Anders74
Aktiv medlem
Boken Enskild firma, Björn Lundén, kan vara en bra investering
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anders74 skrev:
Boken Enskild firma, Björn Lundén, kan vara en bra investering
Gunnar D skrev:
En duktig bokförings / revisionsbyrâ betalar sig själv flera gânger om när du är nybörjare o inte insatt i regler och lagar.
Frâga pâ t ex NUTEK om tips pâ firmor, en del större revisionsbyrâer har oxâ bra erbjudanden till nya företag.
Nome Nescio skrev:
Bokföringsmässigt är väll det enklast att göra flera fakturor med olika förfallodatum. Du kan dela ut dem samtidigt.
Hur tillvida du vill ta ut ränta eller aviseringsavgift är väll mellan dig och kunden. Men med tanke på det extra pappers arbetet så skulle jag ta en fast avgift per faktura. Har din firma likviditetsproblem så skulle jag dessutom ta ränta som motsvarar räntan på checkkrediten.
Ablo skrev:
...Med andra ord... hon vill själv bestämma när hon ska sätta in pengar till mig. (När det rullar in pengar i hennes firma)...
FILM) (ulltand skrev:
Det där har man ju aldrig hört förr...
Men du, se till att hon får en betalningsplan som är realistisk - skriv ut fakturor för det och så får hon väl omförandla om det kör ihop sig.
Jag menar, du hör väl hur hennes resonemang låter. Du kommer hamna så långt ner på prioriteringslistan att sämre inte finns.
När man gör affärer med bekanta kan man vara bussiga och hjälpa varandra, men här verkar det mer vara som att hon vill utnyttja dig.
Helt rätt, bortsett ifrån att du muntligen redan antytt att avbetalning är ok. Ni har dock inte enats om antal avbetalningar eller tidsintervall för betalning. Erbjud personen fyra avbetalningstillfällen, en gång per månad och var lite tuff här, så inga missförstånd uppstår. Om personen då förklarar att det blir för tufft att betala enligt dina anvisningar så hänvisar du personen till banken och deras räntor, som jämförelse till ditt alternativ. Personligen anser jag att du skulle dragit upp riktlinjerna lite tidigare, dvs diskuterat återbetalningstid och räntor på ett tidigare plan än när jobbet är gjort. Tycker inte du skall lägga på ränta eftersom det inte verkat diskuterats tidigare i era kontakter.Ablo skrev:
Helt riktigt! Jag behöver verkligen pengarna. Har redan "mesat" en hel del med priserna och timmarna, så egentligen finns det ingen anledning att vara hennes bank. Det är väldigt lätt att bli för snäll när det gäller vänner & bekanta.
Ska lägga fram som förslag till henne att hon ska ta ett banklån istället. Som sagt, egentligen inte mitt bekymmer.
Ablo skrev:
Hehe.. jag kan hålla med om att som jag skrev det lät det så, men detta var inte hennes ord.. Hon har själv sagt att hon ska betala så fort hon bara kan, fast hon vet inte riktigt om hon kan betala riktigt allt nu.
Jag får det nog att låta lite värre än vad det egentligen är.
Enda kruxet är att hon inte exakt vet hur mycket hon kan betala på varje delbetalning, men hon har sagt att hon gärna vill göra 3 delbetalningar, och att hon efter julhandeln vill göra den största inbetalningen.
Med andra ord, om jag skickar EN faktura så måste hon betala HELA fakturan på en gång!?
Gersemi skrev:
Du kan om du vill skicka EN faktura på hela beloppet och hon kan a-contobetala beloppet..
Du själv bokför det betalda beloppet efter hand du får betalt.
Nu är jag ju tyvär ingen expert ang momsredovisningen för enskild firma, så momseffekten i det här fallet, kanske någon annan kan komplettera med.
Jag personligen hade som sagt, skickat EN faktura på hela beloppet och låtet din kund a-contobetala den
Varför detta? Jo, om det av någon anledning skulle uppstå betalningsproblem, då har du dokumenterat hela skulden till henne redan vid den första faktureringen.
Fast det lilla men ändå generösa utrymmet bör du ändå kunna ge din bekant, eftersom du redan ingått halva löften om tidsfrist med betalningen. Däremot bör ni ha en muntlig överenskommelse om att hon åtminstone skall betala en minimisumma varje månad för att sen slutbetala på förfallodatum. Jag utgår ifrån att det i grunden är en pålitlig person som står i skuld till dig. Det slutliga alternativet för personen är trots allt att ta ett banklån med allt vad det innebär. Var bara tydlig med fördelarna i er överenskommelse så kommer han/hon troligtvis att förstå.Ablo skrev:
Detta skulle ju absolut kunna vara ett alternativ. Gäller några speciella regler på sådana fakturor? Skriver man fram förfallodatum, som i mitt fall förslagsvis till februari 2007?
Fördelen med enskilda fakturor är väl att man kan bestämma att hon betalar en fjärdedel i december, hälften i januari, och en fjärdedel i februari... om ni förstår vad jag menar.. skickar jag EN faktura så behöver hon ju egentligen inte betala förän februari 2007.
peter_wahlström skrev:
Ett litet tips. Tänk på att du ska redovisa inkomsten för det år som fakturan är ställd.
Dvs. skickar du EN (1) faktura nu på hela beloppet innebär det att du har gjort hela inkomsten 2006, fastän du får det mesta av beloppet 2007.
Med andra ord kan du här reglera lite i din verksamhet vilket år du vill lägga vinsten. Just för att det är så nära nyår...
Om du t.ex har investerat väldigt mycket i år och känner att du bör gå med vinst nästa år, så kan det vara bra att fakturera i januari. osv...
Mvh /Peter