. Eftersom småbildsformatet var det överlägset vanligaste innan digitalkamerorna slog igenom så räknas det fortfarande som norm och alla mindre format beskrivs med en crop-faktor som är omvänt proportionell med sensorns yta.

En kamera med crop-faktor 1,5 har alltså en sensor som har 66% av ytan av småbildsformat medan en kamera med crop-faktor 2 har en sensor som har 50% av ytan av småbildsformat.

Hej

Sensorer med crop faktor 2 har en storlek på 17,3x13 mm = ca 225 24x36 = 864 De blir ca 26%
De e diagonalen man räknar på, inte ytan.

ThomasR

Inte riktigt

Nej. Du har en sensor med måtten (36/1.5)mm x (24/1.5)mm

Nej. Det skulle innebära att du får med lika mycket på bilden (samma bildvinkel) som om du hade haft ett 22.5mm-objektiv till en kamera med 36mm x 24mm - sensor.

EDIT: Som du märker är "cropfaktorn" en egenskap hos kameran, hos bildsensorn, inte hos objektivet.

Nix, de e inte sensorns sidor som e intressant utan diagonalen. Så de blir att använda Pythagoras sats.

ThomasR

Va för nåt ?

Hejsan,

Jag är oerfaren vad gäller kamera teknik. Jag skall översätta en text från en presentation som jag skall presentera. DVS att jag vill veta vad jag pratar om :)
Det jag skall översätta är följande.

ENGELSKA

External lens
More stable internal geometry and focal length
More reliable camera calibration
Focal length = 22.5 mm (crop factor=1.5)
Physical focal length = 15mm
Focus distance
Fixed value: between 3m and ∞
(hyperfocal distance)

Detta översatte jag enligt nedan. Det jag understuktit förstår jag inte.

Externt objektiv
Medför stabilare interngeometri samt brännvidd
Mer tillförlitlig kamerakallibrering
Brännvidd = 22.5 mm (crop factor=1.5)
Objektivets brännvidd = 15mm

Fokus
Fast värde: mellan 3m och ∞
(hyperfocal distance)

Så min fråga ä´r vad "crop factor" står för.. Min tolkning är att man har ändrat avståndet mellan bildsensorn och optiska centrum med faktorn 1.5(DVS x1,5). Om detta stämmer. Hur mycket har man ökat avståndet med samt vilket är då kamerans brännvidd? 15mm eller 22.`5mm?

Vad betyder "HYPERFOCAL DISTANCE"?

Tack på förhand

mvh K

Vad är de du ska beskriva ??

Håller med Bessel att den engelska beskrivningen är nog mest "tjoller".

Vad är external lens t ex. Var sitter den linsen? På nån annan kamera , eller .....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar