Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kund vill dela upp betalning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej!
En kund vill dela upp betalningen till mig.
Vad ska jag lägga för ränta på beloppet?
Kan det bli problem i bokföringen etc. ?
Måste jag skicka en faktura varje månad eller räcker det att skicka EN faktura?
I SPCS kan man skicka "Kreditfaktura". Är det en sådan jag ska skicka till kunden.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av fakturering?

(Jag har enskild firma.)

Tacksam för all hjälp jag kan få... ursäkta min förvirring ;o)

/Johan

Bokföringsmässigt är väll det enklast att göra flera fakturor med olika förfallodatum. Du kan dela ut dem samtidigt.

Hur tillvida du vill ta ut ränta eller aviseringsavgift är väll mellan dig och kunden. Men med tanke på det extra pappers arbetet så skulle jag ta en fast avgift per faktura. Har din firma likviditetsproblem så skulle jag dessutom ta ränta som motsvarar räntan på checkkrediten.

Hur mycket rör det sig om? Hur många avbetalningar är det?

Jag har också haft kunder som önskar dela upp betalningen. Dock handlar det bara om 2-3 betalningstillfällen.Jag skickar helt enkelt en ny faktura vid nästa betalningsperiod. Ingen ränta. Inga extra avgifter.
Sålänge jag inte har satt det i system att erbjuda avbetalning, så gör jag det som en sjysst gest när en kund frågar. Det är lättast så tycker jag.

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Hur mycket rör det sig om? Hur många avbetalningar är det?

Jag har också haft kunder som önskar dela upp betalningen. Dock handlar det bara om 2-3 betalningstillfällen.Jag skickar helt enkelt en ny faktura vid nästa betalningsperiod. Ingen ränta. Inga extra avgifter.
Sålänge jag inte har satt det i system att erbjuda avbetalning, så gör jag det som en sjysst gest när en kund frågar. Det är lättast så tycker jag.

Mvh /Peter

Det gäller ca 18000:- (exkl.)
Eventuellt så vill hon dela upp betalningen ända fram till december nästa år, som är slutet på mitt första räkenskapsår.

Är det oklokt att dela upp på så lång tid?

Kan tillägga att kunden i detta fall är en gammal bekant. Vi har muntligt kommit överens om att hon ska få dela upp betalningen, men ej diskuterat på hur lång tid.

Om firman har dåligt med pengar i kassan så att man måste använda bankens checkkredit för att verksamheten skall fungera så är det kostsamt för dig att långa ut pengar iockmed lång faktura tid.

Nome Nescio skrev:
Om firman har dåligt med pengar i kassan så att man måste använda bankens checkkredit för att verksamheten skall fungera så är det kostsamt för dig att långa ut pengar iockmed lång faktura tid.

Precis.. Nu fattar jag. Det är ju sant!

Du kan ju göra som föreslaget att skicka alla fakturor på en gång. Då har du minimerat pappersarbetet.

Om du känner att din verksamhet inte påverkas negativt ekonomiskt av att inte få in alla pengarna med en gång, så "behöver" du ju inte ta någon ränta.

Annars kanske jag skulle gjort ett mindre administrativt påslag per faktura. Nu är det ju dock en bekant, så du bestämmer själv om du vill göra en sjysst deal...

Ett alternativ är ju att du kan ta en något större föstabetalning och dela upp resten på året som kommer....

Mvh /Peter

Min spontana reaktion på din fråga eftersom du är såpass nystartad.. Nej.. att ge så lång kredit till en person.. precis i början, då man kan behöva alla pengar som finns.. det kan vara tufft.

Det kan väl iof bero på att det här med "vänner" och "bekanta" som vill ha hjälp.. men undrar om dom kan få betala av.. det brukar bli långbänk av sådant.

Kan inte din bekant ta en checkkredit eller lån och betala dig för hela jobbet.. eller tycker du att du har råd att idga "bank" åt din bekant?

Kanske lite hårda ord.. men tyvärr.. som sagt.. lite vis av erfarenheter genom åren.

Gersemi skrev:
Min spontana reaktion på din fråga eftersom du är såpass nystartad.. Nej.. att ge så lång kredit till en person.. precis i början, då man kan behöva alla pengar som finns.. det kan vara tufft.

Det kan väl iof bero på att det här med "vänner" och "bekanta" som vill ha hjälp.. men undrar om dom kan få betala av.. det brukar bli långbänk av sådant.

Kan inte din bekant ta en checkkredit eller lån och betala dig för hela jobbet.. eller tycker du att du har råd att idga "bank" åt din bekant?

Kanske lite hårda ord.. men tyvärr.. som sagt.. lite vis av erfarenheter genom åren.

Helt riktigt! Jag behöver verkligen pengarna. Har redan "mesat" en hel del med priserna och timmarna, så egentligen finns det ingen anledning att vara hennes bank. Det är väldigt lätt att bli för snäll när det gäller vänner & bekanta.
Ska lägga fram som förslag till henne att hon ska ta ett banklån istället. Som sagt, egentligen inte mitt bekymmer.

Ablo skrev:
Helt riktigt! Jag behöver verkligen pengarna. Har redan "mesat" en hel del med priserna och timmarna, så egentligen finns det ingen anledning att vara hennes bank. Det är väldigt lätt att bli för snäll när det gäller vänner & bekanta.
Ska lägga fram som förslag till henne att hon ska ta ett banklån istället. Som sagt, egentligen inte mitt bekymmer.

Kolla med Handelsbanken Finans om du kan erbjuda deras räntefria lån...

Det är ibland svårt att hålla isär sin näringsverksamhet med privat ungänge. Lika lurigt är det att börja tumma på priserna och göra "gratisjobb" för en del vänner... Sådant sprider sig i kretsarna och kan bli känsligt... ("men, dom fick ju ett annat pris!")

Jag har som regel att alla betalar lika utifrån prislistor. Avbetalningar efter överenskommelser beroende på min för tillfället ekonomiska situation. Och absolut inga svartjobb.

I ditt läge är det inte mer än rätt att du ska få betalt om du kräver det. Hon har ju faktiskt köpt en tjänst av dig och jag antar att du både har haft utgifter och att du meddelade henne vad det skulle kosta innan jobbet utfördes.

Mvh /Peter

Ablo skrev:
Hej!
En kund vill dela upp betalningen till mig.
Vad ska jag lägga för ränta på beloppet?
Kan det bli problem i bokföringen etc. ?
Måste jag skicka en faktura varje månad eller räcker det att skicka EN faktura?
I SPCS kan man skicka "Kreditfaktura". Är det en sådan jag ska skicka till kunden.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av fakturering?

(Jag har enskild firma.)

Tacksam för all hjälp jag kan få... ursäkta min förvirring ;o)

/Johan

En "Kreditfaktura" är en vändning av en felaktig faktura. En faktura är ju en vanlig räkning. Har du skickat en faktura som är felaktig, skickar du en kreditnota (kreditfaktura) på samma belopp. Då tar de två ut varandra. Sedan skickar du den rätta fakturan.

Det betyder att du i detta fall INTE ska använda dig av funktionen Kreditfaktura. Då kommer kunden att vilja ha pengar av dig istället för tvärtom.

Ablo skrev:

/Johan

Kanske är det överspelat nu, men kag antar att funktionen Kreditfaktura är till för när du ska dra av en summa på en tidigare faktura. T ex när du skickar en faktura och två veckor senare får anledning att slå av på beloppet så skickar du en kreditfaktura på det belopp kunden drar av från inbetalningen. Det kan vara bra att veta i framtiden, så jag hoppas någon rättar mig om jag har fel. (Jag har inte SPCS.)

Medans jag har er på tråden...

Som jag sa så är jag i stort sett ny på företagande biten. Driver det vid sidan om mitt "vanliga" jobb.

Är det fel att investera för mer än vad man har fått in i moms?
För enkelhetens skull. Säg att jag precis har fått mitt första fotojobb. För detta jobbet får jag 20000:- in i företaget. Sedan beställer jag studioutrustning för 20000:- och ligger därmed back i kassan.

Vad är eran spontana reaktion ang. detta? Hur gjorde ni när ni var "nya" för att investera i prylar? Köpte ni för "privata" pengar som ni sedan gjorde avdrag för?

Förstår ni vart jag vill komma? ;o)

Re: Medans jag har er på tråden...

Ablo skrev:

För enkelhetens skull. Säg att jag precis har fått mitt första fotojobb. För detta jobbet får jag 20000:- in i företaget. Sedan beställer jag studioutrustning för 20000:- och ligger därmed back i kassan.
Om du får 25.000 för ett jobb går 5.000 bort i moms , dvs. 20.000 går in i firman.
Köper du prylar för 25.000 får du till baka 5.000 i moms och går då plus minus noll.

20.000 in i firman och 20.000 ut ur firman.

Tänker jag fel eller har jag missförtått dig?

/Tommy

Du bör tänka på att skilja på kostnader och investeringar.

Om du investerar 20 000 på studioutrustning är det något som du skall ta som kostnad över ett antal år, normalt 5.

I ditt exempel med 20 000 som intäkt har du kostnader på 20% av 20 000 dvs 4 000, och därmed ett resultat på 16 000 att betala skatt på.

Ett gott råd! Lägg ned kraft och energi på avdragskunskap. :)

Om jag måste köpa en penna så ligger affären många mil härifrån..... osv.....
Sen får du dra av allt på en gång när det gäller inköp för - tror det är upp till 5 papp.
Datorer har kortare avdragstid än 5 år.

Hyr ut ett rum till din verksamhet och betala hyra till dig själv. Jag hyr en lägenhet i mitt hus till min firma :)
Dra av allt som har till kontorsrörelse att göra.

Källan är outtömlig. Se bara till att ha underlag på allting.
Och för er som skall starta upp var jättenoga med vad ni skriver att firman skall syssla med.
Det är grunden fför alla avdrag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar